Och så har det hänt ännu en gång. IGN delar ut betyget 9,5 till PS3-versionen av Minecraft, och säger att det inte är lika bra som PC-versionen. Folk påpekar att PC-versionen bara fick 9,0 av IGN tre år tidigare, och Reddit flippar sin skit över att IGN är inkonsekventa i sitt betygssättande. Men vänta nu! Det är ju inte alls IGN som recenserade spelen. IGN är ett namn på en sajt som har många olika skribenter med många olika åsikter. Det var Brian Albert och Anthony Gallegos som recenserade spelen, med tre år mellan recensionerna. Kan Brian och Anthony ha olika åsikter? Kan det ha hänt något i Minecraft under de här tre åren? Ska folk sluta tro att hela redaktionen skriver och betygsätter alla spel tillsammans?

[quote-right:Att läsa motiveringen till betyget är därför lika viktigt som att skriva den]Under helgen har det här även använts som ett argument för att bokstavs- och sifferbetyg är trasiga, och bör slopas helt. Och ja, det kan jag förstå. Jag ogillar själv att sätta betyg på vissa spel, och jag tror det ofta kan leda till att läsare ibland bara ser på betyget utan att läsa texten och därför får en missuppfattning av recensionen. Kanske får spelet ett bra betyg pga något du själv ogillar, eller kanske får det ett dåligt betyg pga något du personligen inte har några problem med. Att läsa motiveringen till betyget är därför lika viktigt som att skriva den. Men jag tycker ändå att sifferbetyg har sin plats, om de motiveras och tolkas rätt.

Många spelare har inte massor av tid för att sätta sig in i spelklimatet. De har inte tid, lust och ork åt att sitta och läsa massor av recensioner för massor av spel. Här tycker jag sifferbetyg och sajter som Gamerankings och Metacritic fyller ett syfte. De låter den här någorlunda oinsatte spelaren titta på en lista över nysläppta spel, och med hjälp av sifferbetygen genast avgöra vilka spel som är värda en närmare titt, och är värda att läsa några recensioner av. Kommer den här spelaren missa enstaka guldkorn som hen annars hade gillat? Ja, tyvärr. Det är ett operfekt system för en operfekt situation, men det fyller ändå ett syfte och underlättar för många spelare.