Det Àr förmodligen ingen som missat att Mass Effect 3 slÀpptes förra veckan. Det Àr förmodligen inte heller mÄnga som missat allt hat som riktats mot EA och Bioware bÄde innan och efter releasen. NÀr Mats Nylund gÀstade Svampriket skrev han till exempel om hur Jennifer Hepler attackerats för nÄgot hon sagt i en flera Är gammal intervju. Och det hon sa var inte ens i nÀrheten av förfÀrligt. Men efter Dragon Age 2 kÀnns det som att nÄgot hÀnde med internets instÀllning till Bioware, och Mass Effect 3 har fallit offer för massvis av mer eller mindre befogad kritik frÄn fans. Just nu bombas spelet sönder av nollor frÄn anvÀndare pÄ Metacritic, och snittet kretsar kring 4-5 beroende pÄ plattform.
Anledningarna till hatet och utdelandet av nollor i betyg Ă€r spridda. Vissa anvĂ€ndarrecensioner gnĂ€ller pĂ„ slutet, medan andra kritiserar att spelet innehĂ„ller homosexualitet. Men en av de vanligaste orsakerna verkar vara att spelet hade DLC (From Ashes) redan frĂ„n första dagen. Det hĂ€r Ă€r tydligen en enorm dödssynd, och innebĂ€r enligt internet att Bioware har skurit bort en del av det fĂ€rdiga spelet för att sĂ€lja det separat. Man köper alltsĂ„ en ofĂ€rdig produkt för fullpris. JĂ€mförelsen att bestĂ€lla en pizza dĂ€r tvĂ„ bitar fattas har gjorts. Men Ă€r det verkligen sĂ„ nĂ€r ett spel inte har en bestĂ€md kvantitet, som en liter mjölk? Ăr det verkligen fel om DLC-materialet inte fyller ett enormt gapande hĂ„l i spelets huvudstory, som Ă€r tydligt Ă€ven för den som inte vet att det finns DLC? Eller om DLC-materialet inte existerade överhuvudtaget?
âIt takes about 3 months from âcontent completeâ to bug-fix, certify, manufacture, and ship game discs. In that time we work on DLC. DLC has fast cert and no mfg., so if a team works very hard, they can get a DLC done in time to enjoy it with your 1st playthrough on day 1. The content in âFrom Ashesâ was developed by a separate team (after the core game was finished) and not completed until well after the main game went into certification.â
SĂ„ om vi lĂ€gger ihop Christina Normans förklaring till varför âday one DLCâ kan vara sĂ„ viktigt, med Casey Hudsons förklaring kring hur DLC-materialet till Mass Effect 3 producerades, Ă€r det dĂ„ verkligen nĂ„got vĂ€rt att hata Bioware för? Ăr det verkligen rĂ€ttvist att bombardera spelet med nollor i betyg pĂ„ diverse sajter? Jag förstĂ„r mycket vĂ€l ilska och missnöje nĂ€r det kommer till hur DLC missköts av vissa utgivare. Jag har sjĂ€lv skrivit inlĂ€gg dĂ€r jag varit pĂ„ pöbelns sida, som nĂ€r vi mĂ„ste betala för att lĂ„sa upp material som redan ligger pĂ„ skivan vi köpt. Men jag tycker inte det hĂ€r Ă€r ett fall dĂ€r det Ă€r rĂ€ttvist att lyncha Bioware eller Electronic Arts.
Men med det sagt tror jag att de flesta av oss köper spelet som nöjda konsumenter, och att det hÀr (som alltid) handlar om en liten men högljudd skara.
Kul att du tar upp den andra sidan av debatten eftersom de flesta jag pratat med om saken Ă€r blinda i raseri. Personligen gillar jag inte alls instĂ€llningen att vi som konsumenter pĂ„ nĂ„got sĂ€tt Ă€r berĂ€ttigade att ta del av allt innehĂ„ll till ett spel som utvecklare ens petat pĂ„ innan release. Jag förstĂ„r helt enkelt inte vad den enorma skillnaden Ă€r pĂ„ att dlc:t, om det faktiskt Ă€r utvecklat som en separat entitet tĂ€nkt att fylla ut en annars ”komplett” upplevelse, slĂ€pps dag 1 eller tre mĂ„nader efter slĂ€ppet. Mer Ă€n att det garanterat lĂ€r sĂ€lja i fĂ€rre exemplar i det senare fallet.
Vanligt problem i utveckling att du har en fast deadline men upptÀcker att du inte kommer hinna fÀrdigt. Att bryta ut en begrÀnsad del till ett annat team och fokusera pÄ att kvalitetssÀkra och leverera i tid med huvudprodukten Àr en sund strategi. Vad som gjordes fel var det marknadsföriska, att Àven om sidoteamet blev klara till day-1, hade de kunnat vÀnta med release av sin dlc. Förmodligen tÀnkte de pÄ spelarna som alltid vill ha innehÄll sÄ snabbt som möjligt.
Detta mĂ„ förklara varför vi fick Day 1-DLC, men gör det inte mindre irriterande för oss konsumenter. En skitstorm kĂ€nns oundviklig nĂ€r man gör sĂ„dant och dĂ€rför Ă€ven som ett dumt val dĂ„ Bioware fĂ„tt mer och mer kritik, speciellt sedan de försvunnit in i EA’s klor.
Lite finess fÄr man vÀl ÀndÄ ha?
Alla jag kÀnner har endast negativt att sÀga om slutet, det Àr nÀstan sÄ jag inte vill ta mig dit sjÀlv för hittills har det ju varit sÄ bra. :/
Jag har svÄrt att köpa argumentet att man ska försena fÀrdig DLC för att folk inte fattar hur spelutveckling gÄr till. Visst, det kÀnns surt nÀr utvecklare lÄser material pÄ skivan, men det har de ju inte gjort. De har gjort ett spel och nÀr det var fÀrdigt gjorde man DLC. Hade man inkluderat DLCt hade det tagit tre mÄnader lÀngre innan vi fick spelet. och dÄ hade man hunnit utveckla ny DLC.
Det Àr ett fÀrdigt spel som man har chans att fÄ en expansion pÄ sÄ fort man vill. Var nöjda.
Jag som aldrig laddar ner DLC bryr mig inte sÄ vÀrst mycket. Efter ett jag klarat ett spel sÄ Àr jag nöjd. Det jag stör mig mest med Mass Effect 3 Àr att man inte kan importera sitt ansikte om man spelat frÄn det första spelet. Man har en kÀnslomÀssig relation till din karaktÀr. Det av nÄgot blir jag riktigt bitter pÄ. Det Àr ju vad en stor del av spelens koncept som kÀnns bortkastat.
Allvarligt! Kommer jag inte kunna spela min Tara Shep?! Varför ha med detta i tvÄ spel och sedan slopa?
David:
Vad menar du? Syftar du pÄ möjligheten att importera din karaktÀr frÄn föregÄngaren? För det gÄr alldeles utmÀrkt!
Tommy: Ja, det gör det, dock inte med utseendet. Det fÄr du glatt göra om.
Careface:
Ăr du helt sĂ€ker pĂ„ det? För det upplevde inte jag. Jag kunde vĂ€lja mellan mitt ansikte frĂ„n ME2 och defaultansiktet.
EDIT: Efter lite research ser jag att det finns en bugg som gör sÄ att allt utom ansiktsdragen importeras. Funktionen finns alltsÄ, men funkar inte som det ska för nÄgra.
Att man delar ut nollor kÀnns ju bara det som ett separat problem. Man straffar ett företag för att spelet inte gjorts pÄ det sÀttet som man sjÀlv vill att det ska vara och det fÄr pÄ sÄ vis orÀttvisa betyg. Jag mÄ inte gilla day1 dlc för det mesta, men den hÀr gÄngen kÀnns det rÀttfÀrdigat. Att sedan ge ett spel en 0 i betyg för enstaka moment visar istÀllet pÄ hur inkompetenta mÀnniskor Àr pÄ att betygsÀtta spel.
Jag kĂ€nner att spelet kan fĂ„ sluta hur fan det vill med tanke pĂ„ hur över-episk resan dit Ă€r đ
Men visst levererades dag 1 DLC:et pÄ skivan, bara det att det inte var aktiverat, men att EA sa att DLC:et inte var klart alls, nÀr spelet var fÀrdigt?
Det Àr vÀl lite trasigt ÀndÄ?
Thunis:
http://www.neoseeker.com/news/18564-mass-effect-3-from-ashes-dlc-found-on-disc-bioware-explains/
Bra sajt!
Jag mÄste sÀga att jag tycker att det Àr alldeles utmÀrkt att fansen klagar och skriker, gÀrna ocksÄ backar upp det med att bojkotta tex ME3. Spelbranchen Àr inte sÄ gammal och företagen letar stÀndigt efter nya sÀtt att tjÀna pengar och testar ocksÄ grÀnserna för hur giriga de kan vara. Borta Àr den tid dÄ tillverkarna och spelarna var en mysig kompisgrupp som satt och lekte klapplekar. Om Bioware eller snarare EA kunde sÀlja ME3 i tjugo delar och ta fullpris för alla skulle dom göra det. Tendensen Àr tydlig, speciellt hos Bioware. Med varje nytt spel tillkommer fler listiga smÄ sÀtt att tjÀna en hacka (sjuttio spÀnn för en ny squad-mate Àr vÀl en droppe i havet, eller?).
Tycker ocksĂ„ att det Ă€r lite fĂ„nigt att prata definitioner; ”bara tre fjĂ€rdedelar av dlc:t fanns pĂ„ skivan alltsĂ„ Ă€r det inte ett dag ett DLC”. Finns det nĂ„gon naturlag som sĂ€ger att DLC mĂ„ste kosta? IstĂ€llet tycker jag man borde stĂ€lla det mot exempelvis skaparna av The Witcher 2, CD-Projekt. Har man köpt spelet fĂ„r man alla DLC/uppdateringar gratis. För alltid (RegelrĂ€tta ev. expansioner undantagna). Jag tror (kanske bara för att jag vill) att detta Ă€r en bra strategi, att hĂ„lla sig vĂ€l med fansen betalar sig bĂ€ttre Ă€n kortsiktiga money grabs.
DÀrför, fortsÀtt klaga och krÀva sÄ kanske vi Ätminstone kan fördröja utvecklingen till den dag nÀr spel Àr som julkalendrar dÀr vi betalar för varje lucka. Inte bara pÄ grund av det ekonomiska utan ocksÄ för att vi kommer fÄ bÀttre spel. Nu tror jag att jag ska gÄ in pÄ meta critic och ge ME3 en svag trea, utan att ha spelat det.
blutt – Ăven om de gjorde en Dallas och allt visade sig bara vara en dröm? : D
Franke: Men grejen Àr att spelskapare inte har det sÄ fett. Faktiskt. De tjÀnar inga enorma summor och dÀrför gÄr mÄnga mindre spelföretag i graven. För varje sÄlt spel gÄr inte 600 spÀnn till utvecklarna, som folk verkar tro. Och sen finns det enorm begagnatmarknad som inte ger utvecklarna ett öre.
Om spelskapare skapar ytterliggare material ska de fÄ betalt för det. Varför skulle de ge bort det? Vad Àr den enorma skillnaden mellan ett stort DLC och en uppföljare? Ska du fÄr ME 2 och 3 för gratis för att du köpte ettan?
Det Àr en dumsnÄl logik.
SkrĂ€mmande att lĂ€sa om hur Jennifer Hepler behandlats…
Anyway, var det bara vi som köpte collectors edition av mass effect 3 som fick day 1 dlc:t gratis?
Jag förstÄr inte ilskan över day 1 dlc:n över huvud taget, lÄt bli att köpa skiten bara, ME3 blir inte mÀrkbart bÀttre eller sÀmre utan det.
DA2 blev inte heller sÀrskilt annorlunda vare sig med eller utan exiled prince heller.
För er som funderar pĂ„ att köpa From Ashes dlc:t kan jag hĂ€lsa att det innehĂ„ller en skitjobbig squad mate som jag mest av allt ville slĂ€nga av mitt skepp, men smaken Ă€r vĂ€l delad…
Slutet pÄ ME3 var förvisso dÄligt och förvirrande, men verkligen inte sÄ illa att BioWare förtjÀnar allt skit dom fÄtt ta pÄ sista tiden.