Det Àr förmodligen ingen som missat att Mass Effect 3 slÀpptes förra veckan. Det Àr förmodligen inte heller mÄnga som missat allt hat som riktats mot EA och Bioware bÄde innan och efter releasen. NÀr Mats Nylund gÀstade Svampriket skrev han till exempel om hur Jennifer Hepler attackerats för nÄgot hon sagt i en flera Är gammal intervju. Och det hon sa var inte ens i nÀrheten av förfÀrligt. Men efter Dragon Age 2 kÀnns det som att nÄgot hÀnde med internets instÀllning till Bioware, och Mass Effect 3 har fallit offer för massvis av mer eller mindre befogad kritik frÄn fans. Just nu bombas spelet sönder av nollor frÄn anvÀndare pÄ Metacritic, och snittet kretsar kring 4-5 beroende pÄ plattform.

Anledningarna till hatet och utdelandet av nollor i betyg Ă€r spridda. Vissa anvĂ€ndarrecensioner gnĂ€ller pĂ„ slutet, medan andra kritiserar att spelet innehĂ„ller homosexualitet. Men en av de vanligaste orsakerna verkar vara att spelet hade DLC (From Ashes) redan frĂ„n första dagen. Det hĂ€r Ă€r tydligen en enorm dödssynd, och innebĂ€r enligt internet att Bioware har skurit bort en del av det fĂ€rdiga spelet för att sĂ€lja det separat. Man köper alltsĂ„ en ofĂ€rdig produkt för fullpris. JĂ€mförelsen att bestĂ€lla en pizza dĂ€r tvĂ„ bitar fattas har gjorts. Men Ă€r det verkligen sĂ„ nĂ€r ett spel inte har en bestĂ€md kvantitet, som en liter mjölk? Är det verkligen fel om DLC-materialet inte fyller ett enormt gapande hĂ„l i spelets huvudstory, som Ă€r tydligt Ă€ven för den som inte vet att det finns DLC? Eller om DLC-materialet inte existerade överhuvudtaget?

”Norman försvarade ’day one DLC’ med att man mĂ„ste fĂ„ ut det innan spelarna sĂ€ljer tillbaka sina kopior till Gamestop”
Men viktigast av allt Ă€r förstĂ„s frĂ„gan: har Bioware skurit bort en del av den fĂ€rdiga produkten för att sĂ€lja det separat? Det var i alla fall vad internet pĂ„stod, utan att ens veta vad DLC-materialet skulle innehĂ„lla. Under GDC som hölls samtidigt som Mass Effect 3 just nĂ„tt butikerna gick föredetta Bioware-anstĂ€llda Christina Norman till försvar mot alla kritker som menar att sĂ„ Ă€r fallet. Norman försvarade ”day one DLC” med att man mĂ„ste fĂ„ ut det innan spelarna sĂ€ljer tillbaka sina kopior till Gamestop. Även Mass Effect-producenten Casey Hudson har uttalat sig om all DLC-ilska, och förklarar det sĂ„hĂ€r:

”It takes about 3 months from ’content complete’ to bug-fix, certify, manufacture, and ship game discs. In that time we work on DLC. DLC has fast cert and no mfg., so if a team works very hard, they can get a DLC done in time to enjoy it with your 1st playthrough on day 1. The content in ‘From Ashes’ was developed by a separate team (after the core game was finished) and not completed until well after the main game went into certification.”

SĂ„ om vi lĂ€gger ihop Christina Normans förklaring till varför “day one DLC” kan vara sĂ„ viktigt, med Casey Hudsons förklaring kring hur DLC-materialet till Mass Effect 3 producerades, Ă€r det dĂ„ verkligen nĂ„got vĂ€rt att hata Bioware för? Är det verkligen rĂ€ttvist att bombardera spelet med nollor i betyg pĂ„ diverse sajter? Jag förstĂ„r mycket vĂ€l ilska och missnöje nĂ€r det kommer till hur DLC missköts av vissa utgivare. Jag har sjĂ€lv skrivit inlĂ€gg dĂ€r jag varit pĂ„ pöbelns sida, som nĂ€r vi mĂ„ste betala för att lĂ„sa upp material som redan ligger pĂ„ skivan vi köpt. Men jag tycker inte det hĂ€r Ă€r ett fall dĂ€r det Ă€r rĂ€ttvist att lyncha Bioware eller Electronic Arts.

Men med det sagt tror jag att de flesta av oss köper spelet som nöjda konsumenter, och att det hÀr (som alltid) handlar om en liten men högljudd skara.