Enligt mig Ă€r det en spelkritikers uppgift att pĂ„ ett underhĂ„llande sĂ€tt försöka förse lĂ€saren med en uppfattning av spelupplevelsen. Eftersom ett nytt spel kostar kring 500kr Ă€r det viktigt att vĂ€lja rĂ€tt i speltrĂ€sket. SĂ„ om jag inte Ă€r sĂ€ker pĂ„ om jag vill punga ut med 500kr tittar jag först pĂ„ vad andra tycker, och försöker ta reda pĂ„ sĂ„ mycket som möjligt om spelet innan jag köper. Men nu har en ny trend börjat ta över, och gör spelkritikernas Ă„sikter mindre och mindre relevanta för konsumenten. En trend dĂ€r spelkritiker Ă€nnu mer bara Ă€r en del av marknadsföringen, snarare Ă€n konsumentvĂ€gledare. Trenden jag talar om Ă€r âfree to playâ, och ju mer den affĂ€rsmodellen etablerar sig desto mer kommer spelkritiker att befinna sig i samma situation som musikkritiker. Ingen kommer bryr sig sĂ„ mycket om detaljerna i Ă„sikten, eftersom alla kommer kunna prova sjĂ€lva utan kostnad.
Ăn sĂ„ lĂ€nge Ă€r det hĂ€r konstigt nog ovanligt för konsolspel. Med MX Vs ATV Alive försökte THQ slĂ€ppa spelet till budgetpris, och lĂ„ta spelarna köpa resten av innehĂ„llet allt eftersom. Det blev sĂ„vitt jag vet ett misslyckande. Men free to play kommer komma till konsol. Kanske kommer vi betala en fast abonnemangsavgift likt Xbox Live för att fĂ„ ladda hem och spela hur mycket vi vill, medan mikrotransaktioner stĂ„r för utvecklarens och utgivarens primĂ€ra inkomst. Det Ă€r en balansgĂ„ng, och visst finns det problem med upplĂ€gget som riskerar bli pay to win. Men jag tror free to play kommer utgöra en enorm del av marknaden. Och nĂ€r den dagen kommer har spelkritikerns roll förminskats. NĂ€r iPhone-spel kostar 7kr och Ă€ven AAA-titlar pĂ„ konsol Ă€r gratis att spela kommer ingen lĂ€ngre behöva lĂ€sa recensioner för att veta vilka titlar som Ă€r vĂ€rda den dĂ€r 500-lappen. Spelrecensenten Ă€r döende, lĂ€nge leve konsumenten!
Om det nu blir som du mĂ„lar upp att det kommer gĂ„ över till mestadels free to play, sĂ„ blir en spelkritikers Ă„sikt inte om spelet Ă€r vĂ€rt att lĂ€gga pengar pĂ„, utan om det Ă€r vĂ€rt att lĂ€gga tid pĂ„. Dvs i en djungel av gratisspel blir anvĂ€ndaren lĂ€tt förvirrad av vad man ska vĂ€lja, och kanske inte vĂ€ljer nĂ„gonting alls. Ăr en upplevelse vĂ€rd att lĂ€gga tid pĂ„ vet förhoppningsvis spelkritikern nĂ„got om det. Och vilka som kan undvikas. FrĂ„n kritikerns sida, som alltid.
Tid Àr pengar. Pengar Àr tid.
Jag har svÄrt att se att spelare vÀrderar ett par timmar av sin fritid lika högt som 500kr. Visst kommer de fortfarande guide oss till viss mÄn, men mestadels i grova drag för att skilja ettorna frÄn femmorna. Vi kommer inte lÀngre behöva vÀlja mellan ett spel som fÄr 4/5 och ett spel som fÄr 5/5, dÄ vi kan prova bÄda. Fritid Àr inte pengar. Vi spelar för att fördriva tid. Om det tar 15 minuter att lÀsa 4-5 recensioner, sÄ spenderar nog de flesta 2 timmar pÄ spelet i stÀllet för att tilldela en av timmarna till lÀsande.
Men det Àr bara vad jag tror. :p
Kanske Àr jag extra lat och fattig med för mycket fritid.
Free-to-play kommer aldrig hota single player-spelen som levererar en kortare upplevelse jÀmfört med multi player-spel. HÀr kommer dagens demos antagligen leva kvar. Vad som dÀremot kan hota Àr OnLives modell dÀr man likt Spotify har tillgÄng till ett stort utbud och det Àr upp till dig vad du vill spela.
Det mest skrÀmmande jag ser med den hÀr utvecklingen Àr just att folk testar hellre Àn lÀser recensioner. Det gör att utvecklare tvingas tÀvla i att fÄnga spelaren direkt, annars kommer de byta spel. Det hÀr kommer antagligen göra att mÄnga spel tappar i djup och likt radiopop sÄ blir den direkt lÀttillgÀngligheten viktigast.
Jag spelar absolut inte för att fördriva tid. Tid Àr den största bristvaran i mitt liv och jag vill sÄledes inte slösa tid pÄ dÄliga spel. Jag tror att de flesta gamers 25+ kÀnner igen sig i det klassiska livspusslet dÀr alldeles för mÄnga saker ska pressas in pÄ 16-18h per dygn. Jag har vÀldigt svÄrt att tro att spelrecensenten skulle försvinna pga den hÀr utvecklingen, dock flyttar den nog ut mer pÄ bloggar Àn anrika tidningar dÄ alla helt plötsligt har tillgÄng till allt.
Speltillverkarna inte pÄ samma sÀtt konkurrerar om vÄra pengar, kommer de konurrera om vÄr tid. Spelrezencenten Àr lika viktigt, eller viktigare!
I takt med att speldjungeln blir snÄrigare blir kritikerns roll som vÀgvisare Ànnu viktigare.
Tobias: Att alla inte alltid spelar för att fördriva tid har du rÀtt i. Ville bara illustrera varför jag inte kÀnner att tid Àr pengar nÀr jag sitter och spelar. Att spel mÄste fÄnga oss pÄ en gÄng gÀller ju redan idag, och kommer som du sÀger förmodligen gÀlla Ànnu mer för gratisspel. Jag sÄg en gÄng statistik angÄende hur mycket av utvecklingens budget som spenderas pÄ ett spels inledande sekvenser, och det var en förvÄnansvÀrt stor bit.
Och som jag skriver i texten tror jag OnLives abonnemangsupplĂ€gg kommer bli standard för alla spel — multi- som singleplayer.
Pingu: Som sagt, personligen Àr tanken att 2-3 timmar Àr lika mycket vÀrt som 500kr helt frÀmmande för mig. Och med tanke pÄ hur mÄnga gnÀller pÄ korta spel verkar jag inte vara ensam om det.
Jimmy: Jag vet inte om den blir snÄrigare. Men jag vet att den inte krÀver lika stora investeringar för att utforska.
VaddÄ 2 timmar 500 kr? för att testa igenom en hel genre?
VaddÄ fritid Àr inte pengar? Fritid Àr mycket pengar, nÀstintill ovÀrderligt. DÄ vill jag inte sitta och ödsla en massa tid pÄ att testa dÄliga, halvdÄliga eller halvbra spel. DÄ vill jag bara spela toppenbra spel!
Du har nog förmycket tid, helt enkelt.
Som mÄnga redan pÄpekat sÄ investerar man ju ÀndÄ sin tid och att fÄ tips om vad som Àr bra och dÄligt kommer fortfarande vara viktigt. Dessutom tror jag att mÀngden olika spel kommer fortsÀtta öka iom den digitala distrubitionsformen och att testa allt blir omöjligt sÄ spelkritiker kommer ha att göra ÀndÄ.
Men för att kommentera kommentarerna istÀllet :
Borde inte problemet med dÄligt djup i spel och bombastiska inledningsscener för att fÄnga en spelare bli mindre med Free-to-Play modellen?
Det Àr ju med (gÄr)dagens affÀrsmodell som det rÀcker med att fÄnga köparen en gÄng.
Free-to-Play krÀver ju att spelaren stannar kvar hos spelet. Det fÄr inte bli trÄkigt efter nÄgra timmar för dÄ slutar man köpa hattar/gems/in-game coins/banor eller vad det nu Àr man vill tjÀna genom att sÀlja in i efterhand.
Det Àr ju dessutom mycket mycket lÀttare för konsumenten att lÀmna ett spel om nÀsta spel Àr gratis att ladda hem och komma igÄng med.
Har jag betalat en 500kr för ett spel idag och tröttnar efter 3 timmar sÄ Àr det ju inte sÄ att man bara gÄr ut och slÀnger upp en 500-ing till pÄ nÀsta spel. Iaf inte med normal ekonomi.
Det Ă€r ju Ă€nnu i sin linda med free-to-play (eller free-to-pay:) sĂ„ det Ă€r kanske tidigt att sĂ€ga hur det kommer bli… men det kĂ€nns ju som att varaktigheten i ett spel mĂ„ste öka markant för att modellen ska hĂ„lla.
Ping: De flesta vet efter 2-3 timmar om de vill fortsÀtta spela eller gÄ vidare till nÀsta.
Holmberg: Intressant sÀtt att se det. Som du sÀger blir det Ànnu viktigare att spelet hÄller kvar oss, och fÄr oss att köpa hattar nÀr vi inte redan betalat 500kr för det. Viktigare, och svÄrare.
Tror du underskattar recensenters roll. Det finns mÄnga som bland annat vill ha tips pÄ spel till mobilen och liknande, sÄ speldjungeln med alldeles för mycket spel börjar redan formas. En person som jag Àr nÀstan beroende av recensenter eftersom jag inte skulle ha tid att pröva alla spel som jag blir intresserad av. Att jag bara kÀnde igen hÀlften av f2p-spelen som du nÀmnde vittnar om just detta. :p
Tror ocksÄ att du underskattar spelkritikernas roll. De som har spel som största intresse kommer att fortsÀtta lÀsa om dem för att fÄ tips om vad man borde prova och annat om sjÀlva kulturen. Personligen lÀser jag gÀrna andras recensioner av spel jag redan spelat enbart för att ta del av andras intryck och Äsikter kring titeln.
Musikkritiker har jag dÀremot aldrig varit sÀrskilt intresserad av, men jag ska nog erkÀnna att jag lÀser fler texter frÄn deras hÄll i dag nÀr jag kan ta del av nÀstan all musik gratis, jÀmfört nÀr man var liten och bara hade rÄd att köpa skivorna frÄn banden man verkligen gillade, och dÄ sket man fulltstÀndigt i vad kritikerna sa. Att det gÄr dÄligt för musikkritikerna beror nog i och för sig mest pÄ att musik ör svÄr att uttrycka i textform
Dumma iPad, for fortsĂ€tta pĂ„ kommentaren hĂ€r…
Att det gÄr dÄligt för musikkritikerna tror jag dels beror pÄ att musik Àr nÄgot spontant som Àr svÄrt att förmedla i textform, plus att det finns sÄ otroligt mÄnga olika musikstilar att ytterst fÄ hittar nÄgon kritiker med liknande smak.
LÄt oss sÀga att större utbud (djungel) Àr lika med större behov av recensioner (guider) oavsett om spelen kostar 500kr eller Àr gratis. Varför har dÄ spel till iPhone ungefÀr tio gÄnger fÀrre recensioner Àn spel till 3DS? Om vi nu vÀrderar tid minst lika mycket som pengar borde det vÀl finnas en lika stor marknad för iPhone-recensioner som det finns för 3DS-recensioner? Vad, om inte det faktum att lÀttsamma spelupplevelser pÄ iPhone kostar 7kr jÀmte liknande upplevelser som kostar 400kr pÄ 3DS, skiljer dem Ät? Vad missar jag?
Telefoner ses inte som seriösa spelmaskiner Ă€n, dĂ€rav att recensenter inte ger dess spel nĂ„gon uppmĂ€rksamhet. Det finns dock en uppsjö siter som recenserar appar men de Ă€r skilda frĂ„n den klassiska speljournalistiken dĂ€r appar oftast nĂ€mns som en parentes i marginalen. Det hĂ€r kommer antagligen inte Ă€ndras fören utvecklare börjar sĂ€lja ”riktiga” spel pĂ„ Appstore, för ingen kan ju sĂ€ga att Angry Birds Ă€r nĂ„got Zelda. PoĂ€ngen Ă€r att det Ă€r helt skilda mĂ„lgrupper mellan just Angry Birds och Zelda dĂ€r AB hör till en vĂ€ldigt ung genre som startade nĂ€r Nokia la in Snake pĂ„ 5110-mobilen.
Vad gÀller antal recensioner sÄ har just Angry Birds 15771 recensioner pÄ Appstore och 887058 pÄ Android Market just nu.
Enligt den logiken ska lÀttsamma DS-spel som Rhythm Heaven ha lika fÄ recensioner skrivna som Cut The Rope. Farmville borde ha lika mÄnga som Harvest Moon. Spel som slÀppts till bÄda formaten borde dÄ inte ha mer fyra gÄnger sÄ mÄnga recensioner av versionen som kostar 300kr.
Ett annat exempel Àr tv-serier. Tv-serier Àr gratis att konsumera, och trots att de krÀver vÄr tid finns uppenbarligen ett vÀldigt begrÀnsat intresse för recensioner. Film mÄste du dÀremot betala en 100-lapp för att gÄ och se pÄ bio, och dÀrmed finns ett mycket större utbud at filmrecensioner Àn tv-serierecensioner.
EDIT: Jag snackar professionella spelkritiker, inte Anton pĂ„ 11 Ă„r som skriver ”JĂTTE BRA SPEL”. Jag snackar spelmedia. Jag tror inte folks tyckande kommer dö. Fast jo, visst kan man sĂ€ga att alla som nĂ„gonsin haft en Ă„sikt om ett spel Ă€r en spelkritiker.
Tobbe: Var det inte 3310 som hade Snake?
Min poĂ€ng var ju att traditionella spelmedier inte ger telefoner nĂ„gon uppmĂ€rksamhet för det finns inga ”bra” spel Ă€n. Enka DS-spel recenseras för att de slĂ€pps pĂ„ en etablerad plattform. Telefon-casual har en annan marknad Ă€n de som lĂ€ser klassiska spelrecensioner men om sĂ€g Nintendo skulle göra en kovĂ€ndning och slĂ€ppa ett AAA-Zelda till iPhone sĂ„ lĂ€r ju vĂ€rdens spelpress recensera det.
En miljon Anton 11Är som tycker till om Angry Birds Àr för den stora massan mer vÀrt Àn vad Thomas Wiborg tycker om Gears 3. Samma sak med filmer dÀr IMDB-betyget guidar betydligt fler mÀnniskor Àn vad filmtidningen Empire gör. För oss som söker djupare spel kommer spelrecensenten fortsÀtta ha en sjÀlvklar plats men för gemene man kommer det rÀcka med vad just Anton 11Är tycker.
Anders, kollade upp det och 6110 Ă€r den första telefonen med Snake, 5110 kom nĂ„n mĂ„nad senare. 3310 var den första telefonen med Snake 2 đ
Inga bra spel? Oetablerad plattform? Inte ens jag Àr sÄ strÀng mot iphone.
AngÄende Anton 11 Är sÀger jag ingenting, för texten handlar som sagt inte om honom.
Nu kÀnns det ju som att du misstolkar mig med flit. Vad jag skriver Àr ju att det inte finns nÄgra spel pÄ iPhone som pÄ riktigt kan konkurrera med de större spelen pÄ DS eller PSP, dÀrav att jag satte bra inom citattecken. Det Àr istÀllet en helt annan typ av mÄlgrupp som lÀsare av traditionell spelmedia inte Àr intresserad av.
Anton 11Är Àr visst relevant i den hÀr diskussionen för det Àr han som kommer agera spelkritiker Ät folk som försöker hitta rÀtt i 7-kronorsdjungeln.
Nu kommer jag bara behöva upprepa mina exempel pÄ alla dessa likvÀrdigt lÀttsamma spel (och i mÄnga fall exakt samma spel) som slÀppts pÄ bÄda plattformarna men bara blir recenserade pÄ en av dem. Jag kommer Àven behöva upprepa vad jag menar nÀr jag sÀger spelkritiker. SÄ jag slÀpper hÀr, för jag gillar inte att upprepa mig.
Ăh, du fattar ju inte đ
Att recensenten Ă€r utdöende Ă€r lika sant som att detaljhandlaren försvinner; vilket Ă€r falskt. Ja, Elgiganten har diktafoner, men de har inte en Zoom H4N, vilket Ă€r vad jag söker; för att fĂ„ tag i den mĂ„ste jag vĂ€nda mig till en specialist och de kommer finnas sĂ„ lĂ€nge det finns folk som inte nöjer sig med vad de stora massorna gör. Hur mĂ„nga recensioner och stjĂ€rnor Angry Birds har sĂ„ kommer jag inte att uppskatta det mer Ă€n jag gör, vilket Ă€r oerhört lite. För att hitta bĂ€ttre spel, spel som passar mig, mĂ„ste jag vĂ€nda mig till specialister. Nu var kanske Angry Birds var ett dĂ„ligt exempel dĂ„ det Ă€r ett mobilspel och som Tobbe sĂ€ger sĂ„ ”gills” de inte riktigt. Samma sak gĂ€ller Ă€ven PSP och DS, spel som slĂ€pps pĂ„ dessa station, oavsett hur canon de Ă€r, kommer alltid att vara spel-lite; en avstickare som endast riktiga connoisseurer kommer att ge mer tid Ă€n nödvĂ€ndigt Ă„t idag. Och nĂ€h, det spelar ingen roll hur mycket man vill snacka om Metal Gear, Mario, Kratos eller nĂ„gon annan handhĂ„llen titel, de kommer att vara en biprodukt tills vi fĂ„r riktiga A3-titlar.
Tommy, du sjÀlv som spelbloggare borde vara medveten om hur mycket energi du lÀgger pÄ att lÀsa recensioner av mobilspel; sÄ nej, jag hÀnvisar till min artikel om mobilspelens plats hÀr pÄ Svampriket.
Jag vet inte vem som var först, men free-to-play modellen Ă€r grundligt bevisad i MMORPG-vĂ€rlden, sĂ„ att mĂ„nga följer den Ă€r inte sĂ„ konstigt. NĂ€r det dĂ€remot dras upp Team Fortress 2 som exempel undrar jag vad du sysslar med? NĂ€r Orange Bos kom till vĂ€rlden hade Valve press pĂ„ sig som aldrig förr, och det vi fick var i princip en ursĂ€kt för att de inte skött sig; in disguise. PĂ„ samma sĂ€tt om Sony ”bad om ursĂ€kt” för sitt PSN-fuffens genom att erbjuda gratis nedladdning av spel som inte lĂ€ngre sĂ€ljer och har uppföljare nyligen etablerade pĂ„ marknaden var en genialt lĂ„gt drag. Man förklĂ€dde en reklamkampanj som en gĂ„va och vĂ€rlden svalde det. Valve gjorde samma sak, men vi fick betala för det. Majoriteten av de som vĂ€ntade pĂ„ Episode 2 satt redan med bĂ„de HL2 och Ep.1, sĂ„ det fanns ingen anledning för dem att skaffa dem igen. Men Orange Box blev hyllad, fastĂ€n den kostade det dubbla av vad en expansion bör kosta, för den innehöll tvĂ„ titlar som inte lĂ€ngre sĂ„lde, vilket gjorde att det kĂ€ndes som ett mervĂ€rde, och en titel som ingen lĂ€ngre brydde sig om, samt en prototyp som man testade marknaden med. Hela detta paketet för endast 400kr och jag fĂ„r Ă€ven skriva upp mig pĂ„ en tjĂ€nst som gör att Valve nĂ€stan har direkt tillgĂ„ng till min dator för att erbjuda reklam för andra titlar? Sign me up, eller hur var det? NĂ€r TF2 sedan etablerade sig som en stor spelare inom PC FPS Online-genren, och Ă„terfĂ„tt den uppmĂ€rksamheten som det hade för cirka 10 Ă„r sedan, sĂ„ lyckades man Ă€ven sĂ€lja det spelet separat. Go Valve. Men Ă€ven den försĂ€ljningen avtog ju sĂ„ smĂ„ningom, sĂ„ man stjĂ€l nĂ€sta steg from Free-to-play modellen, man erbjuder lull-lull i utbyte mot kreditkortsinformation. NĂ€r det fungerar pĂ„ Ă€ven FPS-folk sĂ„ finns det bara ett sĂ€tt att gĂ„ vidare; spelet sĂ€ljer inte lĂ€ngre, sĂ„ det Ă€r bara att öppna portarna och dela ut det gratis. Utbytet blir att man boostar kundbasen bland lull-lull konsumenter nĂ„got oerhört.
OnLive ligger i samma position som Valve gjorde med Steam nĂ€r Orange Box var pĂ„ gĂ„ng; man behövde bredda sin kundbas. Att ”dela ut” DX:HR till Ă€r exakt samma sak som Valve gjorde, fast man gör det med ett aktuellt spel.
Men nÀr ALLA spel har gÄtt över till free-to-play, vem skall man dÄ vÀnda sig till? Skall man pröva alla spel, det kommer ju ta Är. NÀh, det kommer fortfarande finnas de som sitter och recenserar alla dessa spel. De som analyserar och ger sin tolkning av vad som Àr vÀrt att investera tid i, vad som Àr simpelt och vad om Àr svÄrt. Jag vill inte gÄ till Elgiganten, för de har inte vad jag Àr ute efter, jag mÄste vÀnda mig till nÄgon som vet vad de snackar om och inte bara levererar Ät massorna. Jag gÄr till spelkritiker som vet vad de pratar om. Bland dessa sÄ fÄr jag sÄlla ut vilka som jag anser vara vettiga och vilka som bara snackar skit och slickar pÄ annonsörernas klubba.
Om jag Àr ensam om att vara fullt medveten om att recensenter och detaljhandlare inte kommer att försvinna sÄ Àr vÀrlden dummare Àn jag anat.
PĂ„ tal om inget annat sĂ„ var detta det trolligaste inlĂ€gget pĂ„ Svampriket hittills. Enligt mig sĂ„ handlar posten om att Tommy inte kĂ€nner att han fĂ„r tillrĂ€ckligt med uppmĂ€rksamhet som recensent och krönikör pĂ„ en spelblogg och ville visa att han Ă€r ledsen i ögat för att fiska komplimanger och lovord om att ”allting kommer att bli bra, ni kommer fortfarande existera”. SĂ„, jag har gjort mig, jag har förklarat hur recensenter inte kommer att försvinna sĂ„ Tommy kan sluta grĂ„ta.
SÄ för att spel blir billigare och/eller gratis och/eller gÄr att hyra via streamingtjÀnster sÄ behövs det ingen som recenserar eller guidar folk rÀtt?
SÄ alla konsumenter har plötsligt oÀndligt med tid och kan sjÀlva prova allt, och lÀser allt om alla spel sÄ de vet vilka spel som finns ute? Seriöst? =D
Jag följer spelsajter, bloggar och annat fanskap ganska sĂ„ noga men hade inte hört talas om mer Ă€n (drygt) hĂ€lften Ă€n dina free-to-play exempel, sĂ„… Negatory on that statement.
I en vÀrld dÀr fler och fler spel gÄr mot free to play-modellen sÄ behövs det vÀl snarare Àn mer guider som pekar folk Ät rÀtt riktning, och vilka spel som bara Àr honeytraps i mikrotransaktionstrÀsket.
”PĂ„ tal om inget annat sĂ„ var detta det trolligaste inlĂ€gget pĂ„ Svampriket hittills. Enligt mig sĂ„ handlar posten om att Tommy inte kĂ€nner att han fĂ„r tillrĂ€ckligt med uppmĂ€rksamhet som recensent och krönikör pĂ„ en spelblogg och ville visa att han Ă€r ledsen i ögat för att fiska komplimanger och lovord om att âallting kommer att bli bra, ni kommer fortfarande existeraâ. SĂ„, jag har gjort mig, jag har förklarat hur recensenter inte kommer att försvinna sĂ„ Tommy kan sluta grĂ„ta.”
Ja Nidde, jag tycker att du slÄr huvudet pÄ spiken hÀr. Bra rutet.
Tommy, jag tycker att du rycker efter halmstrÄn hÀr. Tydligen verkar det inte finnas folk som hÄller med dig heller, vilket i sig Àr ett problem för dig om vi ska se tillbaka i historien.
Att vÀcka debatt Àr ju en sak, men hÀr tycker jag att det gÄtt över grÀnsen till att bara sitta och sjÀlvömka. Och sÄdant kanske passar bÀttre pÄ din privata blogg, om du vill att skribenter ska ha ett fortsatt gott rykte och tas seriöst, eller?
Nidde: Du tog trolligheten med dig.
Kanske ska man passa pÄ att sÀga grattis ocksÄ, dÄ du lyckas med prestationen att locka till dig en mÀngd kommenterar, baserat pÄ ett i övrigt ganska tomt inlÀgg.
@Lania: Jag trodde det var uppenbart vid det hĂ€r laget att jag inte bryr mig sĂ„ mycket om vad folk tycker om mig eller mina Ă„sikter. Jag vet att mycket jag skriver stryker mĂ„nga mothĂ„rs, sĂ„ ett tips Ă€r vĂ€l att sluta lĂ€sa mina inlĂ€gg och mina tweets. đ Eller fortsĂ€tt, vad ni nu vill.
Ibland behöver man ett hagelgevĂ€r. (visslar pĂ„ ”The Farmer in the Dell”)
Det Ă€r vĂ€l snarare tvĂ€rtom – nĂ€r utbudet ökar exponentiellt behöver man mer Ă€n nĂ„gonsin guidas genom djungeln. Och redan nu gnĂ€ller ju folk som fan nĂ€r ett spel pĂ„ Iphone kostar 15 spĂ€nn istĂ€llet för 7, sĂ„ lĂ„ga priser innebĂ€r definitivt inte att folk provar fler spel.