Kratos var arg redan före det första spelet i serien. Ett gÀng brudar, Àven kallade Furies, har precis lurat Kratos att döda sin egen familj och han sitter fastkedjad för att ha svikit sitt löfte till gudarna. Stark som han Àr sliter sig Kratos loss och skapar ett blodbad pÄ sin vÀg mot hÀmnd. MÀn, kvinnor och monster lemlÀstas av kaosklingorna. Fyrkant och trekant hamras i bekanta mantran. Magier frammanas med hjÀlp av grekiska gudagÄvor med episka vyer och gigantiska statyer blixtrandes förbi. NÄgonstans mitt i svingandet över ett brÄddjupt stup inser jag att jag spelat allt det hÀr förr och att jag Àr förbannat less pÄ det.
Men en liten frĂ€sch detalj finns hĂ€r Ă€ndĂ„, multiplayer. Spelets stridssystem modiferas nĂ„got och fĂ€rgkoder lĂ€ggs till för att du i ett sax-sten-pĂ„se-system ska kunna tolka och kontra din motstĂ„ndares attacker. ErfarenhetspoĂ€ng och pengar anvĂ€nds för att modifiera egenskaper och utrustning plus att valet av gud att tillbe ger ytterligare dimensioner i hur din kĂ€mpe vĂ€xer fram. Klassiska spellĂ€gen tolkas dĂ€r du bland annat ska kontrollera positioner för att fĂ„ poĂ€ng till ditt lag. Ăverlag fungerar det bra men jag upplevde det som ganska grötigt dĂ€r strategin med kontringar flyger ut genom fönstret nĂ€r tre snubbar bankar pĂ„ dig.
Jag har inte kul med God of War lÀngre. 2011 Ärs Castlevania gav mig otroligt mycket mer och det Àr dess uppföljare jag sett fram mot snarare Àn det hÀr; vill du ha din fix just nu Àr det dock DMC som gÀller. Men hur ska Santa Monica Studios dÄ gÄ vidare? Kan man forma om konceptet till nÄgot nytt? Dra det Är Zelda-hÄllet eller försöka göra vad Too Human misslyckades med? Ge det till nya utvecklare? Hur skulle Kratos i Biowares regi fungera? Kommentera gÀrna!
En sak Àr i alla fall sÀker, jag nominerar redan nu God of War: Ascension till 2013 Ärs mest onödiga spel.


Jag som trodde att Hades lurade Kratos att döda sin familj nĂ€r han var i ”Gudens tjĂ€nst” för att göra honom till den ultimata krigaren?
Att allt innan han fick sina kaosklingor handlade om att han skulle föra fram sina Spartaner som de mÀktigaste krigarna i universum?
Har de kastat all lore och historik som vad de under 3 spel byggt upp för vinden bara för att kunna slÀppa Ànnu ett spel eller vad sysslar dem med?
GoW var nÀr det slÀpptes en dÄlig Devil May Cry kopia med QTE. NÄgot annat var det inte. Det spelarna shockades av var den stora mÀngden blod och dÀrför hyllade det dÄ det i en spelvÀrld dÀr blod inte var sÄ vanlig förekommande nu öste ur kroppar i stora mÀngder.
SÄ personligen tappade jag intresse för GoW redan efter första spelet. DMC höll bÀttre tempo och var en bÀttre spelserie. DmC: Devil May Cry kÀnns som om nÄgot som GoW skaparna skulle ha kunnat göra, ett ogenomtÀnkt buggig spel som bara slÀpps för att sÀlja.
Ett GoW i BioWares regi skulle om möjligt bli Ànnu sÀmre. Jag menar 30 0000 siduppdrag för att gÄ ett steg? BioWare kanske skriver bra dialog men nÀr det kommer till gameplay so meh.
Spelet utspelar sig ett halvÄr efter Kratos familjs död och de har snirklat in att dessa Furies var allierade med Ares i planen att lura honom.
Jag hÄller inte alls med att GoW var dÄligt. Det var inte ett DMC3 rent spelmÀssigt men det vann mycket pÄ ren budget och hade ett bra flyt i striderna.
Vilka skulle du vilja se ta över facklan om du inte gillade idén med Bioware? Man tanke var just att gÄ utanför boxen lite och fokusera pÄ annat Àn just actiondelarna.
Jag testade demot och det kÀndes verkligen hafsverk pÄ alla sÀtt och vis! Varenda spel i serien har ju gÄtt ner i kvalite sen det fantastiska originalet med sin vÀldigt snyggt berÀttade story. GOW 2 var möjligt Ànnu vassare rent spelmÀssigt men med en mycket sÀmre berÀttad story. GOW III blev bara sÀmre och sÀmre desto lÀngre man spelade det. Dom tvÄ stycken psp spelen var riktigt underhÄllande att spela men inte sÄ mycket mer.
Tycker snarare Gears of War: Judgment Àr Ärets onödigaste spel.
Ja det andra GoW har fĂ„tt ett nĂ€stan likadant efterslĂ€ntarbarn som Kratos och det kĂ€nns precis lika onödigt, men jag har inte spelat det Ă€n sĂ„ vi fĂ„r se vem som vinner đ
Ares var det ja, inte Hades. FÄr skylla pÄ att det var lÀnge sedan jag bekantade mig med Kratos och dÀrför glömt bort allt vad gudarna heter XD Mitt misstag.
Men den detaljen har de ju verkligen lagt in i efterhand för att kunna slÀppa ett spel till i serien. AlltsÄ Àr det hafsverk och inte nÄgonting att bry sig om :p
Att peppra fyrkant, fyrtkant fyrkant och lyckas besegra fiende efter fiende utan nÄgon egentlig tankegÄng eller strategi tycker jag sÀger det mesta XD Att istÀllet försöka hitta pÄ egna kombinationer som fÄr dig som spelare att bli WOW sÄ imiterade de istÀllet DMCs kombos. Instant fail för mig i alla fall.
NÄgon annan utvecklare som ska göra ett GoW spel? Ska man göra alla förbannade sÄ skulle det vara intressant att lÄta NIS göra ett SRPG av det hela med parodier, SD grafik och rutnÀt med strategiskt tÀnkande istÀllet för enkel mashning av knappar.
Tomas: Det mest vĂ€sentliga i jĂ€mförelsen mellan God of War och Gears of War, enligt min synpunkt dĂ„, var snarare mĂ€ngden spel som portionerats ut den hĂ€r generationen. Visst Ă€r vi uppe i spel fyra (om vi bortser frĂ„n de portabla ”avstickarna”) med Ascension, men det Ă€r bara det andra God of War-spelet till PlayStation 3 och kĂ€nns dĂ€rmed inte lika överexploaterat som Gears. Gears of War Ă€r en serie som gjorde sitt intĂ„g den hĂ€r generationen men likvĂ€l lyckats föröka sig i precis lika mĂ„nga delar.
Dessutom skulle jag nog vilja pÄstÄ att Ascension har mer existensberÀttigande eftersom det trots allt sÀrskiljer sig ganska mycket i sitt fokus mot God of War III, vilket jag tycker mÄnga missar. Eller inte missar kanske, men missppfattar. Det lÄter som att alla enbart förvÀntar sig det allra mest bombastiska frÄn God of War, lite som om enbart det överdÄdiga God of War III (som enligt mig ofta blev parodiskt storslaget och enbart levde pÄ dessa set pieces medan allt dÀremellan glömdes bort) hade slÀppts dessförinnan.
Men bortser man frÄn lite fÄ set pieces och bossfighter sÄ Àr ju Ascension mer en tillbakagÄng till rötterna, vilket jag som God of War-fan verkligen uppskattar. BÀttre balans mellan ösig action och plattformsmoment och problemlösning som varvar ner tempot. Att spelet ofta tillÄts vara sÄ lÄgmÀlt istÀllet för att enbart lasta pÄ med storslagen strid efter storslagen strid Àr nÄgot jag förvÄnades över och ser som positivt, faktiskt. Hade det varit exakt samma grej som God of War III, nÀr det dessutom inte Àr en rak uppföljare, hade jag tyckts kÀnts desto mer överflödigt i sÄdant fall.
Vem Ă€r Tomas? đ
Jag kan fÄ bÀttre teknisk action frÄn Bayonetta och DMC, GoW har för mig levt pÄ just storslagenhet och ös och jag tycker det faller pladask nÀr det lugnar ner sig. Hur skulle du som GoW-fan vilja förnya serien?
Hoppsan, menade Tobias givetvis. Blev fel i all hast. đ
Det har jag inget jÀttebra svar pÄ, jag tycker serien skulle kunna fÄ vila lite ett tag nu. Men samma spelmekaniska grund i ett friare sammanhang och med lite mer rollspelsinslag (tÀnk Darksiders fast bÀttre) kanske hade varit ett naturligt, och intressant, steg för serien.
Att Bayonetta och DMC rent tekniskt har mycket bÀttre strider kan jag omöjligtvis argumentera emot. Det Àr alldeles riktigt, och jag tycker likadant. DÀremot har detta aldrig varit kÀrnan i God of War, att det skulle haft bÀst och djupast strider. Det Àr sammansÀttningen av alla olika delar (atmosfÀren, problemlösningen, Àventyrsmomentet, striderna) som Àr nyckeln till God of War-upplevelsen. Och i mina ögon tycker jag Ascension, bortsett frÄn fler bossfigher som jag gÀrna sett, levererar pÄ dessa punkter.
Vi kan vĂ€l avslutningsvis helt enkelt konstatera att vi spelat och uppskattat God of War-serien av olika anledningar. DĂ€rav vĂ„ra splittrade Ă„sikter kring Ascension. đ