Enligt mig är det en spelkritikers uppgift att på ett underhållande sätt försöka förse läsaren med en uppfattning av spelupplevelsen. Eftersom ett nytt spel kostar kring 500kr är det viktigt att välja rätt i spelträsket. Så om jag inte är säker på om jag vill punga ut med 500kr tittar jag först på vad andra tycker, och försöker ta reda på så mycket som möjligt om spelet innan jag köper. Men nu har en ny trend börjat ta över, och gör spelkritikernas åsikter mindre och mindre relevanta för konsumenten. En trend där spelkritiker ännu mer bara är en del av marknadsföringen, snarare än konsumentvägledare. Trenden jag talar om är ”free to play”, och ju mer den affärsmodellen etablerar sig desto mer kommer spelkritiker att befinna sig i samma situation som musikkritiker. Ingen kommer bryr sig så mycket om detaljerna i åsikten, eftersom alla kommer kunna prova själva utan kostnad.

[quote-right: “Valve vill att så många som möjligt är registrerade på Steam. Är du inte registrerad på Steam kommer du heller inte spendera dina pengar där”]På sistone har det kommit en mängd spel som anammat free to play. Quake Live, Battlefield Heroes, Age of Empires Online, League of Legends, Lord of the Rings Online, DC Universe Online, Champions Online, Rusty Hearts, Firefall, Tribes Descend, Monday Night Combat 2. Listan kan göras lång, och fler spel kommer dyka upp. Det är mestadels inom genren mmorpg, men börjar röra sig mot shooters som kommande Blacklight Retribution. Sen har vi ju metoden Valve använde sig utav när de gjorde Team Fortress 2 gratis att spela. Valve vill att så många som möjligt är registrerade på Steam. Är du inte registrerad på Steam kommer du heller inte spendera dina pengar där. Därför lockade man många nya Steam-användare (bland annat jag själv) genom att locka med Team Fortress 2 gratis. Nu är det bara en tidsfråga innan jag och de flesta andra nyregistrerade kunder börjar spendera våra pengar i deras butik. Liknande taktik kör Blizzard med World of Warcraft. Och OnLive som erbjuder Deus Ex gratis.

Än så länge är det här konstigt nog ovanligt för konsolspel. Med MX Vs ATV Alive försökte THQ släppa spelet till budgetpris, och låta spelarna köpa resten av innehållet allt eftersom. Det blev såvitt jag vet ett misslyckande. Men free to play kommer komma till konsol. Kanske kommer vi betala en fast abonnemangsavgift likt Xbox Live för att få ladda hem och spela hur mycket vi vill, medan mikrotransaktioner står för utvecklarens och utgivarens primära inkomst. Det är en balansgång, och visst finns det problem med upplägget som riskerar bli pay to win. Men jag tror free to play kommer utgöra en enorm del av marknaden. Och när den dagen kommer har spelkritikerns roll förminskats. När iPhone-spel kostar 7kr och även AAA-titlar på konsol är gratis att spela kommer ingen längre behöva läsa recensioner för att veta vilka titlar som är värda den där 500-lappen. Spelrecensenten är döende, länge leve konsumenten!