Vem är Jennifer Hepler? Hon är en kvinna som sedan länge är anställd på Bioware, där hon skriver manus till deras spel. Och enligt vissa människor på Reddits forum nyligen är hon ”den cancer som dödar Bioware.” Det låter drastiskt, en absurd överreaktion på ett uttalande som hon gjorde i en intervju för sex år sedan. För att hitta originalintervjun måste man använda sig av Wayback machine, den finns inte ens på nätet längre. Reddit-tråden är också borttagen av moderatorerna, av förståeliga skäl.

Reaktionerna spred sig till Jennifer Heplers nyskapade twitterkonto, och folk ringde till och med hem till henne med diverse hot. Sedan började det ringa folk hem till de som hotat henne och hota dem i sin tur, vilket de blev väldigt förvånade och harmsna över. Det var kort sagt en jävla röra, som jag inte tänker gå in mer på här.

Men vad var det så som var så hemskt? Vad var det som fick Internets mest högljudda och minst pålästa minoritet att se så rasande rosenrött?

Viktigast av allt var uttalandet att man borde kunna skippa actionsekvenserna i spel. Det låter inte så radikalt. Du kan redan skippa mellansekvenser och dialoger i majoriteten av alla rollspel. Vilket för all del förvandlar dem till en serie upprepningar av samma taktiska strid i – nästan – all evighet tills du dödat slutbossen och eftertexterna börjar rulla. Men tänk dig att du spelar Mass Effect. Tänk dig att du är hemma från jobbet, har feber och hosta och inte orkar slåss mot horder av identiska fiender på identiska banor fyllda av lämpligt placerade betongsuggor att ta skydd bakom. Tänk dig nu att kan trycka på en knapp och slippa slåss, bara få en lagom dos erfarehetspoäng och loot – mer än om du bara rusat igenom striden, men mindre än om du tagit dig tid att omsorgsfullt utforska varje hörn – och därefter fortsätta med storyn.

Jag vet inte om jag tycker att det är en dålig idé. Nej, jag tycker faktiskt att det är en alldeles utmärkt idé! Jag förstår inte hur någon kan bli upprörd över att Hepler nämnde idén, faktum är att jag inte ens förstår varför detta inte redan är en standardfunktion. Det är ju ingen som tvingar dig att hoppa över något du faktiskt vill spela.

”Ett problem som borde ha drabbat spelstudios för många år sedan”
Om du ändå inte tycker att det är kul att skjuta robotar så kan du skita i det och ändå få en fullgod spelupplevelse, förutsatt förstås att spelet har en story som är värd att berätta. Skippbara strider har nog ingen större plats i Gears of War eller Call of Duty. Men faktum är att du redan kan hoppa över särskilt tråkiga slag i t ex Total War-spelen, och det är det ingen som mordhotats över. Steget är inte långt, och kanske är det äntligen dags att vi får spel som kan upplevas precis på det sätt vi vill. Då kanske jag äntligen kan ta mig igenom Dragon Age; ett spel vars story jag verkligen tycker om, men som förutom den också innehåller sådär 80 timmar identiska, stentrista strider. Det enda problemet med att införa en ”skippa striden”-knapp är att utvecklare faktiskt måste lägga lite tid och pengar på storyn i sina spel om de vill att någon ska köpa dem. Det är ett problem som jag tycker borde ha drabbat många spelstudios för många år sedan.

Tänk bara på att inte hoppa över både striderna och dialogerna. Den upplevelsen lär bli något i stil med valfritt Facebookspel.

Hepler sade dessutom, om jag får parafrasera en smula, att hon inte gillade spel särskilt mycket. Vilket hon i en senare kommentar utvecklade till att hon väntade barn när intervjun gjordes och inte hade tid eller ork att spela igenom evighetslånga actionspel där man ändå bara gör samma sak hela tiden. Ungefär. Så hemskt att en speldesigner inte gillar spel! Eller?

”Världen behöver inte ännu ett Super Mario Bros, eller ännu ett Doom”
Nej, det är inte per automatik dåligt att en speldesigner ogillar det mesta som vår industri frambringat hittills. Jag tror att det är bra att folk som ”inte gillar spel” gör just spel. En speldesigner som precis fått upp ögonen för mediet och dess möjligheter har större möjligheter att åstadkomma något nytt än en speldesigner som älskat allt vad spel heter sedan barnsben och vars hjärna marinerats i klassikerna. Det är möjligt att det inte blir nytt på ett bra sätt. Det kan bli som när David Cage försöker förverkliga sina filmarambitioner genom att skapa ett spel som konstant motarbetar sig självt och spelaren i missriktade försök att skapa ”inlevelse” genom att tvinga dig att veva med tummarna för att duka bordet och öppna dörrar. Men det blir åtminstone något nytt. Världen behöver inte ännu ett Super Mario Bros, eller ännu ett Doom. Däremot tror jag att världen behöver fler Heavy Rain – jag hopppas bara att någon kan övertala David Cage att anställa en speldesigner först.

Nästa gång du blir arg över att någon föreslår något som inte provats förut i spelvärlden, tänk då på att en gång i tiden ansågs inte bara 3D-grafik, utan grafik över huvud taget som onödiga och störande nymodigheter.

Text av Mats Nylund

Ungefär samtidigt som tågen började rulla på räls började också Mats Nylund skriva om spel. Detta innebär att han vet mer om spel än både du, jag och resten av Internet. Han har chefat över både Super PLAY och PC Gamer, andra har liknat honom vid spelskribent-Sveriges svar på Brad Pitt. I den korta versionen är han dock bara världens bästa Mats.