Tim Schafers framgångar med sitt Kickstarter-projekt fick spelbranschen att inse en viktig sak. Deras kunder är villiga att betala för spel i förskott. Det här öppnar upp för ett helt nytt sätt att arbeta där chansningarna är mindre och nischade spel har potentiell chans att hitta vind i seglen. Att rulla på pengar man inte har är en vanlig taktik i retail-världen där man köper varor med lång betaltid och hinner sälja dem innan de ska betalas. Det är helt enkelt bra business för alla, utom de som faktiskt tar risken.

Du lägger alltså pengar på något som inte finns än, som du inte vet storleken på eller kvaliteten av.
Den senaste trenden som kommit ur det här är säsongspass. Jag kommer ta Borderlands 2 som exempel här där det i samband med släpp även såldes just säsongspass. Egentligen handlar det inte om nån säsong utan om att du köper fyra kommande DLC till ett rabatterat pris. Du lägger alltså pengar på något som inte finns än, som du inte vet storleken på eller kvaliteten av. För att öka på förvirringen så kommer det också komma DLC som inte är inkluderat i säsongspasset. Vad händer om Gear Box eller 2K Games går i konkurs under den här perioden? Frågorna är många.

Den här trenden binder in kunderna redan från start. De litar på utvecklaren som i sin tur förväntas leverera. Men gör de det? Finns det inte en chans att de slappnar av om de redan fått sina pengar? Vi är precis i början av det här evolutionsbenet och jag är helt säker på att vi kommer få se bakslag i framtiden där undermålig DLC levereras. DLC som idag har blivit en självklar del i varje utvecklares taktik. Tittar man på det från ett håll så tar de betalt för material som för 15 år sen funnits med på skivan från start; från annat håll får man mer för en billig peng. Delar av dessa DLC lär redan vara halvfärdiga när spelet släpps, är det då jättestor skillnad mot on-disc DLC?

OnLive var för tidigt ute. Jag är ganska säker på att streamade spel är framtiden och där har säsongspass eller vanlig månatlig prenumeration likt Spotify en klar plats. Idag har passen inget med säsonger att göra utan tar bara sitt namn från populära sportprenumerationer i USA. Att ta betalt för spel som inte är skapat än är ingen dum idé och det är upp till kunden att välja vem hen litar på. Jag vill dock att utgivarna är tydligare i sin kommunikation – för de som köpt säsongspass kan inte spela som Mechromancer i Borderlands 2 utan att betala extra.