Kratos var arg redan före det första spelet i serien. Ett gÀng brudar, Àven kallade Furies, har precis lurat Kratos att döda sin egen familj och han sitter fastkedjad för att ha svikit sitt löfte till gudarna. Stark som han Àr sliter sig Kratos loss och skapar ett blodbad pÄ sin vÀg mot hÀmnd. MÀn, kvinnor och monster lemlÀstas av kaosklingorna. Fyrkant och trekant hamras i bekanta mantran. Magier frammanas med hjÀlp av grekiska gudagÄvor med episka vyer och gigantiska statyer blixtrandes förbi. NÄgonstans mitt i svingandet över ett brÄddjupt stup inser jag att jag spelat allt det hÀr förr och att jag Àr förbannat less pÄ det.

Det finns ingen kÀrlek i hantverket, bara rutin
NÀr God of War kom för sisÄdÀr tio Är sedan var det inte revolutionerande men vÀl nyskapande. Skönt flow i striderna bland episka omgivningar kombinerat med chockvÀrden som blod och tuttar. Alla Àlskade det, bÄde kritiker och spelare. TvÄan öste pÄ med mer av samma och tredje delen till PS3 gick verkligen all in. Sen var det bra, det behövdes inte mer. Ascension Àr inget dÄligt spel men det kommer inte med nÄgot nytt till bordet, Àven om man nu kan skÀra ut hjÀrnan pÄ elefanter. Det Àr helt uppenbart att det Àr ett bestÀllningsjobb av nÄgon som tycker man kan krÀma lite mer pengar ur Kratos innan han fÄr Äterförenas med sin familj. Slarvet finns överallt; smÄbuggar, lÄgupplösta texturer, undertexter som inte stÀmmer med talet Àr en sak men det vÀrsta Àr hur sjÀllöst spelet Àr. Det finns ingen kÀrlek i hantverket, bara rutin.

ascensionMen en liten frĂ€sch detalj finns hĂ€r Ă€ndĂ„, multiplayer. Spelets stridssystem modiferas nĂ„got och fĂ€rgkoder lĂ€ggs till för att du i ett sax-sten-pĂ„se-system ska kunna tolka och kontra din motstĂ„ndares attacker. ErfarenhetspoĂ€ng och pengar anvĂ€nds för att modifiera egenskaper och utrustning plus att valet av gud att tillbe ger ytterligare dimensioner i hur din kĂ€mpe vĂ€xer fram. Klassiska spellĂ€gen tolkas dĂ€r du bland annat ska kontrollera positioner för att fĂ„ poĂ€ng till ditt lag. Överlag fungerar det bra men jag upplevde det som ganska grötigt dĂ€r strategin med kontringar flyger ut genom fönstret nĂ€r tre snubbar bankar pĂ„ dig.

Jag har inte kul med God of War lÀngre. 2011 Ärs Castlevania gav mig otroligt mycket mer och det Àr dess uppföljare jag sett fram mot snarare Àn det hÀr; vill du ha din fix just nu Àr det dock DMC som gÀller. Men hur ska Santa Monica Studios dÄ gÄ vidare? Kan man forma om konceptet till nÄgot nytt? Dra det Är Zelda-hÄllet eller försöka göra vad Too Human misslyckades med? Ge det till nya utvecklare? Hur skulle Kratos i Biowares regi fungera? Kommentera gÀrna!
En sak Àr i alla fall sÀker, jag nominerar redan nu God of War: Ascension till 2013 Ärs mest onödiga spel.