Krönika

Kan man lita på säsongen?

Tim Schafers framgångar med sitt Kickstarter-projekt fick spelbranschen att inse en viktig sak. Deras kunder är villiga att betala för spel i förskott. Det här öppnar upp för ett helt nytt sätt att arbeta där chansningarna är mindre och nischade spel har potentiell chans att hitta vind i seglen. Att rulla på pengar man inte har är en vanlig taktik i retail-världen där man köper varor med lång betaltid och hinner sälja dem innan de ska betalas. Det är helt enkelt bra business för alla, utom de som faktiskt tar risken.

Du lägger alltså pengar på något som inte finns än, som du inte vet storleken på eller kvaliteten av.
Den senaste trenden som kommit ur det här är säsongspass. Jag kommer ta Borderlands 2 som exempel här där det i samband med släpp även såldes just säsongspass. Egentligen handlar det inte om nån säsong utan om att du köper fyra kommande DLC till ett rabatterat pris. Du lägger alltså pengar på något som inte finns än, som du inte vet storleken på eller kvaliteten av. För att öka på förvirringen så kommer det också komma DLC som inte är inkluderat i säsongspasset. Vad händer om Gear Box eller 2K Games går i konkurs under den här perioden? Frågorna är många.

Den här trenden binder in kunderna redan från start. De litar på utvecklaren som i sin tur förväntas leverera. Men gör de det? Finns det inte en chans att de slappnar av om de redan fått sina pengar? Vi är precis i början av det här evolutionsbenet och jag är helt säker på att vi kommer få se bakslag i framtiden där undermålig DLC levereras. DLC som idag har blivit en självklar del i varje utvecklares taktik. Tittar man på det från ett håll så tar de betalt för material som för 15 år sen funnits med på skivan från start; från annat håll får man mer för en billig peng. Delar av dessa DLC lär redan vara halvfärdiga när spelet släpps, är det då jättestor skillnad mot on-disc DLC?

OnLive var för tidigt ute. Jag är ganska säker på att streamade spel är framtiden och där har säsongspass eller vanlig månatlig prenumeration likt Spotify en klar plats. Idag har passen inget med säsonger att göra utan tar bara sitt namn från populära sportprenumerationer i USA. Att ta betalt för spel som inte är skapat än är ingen dum idé och det är upp till kunden att välja vem hen litar på. Jag vill dock att utgivarna är tydligare i sin kommunikation – för de som köpt säsongspass kan inte spela som Mechromancer i Borderlands 2 utan att betala extra.

Kommentarer

  1. Bob at PxK skriver:

    Som MW2-fanboy (haters will hate) så när MW3 annalkades så var det,för mig personligen, inget snack om saken huruvid jag skulle köpa Elite-bundlen. Specialutgåva, meningslös men cool lull lull samt 12 månatliga kartpaket för runt 1000-lappen var för mig värt det eftersom jag visste att jag skulle köpa varje kartpaket som släpptes (och sammalagt så sparade jag in några slantar faktiskt).
    Dessa säsongspass har sannerligen sina för och nackdelar men jag ställer mig överlag positiv till det. Funderar starkt på att skaffa det till nämnda Borderlands 2 eftersom jag gillar spelet såpass mycket och vill troligtvis ha alla DLC för att förlänga upplevelsen så mycket det går.
    Hoppas de skippar arena-fighting-DLC bara :S

  2. Lance McCloud skriver:

    I just fallet Borderlands lägger jag Gearbox tidigare meriter med serien i övervägningen om jag vill betala för säsongspasset. Jag älskade första spelet så mycket att det iofs var självklar att jag skulle ha Loot Chest edition när nu 2an var på väg, och när jag såg att man kunde boka kommande DLC så nappade jag direkt. De fyra DLC delarna som kom till första liret var av lite varierad kvalitet, men ingen del var direkt dålig. Så jag vet att Gearbox kommer ge mej vad jag förväntar mej och förmodligen lite till. Visst, arena DLC delen i första spelet var inte superkul, men helt OK för vad det var. Men som Garbox nämnde, de var inte bereda på att Borderlands skulle bli så poppis som det blev och därför var de inte bereda på att göra DLC, än mindre vilken typ av DLC som skulle kunna funka.

    I övrigt kan jag absolut se farhågorna, men mest i teorin. Med tanke på hur mycket hat internet spyr ut när någon spelutvecklare tar minsta felsteg så vill nog dom stora namnen försöka hålla ordning på sej så ofta det går. Och i detta fallet måste dom ju fortfarande sälja all DLC som inte bokat, och jag tror (jag gillar att gissa, om än så kvalificerat jag kan) att den gruppen individer är rätt mycket större än de som redan bokat. Risken finns, men jag tror inte dena typen att taktik håller. Jag kan i vilket fall inte komma på ett fall när detta har hänt.

    Jag ser ofta liknande kritik riktas mot free-to-play spel och MMOn där alla fruktar, och ofta tror eftersom de inte alls spelar dessa gratis varianter, att utvecklarna är snikna och säljer massas saker som gör dej bättre för dyra pengar. Allt för att dränera spelaren på pengar utan någon större ansträngning. Men sådan taktik håller inte. Samma sak här skulle jag gissa. I vissa fall är det helt enkelt good-will mot den där skaran fans som hänger med i vått och torrt bara för att de har fruktansvärt kul med ett vist spel och gärna vill ha mer spel och mer kul.

Skriv en kommentar