Krönika

Gearbox och kvinnoväsen

Det är hiskeligt svårt att få oss kvinnoväsen att slita oss från att dansa på ängar i skira kjolar och faktiskt parkera våra nätta, yogatränade bakstjätar framför tv-spel ihop med våra nördiga pojkvänner*. TACK OCH LOV så finns det folk som lead designer Hemingway på GearBox som har tänkt på just den här problematiken. Med hjälp av spelläget BFF-mode, som han tillgivet kallar girlfriend-mode*, ska han få alla härliga kvinnor att torka cupcake-glasyren på förklädet och sätta sig ned bredvid sin man med ett tillgivet huvud mot hans axel.

Girl friend-mode har bland annat förenklade skilltrees och aimassist, allt anpassat för kvinnoväsens vida kända oförmåga att kunna nyttja logik och se mönster (om de inte är på gardiner förstårs, tihi!). Vi kvinnor suger ju allmänt på Tv-spel, förmodligen för att vi aldrig spelar utan våra pojkvänners betryggande närvaro.

Om jag får ha en åsikt, och det får jag ju egentligen inte för det är ju inte som att det här inlägget handlar om hur en bäst stryker en skjortkrage, så tycker jag att BFF- (girlfriend)-mode låter som en alldeles fantastisk (om ej knappast unik) idé.

Så jag har funderat lite (jag har trots allt en stek i ugnen, då har jag fyra timmar till övers) och kommit fram till fler bra idéer som jag tror kan få den hägrande Kvinnan att sluta färgorganisera sina klackskor och spela lite mer tv-spel:

1. Simplare kontroller

Jag kan naturligtvis inte ta äran för denna briljanta idé, utan den funderade jag fram i samförstånd med Press 2 Play-redaktören Jesper Englin*. Kvinnor har yppiga bröst, känsliga likt vårens första spröda blomma. Dessa gör att det är svårt att se handkontrollen där den vilar på de stilfyllt korsade benen. Simplare kontroller skulle såleds hjälpa, eftersom det då inte blir så mycket att memorera.

2. Inför girl friend-sound

Kvinnoväsen skräms likt skygga rådjur ofta bort av höga ljud så som artificiellt vapensmatter, hårdrock och ungefär allt annat mer våldsamt än pipandet av en äggklocka. Därför borde en kunna ha ett separat ljudspår i ett par hörlurar där spelens våldsamma kakofoni är utbytt mot det stillsamma ljudet av Ernst Kirstieger som varligt bygger en uteplats till en rustik sommarstuga.

3. Ha kvinnors spröda fysik i åtanke

När speltillbehör utvecklas bör en alltid ha den fysiska underlägsenheten hos en kvinna i åtanke. En wii-mote är exempelvis nästan omöjlig för oss kvinnor att hålla utan hjälp. En vanlig xbox-kontroll är alldeles för brutal mot våra silkeslena, välmanikyrerade små händer. Mjukare handkontroller, gärna utformade som ungsvantar, vore att föredra. Gärna också i en härlig vårfärg.

4. Tänk på att tjejsamla!

Tjejsamla är ett underbart fenomen som kvinnoväsen gärna ägnar sig åt. Det är ungefär som när män samlar, fast utan att gå in för det (ni vet, för vi kvinnoväsen är ju sådana oberäkneliga varelser, hi hi!). Tänk därför på att om saker och ting ska samlas i spelet se till att inkludera ett girl collector-mode så att den spelande kvinnan enbart får tillgång till ungefär 1/4 av de samlingsobjekt som finns i spelet. Mer än så och du kan anta att vi flyr tillbaka till våra älskade blomrabatter.

5. En vibrator i varje kontroll

Om en inkluderade en vibrationsfunktion i kontrollerna så… oh… wait.

6. Gör allt rosa

Det viktigaste av allt är att minnas att kvinnor förförs av färgen rosa. Det är biologiskt bevisat sedan föralltid att små flickor instinktivt dras till rosa och det följer dem upp i vuxen ålder. Inkludera med ert spel ett par stiliga, rosatonade glasögon så att kvinnoväsendet känner sig som i en värld av spunnet socker!

ELLER, och detta är ett alternativt tips;

Så slutar stora företag och deras representanter utåt att konstant ignorera kvinnliga spelares existens för att sedan försöka fånga upp dem med illrosa produkter och hästspel. Dessutom vore det riktigt bra om vi alla slutade försöka släta över incidenter som att en representant för en stor spelserie säger “Girlfriend mode” upprepade gånger framför ett rum fullt av journalister med att det bara är EN kille och inget som avspeglar kulturen i stort när det händer ungefär en gång i månaden (Tomb Raider, Hitman och nu Borderlands). Sedan kanske de journalister på plats kan ta bladet från munnen och faktiskt konfrontera den för spelserien utsedda representanten om dennes ordval om journalisten i fråga nu planerar att smälla upp det på ett webblöp. Så kanske vi härliga kvinnoväsen kan få dansa runt på våra ängar ostört utan att behöva gå in och skriva ironiska inlägg. Och med äng menar jag GoW3 och med dansa menar jag Horde Mode. Efter DET ska jag organisera mina skor.

*Obs obs, alla kvinnor är egentligen hetero!
*Ännu tvistar de lärde (läs Gearbox chef vs. alla journalister som var på plats, om det var det specifika skill treet eller hela BFF-mode som kallades Girl friend mode. Jag orkar inte bry mitt söta huvud med att kolla upp hur långt konversationen gått i skrivande stund, jag har faktiskt smörgåsar att tillreda i köket!
*Obs obs, Jesper var lika ironisk som resten av inlägget (så det inte blir missförstånd)

Kommentarer

  1. Pär skriver:

    Underbart inlägg, sitter här med ett leende både inombords och på utombordaren! 🙂

  2. Ina skriver:

    Skrattade högt för mig själv. Så bra Malin!

  3. gabbay skriver:

    kul

  4. Ibland får jag en känsla av att journalisterna mycket väl vet att det hela kommer att blåsa upp stort, och därför medvetet inte ställer sådana frågor. Först lägger man upp en inledande artikel där utvecklaren får skjuta sig själv i foten, och så blir det rabalder och man får en massa trafik (jippie!); sedan, när den besökarstormen avtagit, kan man alltid gå tillbaka och grilla utvecklaren, och kanske få lite bonuspoäng för sitt kritiska genustänk ändå. Deluxvarianten av att både äta och behålla kakan!

    Det vore trevligt om journalister – inte bara i sådana här situationer, utan rent generellt – kunde vara lite mer kritiska under intervjuer än efter. Det finns trots allt så ofta så mycket att kritisera.

  5. Tobias skriver:

    Någon som kan dra Hitman-kontroversen lite kortfattat för en oinsatt?

  6. Hamsternator skriver:

    Vid punkt 2 kunde jag inte låta bli att se “Meet the Pyro” framför mig. I’d play something like that =D

  7. […] så är illa nog. Vad många kvinnliga gamers tycker om girlfriend mode har Malin Söderberg på Svampriket skrivit en fantastiskt rolig text […]

  8. Alex skriver:

    “Tomb Raider, Hitman”
    ?

    “Sedan kanske de journalister på plats kan ta bladet från munnen och faktiskt konfrontera den för spelserien utsedda representanten om dennes ordval om journalisten i fråga nu planerar att smälla upp det på ett webblöp.”

    Det här är en bra poäng. I övrigt ett lite forcerat inlägg, ingen rök utan eld liksom. Länk ovan till video om uppkomsten av ‘GF mode’ (ja, han är för snäll mot Hemingway).

  9. MetalSlime skriver:

    Detta inlägg dröp så mycket av ironi att jag fick en fuktskada i min laptop. Vart skickar jag fakturan? (ti-hi!)

  10. Anders Brunlöf skriver:

    MetalSlime: Till Jättebra Såg HB 😉

  11. Maria skriver:

    Mycket rolig text, här är min medhållarstamp!
    Lite allvar tycker jag ändå att det finns i det här med enklare kontroller, mindre att samla, mer förval i skilltrees. Inte för att kvinnor inte fattar, utan för att många av oss helt enkelt inte är intresserade.
    Jag gillar rollspel. Jag gillar inte tärningar. I förordet till Drakar&Demoners efter-Chronopia-bok läste jag i förordet “Vi gillar att slå tärningar” och vips förlorade de en spelare, oavsett hur bra storys som skulle kunna komma ur spelet.
    Det går att göra story till spelmoment, och jag tycker att det borde göras mer såna spel. Det skulle förmodligen även locka många manliga spelare.
    Mvh En som just nu svär över Witcher 2:s s k Easy Mode som står i vägen för upplevelsen.

  12. Christoffer skriver:

    Tycker inte du beskriver nått speciellt läge som kallas “flickvänsläge” lr vad som helst.

    Tycker du beskriver spelutveckling senaste 10 åren. -Hej våra konsumenter är dumma i huvudet så vi gör spel för spelare som spelat i 20 år fast dom har ingen kunskap inom ämnet så vi ger dom alla verktyg för att inte misslyckas nånstans i spelet. Helst ska vi bara använda 2 knappar på handkontrollen för annars blir det för många.

    Tycker spelandet har gått för mycket åt att tajman QTE events mot för att egentligen faktiskt hoppa över det där stupet.

  13. wordpress design skriver:

    Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say that
    I have truly enjoyed browsing your blog posts. After all I will be subscribing to your rss feed and I hope you write again soon!

Skriv en kommentar