Först och främst är det förmodligen rättvist att erkänna att jag aldrig riktigt lyckats uppskatta Metal Gear Solid. Visst var det lite imponerande när jag såg det för första gången på Playstation i slutet av 90-talet, men det har alltid varit något som jag hellre tittar på än spelar själv. Därför var det med låga förväntningar som jag tog mig an Metal Gear Solid: Snake Eater 3D till 3DS. Efter några timmar inser jag dock att jag trots det lagt ribban för högt ändå, och att det är ett av få spel som faktiskt lyckats med bedriften att med sin uselhet få mig arg på riktigt. Nu handlar min irritation inte om Snake Eater som ett spel i sig, utan mer om hur det funkar i bärbart format. Ha alltså i åtanke att jag inte dömer ut Snake Eater som spel, utan mer hur det passar formatet.

Här illustreras spelets missanpassning

En stor anledning till varför Nintendo härskat marknaden för bärbara konsoler så länge är enligt mig för att de verkligen förstår bärbart. Nintendo förstår att det finns en fundamental skillnad mellan stationärt och bärbart. Det här är något som Snake Eater 3D inte verkar inse. Jag vågar gissa att majoriteten av bärbara spelsessioner sällan passerar mer än 30 minuter åt gången. I måndags hade jag 30 minuter rast, och bestämde mig för att spendera dem åt att spela Snake Eater 3D i fikarummet. Vad jag fick var cirka 30 sekunder av gameplay, följt av vad som måste varit 40 minuter av filmsekvenser och dialoger. Jag kastade nervösa blickar mot klockan, och när jag efter 25 minuter förstod att jag inte skulle hinna spela började jag i stället hoppas på att få hinna spara.

Här ställdes jag inför ett dilemma som visar på varför Snake Eater 3D inte duger i bärbart format. När min rast var slut visade spelet inga tecken på att sluta köra filmsekvenser och utdragna dialoger. Stänger jag av min 3DS för att sedan behöva ta mig igenom minst 30 gameplaylösa minuter igen? Slår jag ihop konsolen och hoppas på att batterimätarens enda streck håller tills jag sitter på tunnelbanan hem om 5 timmar? Eller trycker jag förbi resten av dialogerna för att få spara? Jag valde det sistnämnda, och missade därmed ungefär 10-15 minuter av exposition. Det låter kanske fånigt, men det här gjorde så att mitt humör var lite sämre under resten av dagen. Ett bärbart spel borde inte ha över 30 minuter långa sekvenser utan gameplay där man inte låter spelaren spara.

Här illustreras spelets platta fall

Det här är dessutom bara en av spelets brister. Till exempel är kontrollerna helt hopplösa utan Circle Pad Pro, som är direkt nödvändig för att du ska ha en chans att avnjuta spelupplevelsen. Och även då kan det vara svårt, med en bångstyrig kamera, träd och gräs som skymmer sikten, ingen uppfattning om fiendernas FOV, och en Snake som av någon anledning ställer sig upp om man i liggande position råkar nudda en vägg, ett träd eller en sten. För att inte nämna det fullkomligt usla röstskådespeleriet som levererar de pinsamt klyschiga dialogerna. Men det ändå kul och intressant att få veta lite om de välkända karaktärernas ursprung, och jag vet ju att jag helt enkelt inte förstår Hayters geni. Men om du är ett fan av Metal Gear Solid råder jag dig till att hellre plocka upp HD-versionerna, och spela dem på teven från din soffa som det är menat.