”The Happening” Ă€r inte en usel film sĂ„ lĂ€nge som man tar det för vad det Ă€r; en hyllning till Alfred Hitchcocks ”FĂ„glarna”. Okej att de filmgrepp som anvĂ€ndes dĂ„ inte har samma effekt nu och man inte kan skapa nya klassiker genom att kopiera gamla men som gammalt Hithcock-fan kan man Ă„tminstone uppskatta försöket.

”Det gĂ„r att göra oerhört stereotypta japanska RPGs med alla klassiska element inkluderade utan att det blir trist och stelt”
StÀller man in sig pÄ ungefÀr samma tankegÄngar kring Hinobu Sakaguchis The Last Story gÄr det att köpa de endimensionella karaktÀrerna som enbart Àr stereotyper av de stereotyper som Final Fantasy-pappan en gÄng sjÀlv var med och etablerade.  Spelets första fyra timmar Àr ett maraton av klichéer som blir direkt plÄgsamma i sin oerhörda brist pÄ fantasi och varenda dialog kÀnns som en oorginell danshit av en Idolvinnare. Men jag ska inte sitta hÀr och hata pÄ en genre som man hatar pÄ en gammal partner frÄn tonÄren. Det gÄr att göra oerhört stereotypta japanska RPGs med alla klassiska element inkluderade utan att det blir trist och stelt. Tales of Vesperia Àr ett utmÀrkt exempel. Det enda man mÄste göra Àr att tÀnka ett steg lÀngre. Ska man ha en deppad emopojke som huvudperson, ge honom nÄgot att vara vettigt deppad över. Att ens förÀldrar brutalt slaktades framför ens ögon som barn Àr inte nog inom genren. Det funkar i Dexter eftersom detta inte drabbat varenda karaktÀr i en amerikansk tv-serie nÄgonsin, men i japanskt rollspel Àr ödet pÄ Svensson-nivÄ.

Det ska sÀgas att jag enbart spelat ungefÀr sju timmar av The Last Story i skrivande stund, vilket Àr ungefÀr som att ge ett utlÄtande av Unchated 3 efter att ha sett introsekvensen, men  ska det verkligen behövas tio timmar innan ett spel börjar bli riktigt intressant? (eller, som i den dÀr andra spelseriens fall, 20 timmar?). Varför har vi en utveckling dÀr allt krut lÀggs pÄ att göra sÄ coola och innovativa stridssystem som möjligt medan historieberÀttandet fÄr streta sig fram i samma hjulspÄr som borde ha övergetts för flera Är sedan? I just The Last Storys fall kan man argumentera att det handlar mindre om traditionellt historieberÀttande och mer om en legend som försöker hitta tillbaka till det som en gÄng gav honom stjÀrnstatus, men fenomenet Àr knappast isolerat.

Är verkligen historien om den förĂ€ldralösa krigarpojken med ett mörkt förflutet som blir förĂ€lskad i en drömsk prinsessa sĂ„ himla intressant att vi vill spela det om och om och om igen, utan större variation? NĂ„gonstans blir det som Kalle pĂ„ julafton; en trött tradition man slĂ€par sig igenom och som ger en överdrivet positiva kĂ€nslor inför en remake av Toy Story enbart för att det Ă€r nytt för i Ă„r.

NÀr man för första gÄngen trÀffar pÄ den hÀftiga antagonisten, kung av ett rivaliserande folkslag som ser ut som en bladning mellan Dragon Ages Sten och Gannondorf, intrÀffar följande scen:

VÄr protagonist faller för kungen klinga och den unga prinsessan försöker stoppa det dödande slaget.

”PĂ„ sĂ„ vis” mullrar konungen, vĂ€nd mot den unga flickan som hĂ„lls tillbaka av hans soldater ”Om du vĂ€rdesĂ€tter pojkens liv kommer du med mig nu. Frivilligt.”

Prinsessan reser och sig, sakta men vÀrdigt, och nickar sammanbitet. Hon följer efter den monstruösa konungen nÀr han lÀmnar platsen och en sista skymt av hennes böljande hÄr Àr det vi fÄr se innan protagonisten tappar medvetandet.

Medan den hÀr scenen pÄgÄr nÀr jag ett hopp om att jag inte ska vakna upp som protagonisten och ge mig ut pÄ en mordturné i jaken pÄ den kidnappade prinsessan, utan istÀllet fÄ kontrollera henne nÀr hon förs bort mot okÀnda land. Hur spÀnnande vore det inte att spela högadlig krigsfÄnge i ett frÀmmande slott, dÀr man konstant mÄste vara pÄ sin vakt, smida planer och finna allierade för att tillslut kunna fly. Kanske skulle man fÄ lÀra sig mer om de onda Gurak-folkslagets kultur och deras motivation för att starta krig mot mÀnniskorna. Kanske skulle det hÀr och dÀr kunna uppdagas ett moraliskt val. Jag vill spela prinsessans historia.

Men naturligtvis stjÀl man en bÄt och rÀddar henne inom loppet av trettio minuter.