Retroresan

Jag var nära att ta av mig byxorna

Vi diskuterar förrenderad grafik, klubbmusik på 90-talet, Pixar, Batman, Avatar, Freddie Mercury, bakfylla och däremellan pratar vi lite om Vectorman till Sega Mega Drive och besöker Lindblum i Final Fantasy IX.

Musik

Kommentarer

  1. Quid skriver:

    Ojdå, här satt jag och väntade mig ett avsnitt om Blaster Master, men så ser jag att det är ju inte förrän nästa vecka. Jag som ville höra era tankar om grodan… men den som väntar på något gott! 🙂

  2. ReDead skriver:

    Metroid-specialen snart alltså? :O Måste ta och skaffa Super Metroid nu då!

  3. Quid skriver:

    Metroid-special?! Ska ni spela alla Metroid-spel eller bara vissa? Här tänkte jag minsann haka på, älskar Metroid! 🙂

  4. BG skriver:

    Härligt avsnitt killar, även om det står i skuggan av de två kommande avsnitten. Jag tycker nästan ni borde prova lite fler pizzor i fortsättningen. Är nästan helt säker på att jag hört Anders besvärliga bakfylle-kebab-kladd från onlinepizza förut. Visserligen kan väl inte ni rå för om det är den känslan ni får av spelet ni spelat men, som sagt, det känns som ni går på pizza-repeat ibland.

    Vectormans färgskiftning när han skjuter är, som jag förstått det, att ljuset från Skottet/ljusbollen som reflekteras på honom. Er teori om att det är färgbegränsningen som spökar är faktiskt helt bakvänd, för det är faktiskt ett trick att få MDn att spåtta ut FLER färger än den klarar av. MDn kan egentligen bara visa 64 färger samtidigt, men i teorin kan den visa 183 färger tack vare sitt shadow och highlight mode. Om du pausar i ett Sonic-spel blir hela skärmen mörkare. Då har man satt skärmen i shadow mode. Med lite finurliga programmeringstrick kan man lägga shadow och highlight mode på enbart specifika platser på skärmen, och det är så de gjort i Vectorman när han skjuter och när han står “i skuggan”.

    Tror ert äldsta spel var Ghosts’n Goblins faktiskt. Arkadversionen släptes drygt en vecka efter Super Mario Bros, men är osäker när det portades till NES. Det är en trolig kandidat iaf.

    I Festival of the Hunt, eller va det nu hette i FF9, så kan man mycket riktigt kontrollera vem som vinner. Allt hänger på vem som dräper det stora monstret som ger tokmycket poäng. Spöar du den så vinner Zidanne, låter man bli otäckingen så är det Freya som vinner, och om man slåss men förlorar striden så vill jag minnas att det är Vivi som till slut besegrar den.

    5000 gil i all ära, men personligen tycker jag att Coral Ring som Freya får är ett klart bättre pris så pass tidigt i spelet.

    Keep on trucking, guys!

  5. Mayhemic skriver:

    Skrämmande, hade faktiskt tänkt bett om ett “Reeeeeetroreiiiiisaaaaaan”-McKorv-style… tackar hjärtligt för detta, borde bli ett återkommande inslag i varje avsnitt. 😉

    Hur många timmar snittar herr Brunlöf i FFIX varje vecka? Det är ju annars något som vi vanliga dödliga i regel sträckspelar och klarar ut på några ynka veckor, jag hade åtminstone haft grava problem med att lägga ifrån mig handkontrollen. Annars gör sig nian ypperligt som sagostund, fortsätt så!

  6. Ivan skriver:

    Ja hej hej.

    Metroid!

    Nu tar jag denna chansen att för första gången spela igennom minst ett Metroidspel, ännu en anledning att ta fram en av favoritkonsolerna GBA micro. Så jävla skön bärbar apparat!
    Om man skall spela dem kronologiskt blir det då, Metroid Zero mission, Super Metroid och Metroid Fusion?

    Snacka om konstig situation, storm, jag står på ett tak och riktar in en parabol, kunden står nere (och ser till att jag gör rätt?). Då kommer Samsons anekdot om Samsungreklamen, jag börjar garva, får typ låtsas nysa i armen så det inte syns att jag från ingenstans börjar skratta. Sen kommer min fyllekommentar med i avsnittet med en nästan perfekt imitation(inte av mig men juggebrytning, du börjar lära dig Samson :)) tur att kunden gått in i huset då och jag kunde skratta fritt :).

    Anders?

    Vad menar du med att du dricker ur whiskeyglas, nästan fiftyfifty?
    Testat ha en julmust bredvid? Riktigt gott, man kan även blanda dem i ett glas, med risk att vid en snefylla pajja julmust som dryck.

    Det var fin sagostund trots brist på anteckningar hade du inte lämnt något så hade jag aldrig märkt någon skillnad.

    Skitsnackskänsla i slutet av avsnittet, det var mysigt 🙂 gillar “bloopers” mer av det hade varit kul :).

    På återhörende! Puss på er!

  7. Trähäst skriver:

    Härligt avsnitt ännu än gång, framförallt med all god OT. Och ja, Pistvakt är den bästa tv-serien sedan Hjälmaren brann. Ciao!

  8. Trähäst skriver:

    edit: bästa SVENSKA tv-serie, någon måtta får det vara.

  9. bastugamern skriver:

    Vad kul att Naughty Dog utannonserade Last Of Us efter don Brunlof nämnde det under den senaste resan.

    Metroid är en av mina favoritserier, så jag väntar med spänning tills nästa fredag.

    God jul till er båda!

  10. Blaster Pibbster skriver:

    Hallå!

    Pistvakt har jag heller aldrig fastnat för. Men, för att vara en svensk sitcom så är det säkert så bra det kan bli.. eller njaå.. solsidan är nog den bästa svenska sitcomen hittills.

    Nåjo, nu har jag spelat lite Blaster Master med er, så här kommer mina kommentarer.

    Utseende
    Snyggt, genomtänkt, detaljerat. Intressant med ovanifrånperspektivet när man går in i grottorna också. Lite störande att fienderna ibland försvinner och plötsligt dyker upp när man kommer nära dem. Men, man överlever det. Något som jag gillar annars är att fienderna inte återspånar när man kommer tillbaka till det rum man nyss varit i.

    Gameplay
    Känns som 1 matsked metroid, 1 matsked the maze of galious, en tesked castlevania, och ett kryddmått GTA (iaf den delen med att man kan hoppa in och ut ur sin bil). Originellt upplägg för att vara på NES-eran där många plattformsspel fungerade på samma sätt. Rätt långt spel. Har inte spelat igenom hela, men blir verkligen sugen på att göra det nån dag när jag har mer tid.

    Musiken
    Känns lite metroid. Svänger som attan. Fastnar på hjärnan. Bland det bästa jag hört till NES. Den känns äventyrlig och hjälteaktig på något sätt.

    Handlingen
    Den lilla handling man får ta del av i spelet (har inte läst manualen) är rätt beige. En groda blir muterad till en jättegroda, hoppar ner i ett hål, och efter kommer pojken som ska rädda (?) den, hittar en häftig bil och åker iväg med den. Nå, med så här bra gameplay behövs kanske inte någon djupare handling.. men det hade kanske kunna lyfta spelet till högre höjder med en mer genomtänkt handling.

    Slutkläm
    Ett riktigt bögbra spel. Får man säga så?

  11. ReDead skriver:

    Riktigt fint avsnitt må jag säga! Tror det tog nästan tio minuter för er att komma in på postsäcken. xD

    Podcast då Anders lär Samson köra bil är en underhållande tanke. Särskilt om det skulle filmas. :3

    Pistvakt är rätt bra tycker jag, så även Hem till Midgård. De slår dock inte Ronny och Ragge! 😀 (Förresten är det egentligen inte Fredde Granberg som vurpar med cykeln, utan en stuntman :P)

    Roligt med lite bloopers i slutet, fortsätt gärna med sådant!

    Har förresten laddat hem Super Metroid via Virtual Console nu, så jag följer med på den resan! Fusion spelade jag i somras, så jag ger nog mina kommentarer om det också då.

  12. T4 was here skriver:

    För det fösta så är jag besviken på er!
    En diskution om bra SNES spel och ingen av er nämner Turtles in Time.
    Tiss Tiss Tiss!

    För det andra stavningen… Jag bryr mej faktist om det men hur än fösöker med hjälp av ordrättels program(som saknar svenska) och google så blir det likt förbanat fel, som “har” i stället för “hör” och då blir och så trött på hela skiten att jag bara kan ge up…
    Och om det ser rätt ut så…
    Jävla Assburgers… (Vill ni jag ska skicka video som förklara that joke?)

    Så… tittade ni på Kirby: Right back at ya! medans det streamade till wii?
    Om det blev en hit så kanske du börja streama andra jätte bra Nintendo “ägda” series som…
    Um… Well Mario och Zelda is owned by DIC so what else is there… F-zero?

    Anyway! Blastermaster! Kul att ni ska spela det bara vekan efter att det släpptes på 3DS vc i sin kassa game boy color tapning. Har inte spelat ju den men trailern sa allt. För stora sprits till för litten skärm och slowdown. No tack!

    Ja det var väl allt… Hej hej!

    PS.
    Hoppas ni får ett riktigt forum snart.
    Oh yeah, Metroid… Det pratar jag om nästa vecka.

  13. Quid skriver:

    Tänkte jag skulle försöka mig på en pizza till Blaster Master 🙂

    Man är lite crazy och beställer en pizza men man låter pizzakillen bestämma vad som ska vara på den. När man kommer hem och står där i köket och tittar på kartongen, då känns det som en “Funghi” med torra champinjoner och för lite ost, det är knappt man vågar öppna utan funderar på om man inte ska käka något annat istället. Men så tar man sig i kragen och öppnar kartongen, då ligger där den kebabpizza med dubbel botten och extra kött, den har precis lagom med sås och smaken är perfekt! Enda problemet är att den är lite för stor så man har problem att äta upp hela, fast när man ändå har tryckt i sig hela så är man helnöjd!

    Jag spelade som sagt Blaster Master för inte alls länge sen och gillade det skarpt, grejen med grodan är helt underbar, hur tänkte dom egentligen? Dom kunde ju utvecklat det lite mer eller skitit i den helt, nu blir det ju bara knas… hur blev den liten igen? 🙂

  14. Timmy Avgrundsvrål Sjöberg skriver:

    Mycket fint avsnitt, var intressant att höra er prata om Vectorman! Ser att ni ska spela Blaster Master och tänker att det måste väl vara första racingspelet ni tar er an i Retroresan? Kollar sedan vidare på Youtube och märker att det inte alls var ett sådant. Men jäklar vad häftigt det ser ut! :O Har ni några planer på att ta upp ett racingspel nån gång? Och finns det nån chans att ni lirar Alisia Dragoon under 2012?

    Sist men inte minst vill jag dela med av ett Youtube-klipp som kommer få er båda att gråta blod ur öronen… på egen risk.

  15. Mats"El_Kebabo"Holmkvist skriver:

    Ni undrade ju vad för emulatorer jag använder mig av. Till psxspel heter den fpse och finns till alla Androidtelefoner. Enda problemet med den är att ljudet inte är helt hundra med den och att framesen hoppar lite ibland. Har ju alla tre ffspelen till psx på originalskivor så tycker det är ok att “hitta” dem på piratviken. Till megadrive heter den gensoid, till nes nesoid och snes snesoid. Finns nog fler till gameboy och så men inget jag testat. Det bästa med xperiaplayen är ju kontrolldelen, anledningen att jag köpte den var att jag sålde alla mina gamla nesspel och fick sjukt mycket pengar för dem och tänkte att jag kunde spela dem på telefonen istället. Sålde även mitt ex av blaster master, ett spel jag inte gillade som liten och inte nu heller. Det bästa med det är ju helt klart musiken.

  16. Mats "El_Kebabo" Holmkvist skriver:

    btw angånde musiken återigen vomitron… de verkar ha sneglat lite på ludde om man kollar på omslaget.

  17. BG skriver:

    Det vart ett snopet slut i Blaster Master för mig, men när ett nyligen inhandlat Okami och ett par metroid-spel ligger och väntar så känner jag att det ändå är ok på något sätt.

    För att vara ifrån 1988, måste jag säga att grafiken i Blaster Master verkligen imponerar. Inte riktigt lika imponerande 91 när vi till slut fick spelet, (Vad fasen var dealen med att behöva vänta 3 år på en PAl relese?) men inte på något sätt fult. Fiendernas färgskala är kanske lite i tråkigaste laget. Allt behövde ju kanske inte vara grått. Blev lite imponerad över hur tydlig Jasons sprite var i sidoskroll-partierna, trotts den var så otroligt liten.

    Musiken var trevlig och trallvänlig, i riktigt Sunsoft-anda, men jävlar vad trött jag blev på den efter ett tag. De hade gärna fått byta lått när man klev in i top-down grottorna, för att öka variationen. Långt ifrån Sunsofts bästa (som är Mr. Gimmick och Journey to Silius) men det håller bra ändå. Inget fel på ljudeffekterna heller.

    Gameplay: Bra OCH anus. De sidoskrollande partierna är roliga och man får ju mer än bara lite Metroid-vibbar. De olika extra-vapnen funkar lite sådär. Det är onödigt svårt att träffa med trippel missilerna och blixten. Homing-misslien känns som det enda riktigt pålitliga vapnet.

    Top-down-partierna var däremot riktiga botten-napp. Jasons sprite är på tok för stor och mekaniken med att han håller pistolen i högra handen är ju hel-idiotisk. Systemet med vapen uppgraderingarna funkade inte alls. De var alldeles för få, och man tappade dem för snabbt. En riktig besvikelse att gå från metroid-light till det här.

    Båda partierna led av dålig fiende-placering. Många gånger då man klev in i ett nytt rum eller klev ut ur en grotta så börjar man precis bredvid en fiende, och det var snudd på omöjligt att inte bli skadad.

    Kontrollen funkade ganska bra. Hade ibland svårt att sikta snett uppåt, men kan tänka mig att det var mitt styrkors som var dåligt. Ett problem jag stötte på var när man trillar ner på en damage-area, som taggarna i början, eller lavan i area 2. Spelet verkade ha svårt att registrera mina hopp då. Undrar om det är nått att om man hoppar precis när man tar skada så räknas inte hoppet eller nått. Kunde tappa onödigt mycket hälsa på det iaf.

    Övrigt: Nu kanske det bara är jag som haft en jävla otur, eller så kan det vara en bugg i spelet, men när jag väl spöat tredje bossen och äntligen får Hover-kraften så slutar fienderna tappa H-powerups. Hela spelet igenom har de kommit lika ofta som P-powerups, men plötsligt får jag inga alls. Det här gör att jag inte kan ta mig vidare, och blir droppen som får bägaren att rinna över. Det är som om fienderna i metroid skulle släppa massa missiler i början, men sluta så fort du tagit en missil-powerupp. Helt trasigt.

  18. ConraDargo skriver:

    Snabb kärleksförklaring till Samson som i detta avsnitt inte bara tipsade en lyssnare om Flashback, utan även ansåg det vara bättre än Another World. Då smälte mitt hjärta.

    Stor tumme upp för det här avsnittet också som var bland de roligare jag hört denna säsong och jag ser galet mycket fram emot Metroid-specialen för den kommer ju att bli episk, så är det bara.

    Puss tillbaka på er.

  19. Niklas Sintorn skriver:

    Åh Blaster Master! Ett av de spel från min barndom som jag har varmast minnen från. Vad jag minns har jag aldrig klarat det själv, men jag tänker ändå inte spela med er. Jag vill ha kvar det där rosa retroskimret över det här spelet. Jag hoppas verkligen att ni kommer tycka lika bra om det som jag alltid gjort!

    Musiken måste ju vara det allra bästa med Blaster Master, förutom kanske den tokhäftiga bilen. Jag ville för övrigt ha en sådan när jag var liten.

    Som av en händelse var temat till Blaster Master en av de första låtarna som André “ALittleBit” Gonzales gjorde en cover på. Vad jag vet finns den bara på Myspace än så länge, och ni hittar den om ni kikar under “alla låtar” här:
    http://www.myspace.com/556318759/music

    Måste bara låta er veta att jag kom lite i byxan när jag äntligen fick Metroid-specialen bekräftad! Det finns få serier jag spelat så mycket som just Metroid, kanske undantaget Mega Man och Zelda. Jag har alltid haft en crush på Samus, och jag utmanar Anders (var det väl som också gillade henne?) på en kamp till döden för att vinna hennes hjärta!

    Om jag hinner kommer jag spela Zero Mission med er, eftersom det är ett av de få Metroid-spel jag faktiskt inte spelat. Men jag lovar att komma med utförliga kommentarer om Metroid, Samus, Ridley och, såklart, Kraid.

    Peace, love and styrketräning!

  20. Trazh skriver:

    Hejsan Anders och Samson!
    Lovade att jag skulle köra all-in denna vecka, så here it goes:

    Har precis fått tag på ett Sega Mega drive-paket för bra pris där bl.a. Sonic 2 fanns med.
    Håller på och skriver en lista på spel jag måste införskaffa. Men jag är väldigt vilse i Sega’s arkiv, så jag vänder mig till er:
    Vilka spela borde jag skaffa ?

    Har skrivit ner Ristar (<3), Gunstar Heroes, Wonderboy in monsterworld, Quackshot, Soleil, Earthworm Jim, Rocketknight Adventures och Castle of Illusion. Hjälp mig fylla i listan!
    —-
    Har även bitit i det sura äpplet (see what I did there?) och laddat ner ”bög-skit-iTunes” och skrivit en recension! Vad gör man inte för kärleken?
    —-
    Inte nog med det så har jag varit med och spelat denna veckan!

    Blaster Master

    Blaster Master var ett av de där spelen man testade hos en kompis, tyckte det var kickass och aldrig spela igen. Men man glömde aldrig bort musiken. Nu när jag spelat har jag fått spela om två gånger. En gång pågrund av en bugg på tredje bossen, som gjorde att jag fastnade, men blev odödlig. Andra gången pågrund av att det var för svårt och lite tidsbrist, men kollat det sista på youtube.

    Grafik:
    Tänker gå på fienderna först. De är tråkiga i sin design och varför är alla grå? Det blev skittråkigt, men deras animationer var iallafall fina. Area-miljödesignen tyckte jag om. Väldigt varierande och fint uppmålat för att ”vara sin tid”.

    Musik/Ljud:
    Ja, Sunsoft kan sin musik och Blaster Master är inget undantag. Det är catchy, minnesvärt och ett av det bästa på NES. MEN.. Lite för tjatigt, de kunde varierat på det när man gick in i en grotta. Bossmusiken var sämst helt klart. Klarar inte riktigt av 4sekunders-loopar. Och ljudet har jag inte så mycket att säga om, det var bra och "NESigt".

    Gameplay:
    Hur kan det gå fel med en helt egen freakin awesome supertank?
    Jag tyckte väldigt mycket om blandningen av plattform och shooter. Metroid-tankarna är oundvikligt och väldigt kul. Men utmaningen tog emot, främst för att 5 continues kändes för lite.
    Dessutom vad är grejen med att vapnet blir sämre när man tar skada och sen att om man dör på bossen så får man visserligen börja där igen, men att man får stå ut med den jävla ärtbössan? Inte okej.
    Fiendespawn vid skärmbyten är heller inte okej och de fienderna jag tyckte var värst? LARVER/MASKAR/WHATEVER! Fan vad jag hatade dom.
    Men något jag däremot älskade var bossarna. Riktigt kul och kreativa, men tog lite lång tid ibland.
    Hann somsagt inte igenom spelet, men favoriten var nog ”kub-bossen” som var lite sneaky av sig.

    Kontroll:
    Att kontrollera Sophia kändes bra. Det var mjukt och man behövde aldrig beskylla kontrollen om man dog. Men önskar att man kunde skjuta diagonalt. För rikta kanonen gick, men inte att skjuta. Men jag kanske har fel?
    I grottorna däremot så kändes det inte helt okej med att puffran endast sköt från högersidan. Det ledde till att man fick krångla med olika riktningar och var inte alls kul.

    Sammanfattning:
    Ett helt klart underhållande spel med intressanta upplägg. Men fienderna kunde varit intressantare och grottpartiet kunde finslipats. Spelets starkaste sida är musiken. Ett passwordsystem eller liknande hade inte skadat alls.

  21. Kletet skriver:

    Tjena killar!

    Tänkte bara flika in att det ska bli väldigt skönt att få ett riktigt matigt avsnitt med riktigt matiga spel i och med Metroid-specialen. Tycker att det känts som att de senaste spelen har varit rätt korta rent tidsmässigt att spela genom (vilket jag tror och antar kan ha att göra med den stundande specialen samt tidsbrist). Hur som helst, fint som snus killar!

    Ville också passa på att slänga in ett tips till musikpausen:

    http://www.youtube.com/watch?v=uKAtUeWCfrE

    Låten passar bäst, som ni hör, till ett avsnitt om Mortal Kombat. Men även om ett sådant inte är att se fram emot, tycker jag att låten är på tok för bra för att inte spelas någon gång!

Skriv en kommentar