Krönika

Utgivarna förstår inte Wii U

Under tiden som jag har skrivit om spel, har jag flera gånger lagt upp texter där jag kritiserar Nintendo och deras ibland lite skumma val. Jag tror inte jag kan ha skrivit fler än ett eller två inlägg som försvarar Nintendo här på Svampriket. Anledningen till varför jag börjar det här inlägget med att påminna läsaren om det, är för att det jag kommer skriva här kan (och kommer) låta väldigt likt en fanboy som blint försvarar Nintendo. Därför vill jag att den som läser ska minnas att jag som sagt kritiserat Nintendo flera gånger förut, och att jag kommer fortsätta kritisera dem.

Wii U fortsätter sälja riktigt, riktigt dåligt. Jag tror att den som inte verkligen tittar på siffrorna, heller inte har en riktig uppfattning om hur dåligt konsolen säljer. Jag kan ju säga att den enda konsolen som säljer sämre just nu är den 8 år gamla Nintendo DS. Det här är Nintendo fullt medvetna om, och försöker inte sockra siffrorna. Under deras Nintendo Direct i samband med E3 bad Satoru Iwata om ursäkt för att spelen inte kommit i den takt man förväntat sig, och bugade sig inför publiken. Samtidigt har stora utgivare som Electronic Arts of Ubisoft uttalat sig om Wii U, och säger att de hoppas att den börjar sälja så att de kan börja satsa på den. Och det är det uttalandet som det här inlägget kommer handla om.

Wii sålde i magiska siffror, och väldigt få tredjepartsutvecklare satsade nämnvärt på den
Om vi bortser från moment 22 i det uttalandet (konsolen säljer inte för det finns inga spel, och det finns inga spel för att konsolen inte säljer), så vill jag nog påstå att deras uttalande är skitsnack. De stora utgivarna kommer aldrig satsa på Wii U. Även om Nintendo räddar Wii U under den här julhandeln eller under 2014 (vilket ser otroligt osannolikt ut att de kommer göra) och den plötsligt säljer en miljon ex i månaden, så kommer utgivare som Ubisoft och Electronic Arts aldrig någonsin att verkligen satsa på den. Än mindre satsa på den med högproducerade och konsolexklusiva titlar som drar nytta av hårdvaran. Hur vet jag det? För att Wii sålde i magiska siffror, och väldigt få tredjepartsutvecklare satsade nämnvärt på den. Speciellt västerländska utgivare ignorerade den nästan helt, medan japanska företag som Capcom åtminstone försökte då och då.

Jag kan bara komma på en enda anledning till varför de inte satsade på Wii, och inte satsar på Wii U: De kan inte. De kan inte göra spel som använder den annorlunda hårdvaran, och de kan inte göra spel till den målgruppen. Hårdvaran är inte inom deras ramar, och de kan inte tänka utanför sina ramar. De förstår varken hårdvaran eller målgruppen. Det är den enda anledningen jag kan komma på, förutom att de inte vill eller att det inte går. Men Nintendo har ju visat att det går, med titlar som sålt flera miljoner. Så det går att göra framgångsrika spel till Wii och Wii U, vilket automatiskt borde leda till att utgivare vill göra det eftersom produktionskostnaden är låg och avkastningen hög. Så min enda förklaring är att de inte kan.

Visst kan vi kritisera Nintendo för att de släpper ännu en maskin som kräver förmågor av utgivarna som de inte besitter. Det är rättvist. Men det är även rättvist att peka på utgivarnas handgivenhet och inkompetens, som gjorde att Wii-pengarna till stor del gled dem mellan fingrarna. Jag kan till exempel ge Ubisoft A for effort i och med Zombi U, men spelet rikade sig mot en helt annan målgrupp och plötsligt var den riktiga satsningen Rayman Legends inte längre Wii U-exklusivt, för att på så vis ta igen Zombi Us förlust. Det illustrerar feltänket så bra. Eller har jag missat något?

Kommentarer

  1. chris skriver:

    Enda anledningen till att större uttivare inte satsar på och inte kommer satsa på wiiU är då de är hårdvarumedvetna liksom spelbranschen och datorbrqnschen generellt. De vill satsa på det som är nytt, hållbart och ju bättre hårdvara med desto bättre internminnen och finesser desto mindre begränsningar sätts på utvecklarna. Problemet med qtt göra tredjeparts spel och utveckla till wii u blir att man får dumpa grafik och liknande till en sån nivå att det inte är acceptabelt hos konsumenten. Jag testade det nya lego spelet som är exkluwivt till wii u för ett tag sedan och fy satan vad det laggade för minsta lilla och då var det inte ens grafiskt häpnandsväckande och det hände inte särkilt mycket på skärmen samtisigt, det räckte att jag svängde med bilen och det laggade itav helvete.

  2. Tommy Håkansson skriver:

    Chris:

    “Problemet med qtt göra tredjeparts spel och utveckla till wii u blir att man får dumpa grafik och liknande till en sån nivå att det inte är acceptabelt hos konsumenten.”

    Fast stämmer det egentligen? Wii sålde riktigt bra, och flertalet titlar sålder i miljontals ex. Titlar som var billiga att utveckla. Så kan man verkligen göra ett så generellt uttalande som att det är oacceptabelt för konsumenten?

Skriv en kommentar