Årets stora spelreleaser är bakom oss, och det är dags att summera årets vinnare. Vilka av årets spel tog sig djupast in i våra svampiga hjärtan? Vi satte oss ner och diskuterade ihop en lista som vi kommer publicera bit för bit varje söndag under december månad, precis som förra året. Idag är det plats sju, sex och fem som presenteras. Alltså tre av årets absolut bästa spel.

7. Halo 4

När Bungie gick vidare och lämnade Halo bakom sig samlade Microsoft ihop ett dream team av utvecklare för att ta över licensen. Och en fanboys alla klagomål till trots går det inte att förneka att man förvaltade seriens arv på ett fantastiskt sätt. Som en av få spelserier lyckas man leverera både i kampanjen och i onlineläget och skapa ett sug att återvända till båda igen och igen. Att grafiken är absolut bländande är blott en bisats när spelbarheten är så genomgående briljant.

Linus Svensson

6. Azura’s Wrath

Känslan när en börjar spela ett spel som folk du litar på har lyft till skyarna och det visar sig att de faktiskt inte har överdrivet. Istället visar det sig att de har varit lite snåla när det kommer till sina hyllningar. Azura’s Wrath är ett sådant spel. I min bok är detta årets bästa spel och när jag tänker på att det ”bara” fick en sjätteplats, är det farligt nära att jag går in i ”burst-mode” och gör slarvsylta av hela Svamp-redaktionen. Att Azura’s Wrath är ett spel baserat på QT-moment varavat med ganska så trist hack n’ slash men ändå har fått mitt hjärta och min hjärna att göra glädjeskutt, visar på dess storhet.

Ludde Lundblad

5. The Walking Dead

”Peka-klicka-genren är död” sa någon. ”Licensspel är alltid skit” sa någon annan. ”CHALLANGE ACCEPTED!” röt TellTale games och leverade i fem episoder ett spel som kommer kvala in på flertalet topplistor, inte bara som ett av årets bästa spel utav som ett av de bästa spelen PUNKT. Trogen källmaterialet men utan att slå mynt av kända karaktärer och konverterade historier skapar det ett licensspel som är fyllt med kärlek och förståelse för kärnan i The Walking Dead. Det är ett relationsbaserat storydrivet peka-klicka survival horror-spel vars tecknade grymhet skrämmer mer än alla Necromorphs i rymden. Min förhoppning är att vi om några årkommer kunna peka på Telltales The Walking Dead och säga ”Det var här det började”, för relationsbaserat peka-klicka survival horror är en genre som borde växa.

Malin Söderberg