Krönika

Electronic Arts resa till nästa generation

Jag har varit väldigt road av att följa Electronic Arts resa in i nästa generation, och se hur de verkar förbereda inför övergången utifrån hur de själva tror saker och ting kommer se ut. Den här generationen experimenterade man med onlinepass, och om du ville låsa upp ett begagnat spels onlinefunktioner var du tvungen att betala extra. Om du köpte spelet nytt behövde du bara knappa in en kod. En av anledningarna man gav för detta var att servrarna kostar pengar att bibehålla, så alla måste betala för sin plats. En förklaring som jag aldrig riktigt förstod, då personen som köpte spelet nytt redan borde ha betalat för den platsen. Såvida de inte räknade med att spelarna kommer tröttna på spelet inom en viss tid, när de försökte lista ut hur belastningen av spelare skulle se ut.

Hur som helst så utannonserade Electronic Arts i våras att de tänker skippa onlinepass. Det hade redan gått rykten om stränga DRM-skydd (jag kallar det DRM-skydd för enkelhetens skull) på nästa generations konsoler, och cyniker pekade på att det här är olycksbådande inför den kommande Xbox One-visningen. Att Electronic Arts och Microsoft sa sig ha ett speciellt samarbete inför nästa generation hjälpte heller inte (vilket skulle kunna förklaras med att Sony aldrig utannonserade liknande DRM). Och visst visade det sig mycket riktigt att Xbox One hade stränga DRM-skydd, vilket jag har svårt att tro att Electronic Arts inte visste före det blev offentligt. Electronic Arts sa att de övergav onlinepass för att de helt enkelt inte fungerade som man tänkt, men det är intressant att undra om det även var delvis för att man inte längre behövde dem.

Så när Microsoft tvingades lätta rejält på Xbox Ones DRM blev det plötsligt intressant att se vad Electronic Arts skulle utannonsera härnäst. Om EA nu skrotade onlinepass för att det ine längre behövdes, innebär det att Microsoft just dragit undan mattan från under deras fötter. Att ta tillbaka onlinepass skulle vara ett hiskeligt PR-drag. Många undrade, och till slut gick EA ut och sa att nej, onlinepass är och förblir en skrotad idé som inte kommer följa med in i nästa generations konsoler. Var Xbox Ones ursprungliga DRM anledningen till att EA droppade onlinepass? Förmodligen inte, då PS4 som sagt aldrig hade något liknande system, såvitt vi vet. Vad det en av anledningarna? Mycket möjligt.

Kort efter att Microsoft fått ge upp kampen om sin vision med Xbox One, utannonseras det att Electronic Arts priser på nästa generations spel kommer vara dyrare än de varit den här generationen. Det har redan spekulerats alldeles för mycket i det här inlägget, så jag tänker inte spekulera vidare i om högre priser är ett svar på att Microsoft droppade DRM. Men visst är det lite kul och intressant att se på hela resan, och knyta samman punkterna med lösa trådar.

Skriv en kommentar