När Metal Gear Solid 4 var färdigtställt påbörjade Kojima Productions genast att arbeta med ett nytt spel . Under E3 2009 visade man stolt upp Metal Gear Rising, där vi fick se Raiden hugga och skära med en katana. Kojima hade lämnat projektet helt i händerna på Kojima Productions. Det var första gången som han lät dem bygga ett spel från grunden utan så gott som någon hjälp av sin mentor, och Kojima hoppades på att någon skulle stiga fram som en ledare. Efter en tids arbete var det dags för Kojima att granska arbetet, och se hur långt de kommit sedan vad som visades upp på E3. Vad han fick se var ett projekt helt i spillror. Spelet var helt splittrat, och man hade inte ens kommit på ett sätt att utföra grundkonceptet med skärandet. Till råga på allt hade man envisats med att på något sätt försöka pressa in smygande, utan att lyckas integrera det i spelets actionbetonade gameplay.

Kojima slängde hela projektet i papperskorgen
Hideo Kojima tappade humöret. Inte nog med att ingen trätt fram som ledare, och kanske även efterträdare till honom. Man hade inte ens lyckats samarbeta fram en vettig produkt. Kojima slängde i stundens hetta hela projektet i papperskorgen, och för en stund var Metal Gear Solid ett nedlagt spel. Rykten om nedläggningen nådde snart internet, och fans ifrågasatte varför det var så tyst kring spelets utveckling. Lägg sedan till att seriens ordinarie röstskådespelare bekräftat att man inte blivit kontaktade för att spela in material. Men innan spelets nedläggning utannonserades officiellt träffades Hideo Kojima och Tatsuya Minami från Platinum Games. Kojima förklarade läget med Metal Gear Rising, och frågade Minabi om Platinum Games ville försöka rätta katastrofen. Bara en vecka efter att Platinum Games fått materialet hade de redan en presentation redo för hur utvecklingen skulle gå till och alla problem skulle lösas. Kojima var imponerad.

Sedan dess har Platinum Games (med visst samarbete med Kojima Productions) i stort sett börjat om med spelet från grunden, och använder sig nu mer av sin egen motor för att få 60 bilder i sekunden. Men vad hände med folket på Kojima Productions, som misslyckades fatalt med sitt första stora projekt utan Kojimas vägledning? Under en presskonferens sa Kojima att hans team inte kommer få eget ansvar för några fler stora projekt i framtiden. Man beslutade även att spela in en 25 minuter lång dokumentärfilm, där Kojima Productions anställda sätter sig framför en kamera för att bland annat med skamsna miner och nedslagna blickar förklara sitt misslyckande för hela spelvärlden. Även Kojima själv är med, och hans besvikelse lyser då och då igenom tydligt. Det är verkligen en intressant inblick, och något jag kan rekommendera alla spelintresserande att se.