Krönika

Vad fan, Respawn?

Ibland tar människor beslut som bara lämnar en mållös. Beslut så bisarrt korkade att det liksom inte ens går att förstå hur en mänsklig människa med mänskliga tankar och mänskliga känslor har tänkt att det här nog var en idé värd att köra på.

Jag tänker på idéer som att invadera Ryssland på hösten. Att rösta på Donald Trump. Att göra en film med Deadpool i och sedan sy igen hans mun. Eller, för att ta det senaste exemplet i raden, att stoppa in ett singelplayerläge i Titanfall 2.

Plytskjut

“Jag ska skjuta dig i plytet, men först låt mig berätta min rika backstory.”

Titanfall var i mina ögon mer intressant och roligt än Call of Duty någonsin varit och jag kände att folket på Respawn lätt klassade ut serien de en gång varit med och skapat. Det var välbalanserat, sprängfyllt med möjligheter och helt utan en onödigt och trött singelplayerkampanj.

Man försökte banka in lite story i multiplayerläget också, men det var ju så larvigt ointressant att det inte gick att hålla fokus på vad som sas mer än fyra sekunder i stöten. Och det behövde man ju inte heller, för istället kunde man fokusera på gigantiska mechs och mordfest.

SPRING DÅ

“Medan han sprang mot sin mech undrade han om han inte i själva verket sprang för att undfly sitt förflutna.”

Titanfall sålde dock inte som förväntat. Det sålde inte dåligt, absolut inte, men för en studio som tidigare gjort galaxens bäst säljande spelserie så är allt annat än tusen biljarder sålda ex troligtvis en besvikelse. Och för att åtgärda det har studion alltså bestämt sig för att inför vad som troligtvis kommer bli tidernas mest onödiga singelplayerkampanj.

Det finns bokstavligt talat 0 saker med berättelsen i Titanfall som är intressanta. Allt som gjorde spelet intressant var gameplay och med Call of Duty färskt i minnet gissar jag att gameplay i singelplayerläget kommer att gimpas ner och ersättas med en menlöst korridorsskjutare där man med förutbestämda intervaller får leka med de fantastiska verktyg som var fritt tillgängliga i multiplayerläget. Allting så klart klätt i en skrud av utnött militärromatik och töntigt stridspitts-lingo.

Att säga att beslutet är obegripligt är kanske att ta i. Pengar pratar och kanske har Respawn rätt i sin gissning att ett storyläge kommer att dra in en större publik. Men för mig, personligen, känns det här ungefär lika vettigt som att stoppa ett multiplayerläge i Life is Strange. Eller huvudet i en bikupa.

Och då har jag inte ens nämnt att de hintar om en tv-serie.

table fippu

Kommentarer

  1. Samson skriver:

    fast nja… Jag köpte aldrig titanfall just för att det saknades ett regelrätt singleplayer-läge. Såklart kommer storyn vara ett skämt, men det ger mig mer än att åka opå däng av 12åriga rasister.

    • Linus Svensson skriver:

      Jag ser lika lite syfte i att ha ett halvdåligt singelplayerläge i ett multiplayerspel som att ha ett halvdåligt multiplayerläge i ett singelplayerspel. Alla spel behöver inte ha båda. Och jag tror inte att singelplayerläget i Titanfall 2 kommer göra varken singel- eller multiplayerspelare särskilt glada.

  2. BooliBoo skriver:

    Jag tror precis som Samson att ganska många ändå spelar singleplayer i spel som Call of Duty. Hur många Call of Duty skeppas säljs varje år, 20-30 milj och av dessa tror jag ändå inte 100% gör det bara för multiplayern. Ska de sedan ändå göra multiplayer skulle det vara intressant om man kunde spelat detta offline eller med utvalda personer och sedan fylla på med botar. Saknade singleplayer i Star Wars Battlefront och jag hoppas det kommer göras för oss som inte är “12åriga rasister”.

  3. Fredrik skriver:

    Jag föredrar att se på andra sidan myntet: Om Respawn nu lyckas göra ett riktigt bra singleplayer(chansen finns) så kan det vara det som behövs för att spika fast Titanfall som något att räkna med. Titanfall hyllades förvisso när det släpptes men nuförtiden minns vi det för hur få som minns det(d.v.s communityt har tappat rejält med fart, bara en bråkdel av den ursprungliga spelarbasen finns kvar på servrarna och få pratar om spelet nuförtiden). Värt att notera är att folk fortfarande pratar och minns hur effektfulla och spännande de bästa delarna av Call Of Duty 4 Modern Warfare var(både SP och MP). Inte för att det inte går att klistra fast spel utan singleplayer i folks långtidsminne; titta bara på Counter-Strike, League of Legends och World of Warcraft. Men det är spel som inte får uppföljare titt som tätt med några års mellanrum… Jag har baserat mig på dessa Youtube-klipp som jag tycker passar som debatt inlägg här. Kolla gärna in de om du har tid Linus! https://www.youtube.com/watch?v=7BKw4eNFGqc

  4. Linus Svensson skriver:

    Jag gillar stora robotoar och att skjuta folk i huvudet. Jag gillar inte att bli skjuten i huvudet. Jag är dålig på spel. I multiplayer blir jag skjuten i huvudet. I singelplayer blir jag det mycket mera sällan. Jag har inte jättehöga krav. Jag gillade storyn i blops III. Någon sa “den fick mig att tänka på robocop två gånger. Det var en bra dag” jag håller med. Jag ser fram emot titanfall 2 mycket mer än jag såg fram emot titanfall. Sen hade tydligen titanfall 10 miljoner spelare som mest. Inte en jätteflopp för några som i princip var en startup.

Skriv en kommentar