Krönika

Vilka spel måste spelas?

När Svampriket nyligen hade svampfest i Gävle dök diskussionen kring ”spel man måste ha spelat” upp, när det kom fram att varken Anders eller Ludde har spelat Pokémon. Själv har jag till exempel aldrig spelat Monkey Island eller Assassin’s Creed. De flesta av oss har nog spel och spelserier som vi inte spelat tillräckligt mycket för att förstå deras roll i spelklimatet, då det är nästan omöjligt att ha en robust uppfattning om allt som haft inflytande. Sen råder det säkert skilda meningar kring vilka spel som är ”måste ha spelat”, och vilka som inte är det. Hur resonerar man ens när man sätter den etiketten på ett spel? Vilka spel måste man spela? Vad gör ett spel till något man måste ha spelat? Och varför måste man ha spelat det?

Hur mycket har Pokémon egentligen påverkat spelen som kom efteråt, bortsett från uppenbara kloner?
Jag vill personligen sätta framgång och inflytande som två kriterier att titta på när det kommer till att avgöra om ett spel måste ha spelats eller inte. Ofta går framgång och inflytande hand i hand, men ibland kan ett spel ha inflytande över sina efterföljare utan att ha nått stora ekonomiska framgångar. På samma sätt kan ett spel sälja hur mycket som helst utan att egentligen sätta något fotavtryck i exmpelvis design, tema eller spelmekanik. Hur mycket har Pokémon egentligen påverkat spelen som kom efteråt, bortsett från uppenbara kloner? Och hur mycket har jämförelsevis ett spel som ICO infuerat spelutvecklare trots att det sålt så mycket mindre? Oavsett vad så finns det vissa titlar som ofta används som referensramar i diskussioner och recensioner, och för att kunna följa och delta dem tror jag det är viktigt att ha en förstahandsupplevelse av dem.

Är det lättare eller svårare att se hur ett spel har haft inflytande om spelet är nytt? Hur lång tid tog det innan det stod klart hur stort inflytande Super Mario 64 och Ocarina of Time hade? Kommer vi om fem år inse att Dishonored varit väldigt inflytelserikt? Hur stort inflytande kommer indiespelen ha? Nu slänger jag många frågor i luften, och har inga svar. Men det är intressant att fundera över, och försöka hålla ögonen öppna efter. Vilket tror jag är det mest inflytelserika spelet 2013? Jag skulle nog säga Zelda: A Link Between Worlds, och hoppas att det tar hela Zelda-serien i en ny riktning. Antingen det, eller Brothers: A Tale of Two Sons. Men egentligen kan vi bara gissa, än så länge.

Kommentarer

  1. Per Danielsson skriver:

    Gott nytt på er!
    Det spelet som jag fastnade för mest 2013 var Animal Crossing New Leaf. Inget spel som bryter ny is kanske men för mig som var ny i serien var det och är det fortfarande något ut över det vanliga.
    Spelet gör sig grymt i bärbart format och det vore intressant om något annat spelföretag skapar något i liknande upplägg. Då kanske det visar sig att ACNL var ett spel som man “måste ha spelat” när man blickar tillbaka.

  2. Trazh skriver:

    Frågan jag ställer mig varje gång jag tittar på min spelhylla eller Steam-lista. Sätter också framgång och inflytande som två viktiga kriterier, Det är dessa jag kör efter och efter magkänsla och lust. Som det senaste har jag börjat beta av indiespel som jag hört ska spelas. T.ex. Super Meat Boy.

  3. Shadowman skriver:

    The Last of Us gav verkligen något nytt. Ett spel som tog sig själv på alvar. Storyn är inte bara bra och gripande, den är dessutom i samklang med gameplay. Vi har länge spelat spel som ex. Tomb Raider (2013) som förvisso är bra, men berättar en story, och levererar ett helt annat gameplay. Spel har länge hållit en narrativ nivå jämnlik de sämsta av B-filmer. Jag hoppas att The Last of Us gör intryck genom sin förmåga att visa att det går att se till båda delar, att bygga en helhet.

  4. Fredrik skriver:

    Vilka spel måste man spel? Tja, en bra tanke är att de spel man köper måste man spela. 🙂

    Det har ju den fina bieffekten att man inte köper massa bara för att ha.

  5. Alex skriver:

    Som man har du ju ansvar för att ha koll på kvinnors representation i spel och bör känna till hög- som lågvattenmärken samt den historiska utvecklingen i åtminstone runda slängar.
    Hade rekommenderat 50/50 i kulturkonsumtion vanligtvis, men det verkar krävas mer drastiska metoder för dig då du inte ens skänker ämnet en tanke här utan istället lyfter fram korvfesten Brothers och status quo-Zelda. Tycker du ska kolla upp Gustav Edman och följa hens exempel: Mansfritt 2014.

  6. Spelare H skriver:

    Jag hoppas verkligen Alex skämtar för det där är verkligen det dummaste jag har hört. Ingen har ett “ansvar” att hålla koll på kvinnors representation i spel. Speciellt inte bara för att personen är en man. Om du hade sagt att han som spel-journalist har ett ansvar att sätta sig in i hur kvinnor representeras i spel så hade det varit en annan fråga.

    Näe, jag blir sjukt arg när någon säger att jag (eller någon annan) har ett “ansvar” pga av att jag är en man. Det är i nivå med att säga att jag ansvarig för alla missdåd Hitler gjorde mot världen för att jag är en Europe. Det funkar inte så!

    Att sedan klanka ner på Brothers och Zelda bara för att det inte är kvinnliga huvudkaraktärer känns också väldigt dumt. Ska det inte få vara män med i spel alls?

    ps. Alex, jag tycker att du som människa har ett ansvar att stå vid källsorteringen och kolla att alla sorterar rätt, gör du inte det så blir jag väldigt besviken på dej. /ironi.

  7. Christoffer skriver:

    Wonderful 101 och Super Mario 3D world är två spel som gjorde intryck 2013 på mig.
    Dom två spelen är bevis på att det går göra fungerande underhållande spel utan en massa krimskrams runtomkring.

Skriv en kommentar