Enligt mig Ă€r det en spelkritikers uppgift att pĂ„ ett underhĂ„llande sĂ€tt försöka förse lĂ€saren med en uppfattning av spelupplevelsen. Eftersom ett nytt spel kostar kring 500kr Ă€r det viktigt att vĂ€lja rĂ€tt i speltrĂ€sket. SĂ„ om jag inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ om jag vill punga ut med 500kr tittar jag först pĂ„ vad andra tycker, och försöker ta reda pĂ„ sĂ„ mycket som möjligt om spelet innan jag köper. Men nu har en ny trend börjat ta över, och gör spelkritikernas Ă„sikter mindre och mindre relevanta för konsumenten. En trend dĂ€r spelkritiker Ă€nnu mer bara Ă€r en del av marknadsföringen, snarare Ă€n konsumentvĂ€gledare. Trenden jag talar om Ă€r ”free to play”, och ju mer den affĂ€rsmodellen etablerar sig desto mer kommer spelkritiker att befinna sig i samma situation som musikkritiker. Ingen kommer bryr sig sĂ„ mycket om detaljerna i Ă„sikten, eftersom alla kommer kunna prova sjĂ€lva utan kostnad.

”Valve vill att sĂ„ mĂ„nga som möjligt Ă€r registrerade pĂ„ Steam. Är du inte registrerad pĂ„ Steam kommer du heller inte spendera dina pengar dĂ€r”
PĂ„ sistone har det kommit en mĂ€ngd spel som anammat free to play. Quake Live, Battlefield Heroes, Age of Empires Online, League of Legends, Lord of the Rings Online, DC Universe Online, Champions Online, Rusty Hearts, Firefall, Tribes Descend, Monday Night Combat 2. Listan kan göras lĂ„ng, och fler spel kommer dyka upp. Det Ă€r mestadels inom genren mmorpg, men börjar röra sig mot shooters som kommande Blacklight Retribution. Sen har vi ju metoden Valve anvĂ€nde sig utav nĂ€r de gjorde Team Fortress 2 gratis att spela. Valve vill att sĂ„ mĂ„nga som möjligt Ă€r registrerade pĂ„ Steam. Är du inte registrerad pĂ„ Steam kommer du heller inte spendera dina pengar dĂ€r. DĂ€rför lockade man mĂ„nga nya Steam-anvĂ€ndare (bland annat jag sjĂ€lv) genom att locka med Team Fortress 2 gratis. Nu Ă€r det bara en tidsfrĂ„ga innan jag och de flesta andra nyregistrerade kunder börjar spendera vĂ„ra pengar i deras butik. Liknande taktik kör Blizzard med World of Warcraft. Och OnLive som erbjuder Deus Ex gratis.

Än sĂ„ lĂ€nge Ă€r det hĂ€r konstigt nog ovanligt för konsolspel. Med MX Vs ATV Alive försökte THQ slĂ€ppa spelet till budgetpris, och lĂ„ta spelarna köpa resten av innehĂ„llet allt eftersom. Det blev sĂ„vitt jag vet ett misslyckande. Men free to play kommer komma till konsol. Kanske kommer vi betala en fast abonnemangsavgift likt Xbox Live för att fĂ„ ladda hem och spela hur mycket vi vill, medan mikrotransaktioner stĂ„r för utvecklarens och utgivarens primĂ€ra inkomst. Det Ă€r en balansgĂ„ng, och visst finns det problem med upplĂ€gget som riskerar bli pay to win. Men jag tror free to play kommer utgöra en enorm del av marknaden. Och nĂ€r den dagen kommer har spelkritikerns roll förminskats. NĂ€r iPhone-spel kostar 7kr och Ă€ven AAA-titlar pĂ„ konsol Ă€r gratis att spela kommer ingen lĂ€ngre behöva lĂ€sa recensioner för att veta vilka titlar som Ă€r vĂ€rda den dĂ€r 500-lappen. Spelrecensenten Ă€r döende, lĂ€nge leve konsumenten!