Ibland tar människor beslut som bara lämnar en mållös. Beslut så bisarrt korkade att det liksom inte ens går att förstå hur en mänsklig människa med mänskliga tankar och mänskliga känslor har tänkt att det här nog var en idé värd att köra på.

Jag tänker på idéer som att invadera Ryssland på hösten. Att rösta på Donald Trump. Att göra en film med Deadpool i och sedan sy igen hans mun. Eller, för att ta det senaste exemplet i raden, att stoppa in ett singelplayerläge i Titanfall 2.

Plytskjut

“Jag ska skjuta dig i plytet, men först låt mig berätta min rika backstory.”

Titanfall var i mina ögon mer intressant och roligt än Call of Duty någonsin varit och jag kände att folket på Respawn lätt klassade ut serien de en gång varit med och skapat. Det var välbalanserat, sprängfyllt med möjligheter och helt utan en onödigt och trött singelplayerkampanj.

Man försökte banka in lite story i multiplayerläget också, men det var ju så larvigt ointressant att det inte gick att hålla fokus på vad som sas mer än fyra sekunder i stöten. Och det behövde man ju inte heller, för istället kunde man fokusera på gigantiska mechs och mordfest.

SPRING DÅ

“Medan han sprang mot sin mech undrade han om han inte i själva verket sprang för att undfly sitt förflutna.”

Titanfall sålde dock inte som förväntat. Det sålde inte dåligt, absolut inte, men för en studio som tidigare gjort galaxens bäst säljande spelserie så är allt annat än tusen biljarder sålda ex troligtvis en besvikelse. Och för att åtgärda det har studion alltså bestämt sig för att inför vad som troligtvis kommer bli tidernas mest onödiga singelplayerkampanj.

Det finns bokstavligt talat 0 saker med berättelsen i Titanfall som är intressanta. Allt som gjorde spelet intressant var gameplay och med Call of Duty färskt i minnet gissar jag att gameplay i singelplayerläget kommer att gimpas ner och ersättas med en menlöst korridorsskjutare där man med förutbestämda intervaller får leka med de fantastiska verktyg som var fritt tillgängliga i multiplayerläget. Allting så klart klätt i en skrud av utnött militärromatik och töntigt stridspitts-lingo.

Att säga att beslutet är obegripligt är kanske att ta i. Pengar pratar och kanske har Respawn rätt i sin gissning att ett storyläge kommer att dra in en större publik. Men för mig, personligen, känns det här ungefär lika vettigt som att stoppa ett multiplayerläge i Life is Strange. Eller huvudet i en bikupa.

Och då har jag inte ens nämnt att de hintar om en tv-serie.

table fippu