Många företag är onda. Microsoft brukade vara onda. Sen blev Bill Gates en givmild mysfabror. Nu är de inte lika onda längre. Apple brukade vara goda. Sen upptäckte folk att de tillverkade sina produkter i vad som nästan kan liknas vid arbetsläger. Nu är de inte lika goda längre. Det finns goda företag som Ben & Jerry’s, medan det finns onda företag som McDonald’s. Men i spelvärlden är det nästan tvång att företag ska vara onda. Nästan. Och här är de fem kanske ondaste av dem alla!

5. Aperture Science (Portal)

Det var länge oklart om Aperture Science verkligen var så väldigt ondskefulla innan en förnimmande mördarrobot. Sen kan man ju argumentera för att ett företag som ens råkar bygga en förnmmande mördarrobot förmodligen inte vill ta emot FN-inspektörer direkt. Men när vi i Portal 2 fick veta lite mer om Aperture Science via inspelningarna av Cave Johnson, visade det sig att man alltid haft en förkärlek till att utsätta medmänniskor i livsfarliga testsituationer. Och det är den totala avsaknad av vetenskaplig etik som placerar dem på en femte plats här.

4. Black Mesa Research Facility (Half-Life)

Black Mesa är lite ondare än Aperture Science, om än kanske bara för att de möjligtvis är lite mer kompetenta än Aperture Science. Ett företag som har större delen av sina lokaler under de arizonska ödemarkerna har uppenbarligen anlag för onda dåd. De flesta som jobbar på Black Mesa är dock ganska reko. Forskare som Eli Vance, Isaac Kleiner och såklart Gordon Freeman är ett gäng sjyssta killar som bara försöker göra det bästa för allmän välfärd. Tyvärr är företagets chefer, som G-Man, inte lika sjyssta, och när man råkade öppna en portal till en annan värld så att horder av monster dök upp tyckte man det var en bra idé att helt enkelt döda alla anställda och låtsas som att inget hänt.

3. Shin-Ra Electric Power Company (Final Fantasy VII)

Om du är ett ledande företag i en dystopisk steampunkvärld är oddsen låga för att du är ondskefull. Den regeln demonstreras kanske allra bäst av Shin-Ra, som är redo att skörda själar under planetens yta för profit. Det visade sig vara så lönsamt, att Shin-Ra till slut blev en hybrid mellan megaföretag och världsregering. Och redan där har de tillräckligt med ultrafascistisk totalitarianism för att platsa på den här listan. Men ett annat problem är bara att Gaia gärna skulle ha kvar den där livsenergin man sakta men säkert omvandlar till stålar, eftersom planeten inte kan leva utan den. Till skillnad från Aperture Science of Black Mesa vet Shin-Ra precis vad de håller på med, och det gör dem lite ondare.

2. Umbrella Corporation (Resident Evil)

Vad vore onda företag om inte några av dem sysslade med biologisk krigsföring? Precis som Black Mesa sysslar Umbrella med saker som man kanske inte borde syssla med. Och precis som Black Mesa visar det sig att man är lite inkompetenta, och strular ofta till det. Men händelseförloppet som äger rum efter Umbrellas fuck-up sker med mycket mer ont uppsåt. Till slut känner man sig bekväm med att avsiktligt förvandla folk till zombies för att sälja, medan man även gärna säljer T-virusets alla former till den som bjuder högst. Cheferna hos Umbrella har dessutom inget emot att utplåna hela städer och sedan låtsas som att det regnar.

1. Rupture Farms (Oddworld)

Utför du tester på mer eller mindre frivilliga människor? Trevligt. Råkar du öppna en portal till en annan värld och dödar alla dina anställda för att dölja det? Gulligt. Dödar du planeten du bor på medan du upprättar en global diktatur? Sött. Släpper du lös ett virus som muterar levande varelser till vandrande vederstyggligheter? Puttinuttigt. Men det finns bara ett företag vars arbetare även är dess produkt. Möt Rupture Farms, ett företag som producerar köttprodukter. Väldigt mycket köttprodukter. Faktiskt så mycket köttprodukter att man till slut inser att man i stort sett utrotat de små varelserna man slängt ner i köttkvarnen. Så vad gör man? Jo, man vänder blicken mot sina små hjälplösa slavarbetare.

Åh, nämnde jag inte att Rupture Farms använder sig av slavarbetare? Okej, det gör man. Det är ganska ondskefullt. Men vänta! Det är mer! När slaktdjuren börjar tryta och vinsten början sjunka, upptäcker man plötsligt att dessa slavarbetare faktiskt smakar ganska mumsigt. Resten av spelet går ut på att du ska undkomma det kannibalistiska folkmord som äger rum därefter. När jag var en sådär 13-14 år var Oddworld det absolut mörkaste jag någonsin spelat, och obehaget sitter kvar än idag. Det är kanske inte utplånandet av hela städer eller långsamt mord av planeten, men att mörda och packetera de små stackars slavvarelserna som köttprodukter är det mest obehagliga jag sett ett företag göra i en spelvärld.