Kratos var arg redan före det första spelet i serien. Ett gäng brudar, även kallade Furies, har precis lurat Kratos att döda sin egen familj och han sitter fastkedjad för att ha svikit sitt löfte till gudarna. Stark som han är sliter sig Kratos loss och skapar ett blodbad på sin väg mot hämnd. Män, kvinnor och monster lemlästas av kaosklingorna. Fyrkant och trekant hamras i bekanta mantran. Magier frammanas med hjälp av grekiska gudagåvor med episka vyer och gigantiska statyer blixtrandes förbi. Någonstans mitt i svingandet över ett bråddjupt stup inser jag att jag spelat allt det här förr och att jag är förbannat less på det.

Det finns ingen kärlek i hantverket, bara rutin
När God of War kom för sisådär tio år sedan var det inte revolutionerande men väl nyskapande. Skönt flow i striderna bland episka omgivningar kombinerat med chockvärden som blod och tuttar. Alla älskade det, både kritiker och spelare. Tvåan öste på med mer av samma och tredje delen till PS3 gick verkligen all in. Sen var det bra, det behövdes inte mer. Ascension är inget dåligt spel men det kommer inte med något nytt till bordet, även om man nu kan skära ut hjärnan på elefanter. Det är helt uppenbart att det är ett beställningsjobb av någon som tycker man kan kräma lite mer pengar ur Kratos innan han får återförenas med sin familj. Slarvet finns överallt; småbuggar, lågupplösta texturer, undertexter som inte stämmer med talet är en sak men det värsta är hur själlöst spelet är. Det finns ingen kärlek i hantverket, bara rutin.

ascensionMen en liten fräsch detalj finns här ändå, multiplayer. Spelets stridssystem modiferas något och färgkoder läggs till för att du i ett sax-sten-påse-system ska kunna tolka och kontra din motståndares attacker. Erfarenhetspoäng och pengar används för att modifiera egenskaper och utrustning plus att valet av gud att tillbe ger ytterligare dimensioner i hur din kämpe växer fram. Klassiska spellägen tolkas där du bland annat ska kontrollera positioner för att få poäng till ditt lag. Överlag fungerar det bra men jag upplevde det som ganska grötigt där strategin med kontringar flyger ut genom fönstret när tre snubbar bankar på dig.

Jag har inte kul med God of War längre. 2011 års Castlevania gav mig otroligt mycket mer och det är dess uppföljare jag sett fram mot snarare än det här; vill du ha din fix just nu är det dock DMC som gäller. Men hur ska Santa Monica Studios då gå vidare? Kan man forma om konceptet till något nytt? Dra det år Zelda-hållet eller försöka göra vad Too Human misslyckades med? Ge det till nya utvecklare? Hur skulle Kratos i Biowares regi fungera? Kommentera gärna!
En sak är i alla fall säker, jag nominerar redan nu God of War: Ascension till 2013 års mest onödiga spel.