När Svampriket nyligen hade svampfest i Gävle dök diskussionen kring ”spel man måste ha spelat” upp, när det kom fram att varken Anders eller Ludde har spelat Pokémon. Själv har jag till exempel aldrig spelat Monkey Island eller Assassin’s Creed. De flesta av oss har nog spel och spelserier som vi inte spelat tillräckligt mycket för att förstå deras roll i spelklimatet, då det är nästan omöjligt att ha en robust uppfattning om allt som haft inflytande. Sen råder det säkert skilda meningar kring vilka spel som är ”måste ha spelat”, och vilka som inte är det. Hur resonerar man ens när man sätter den etiketten på ett spel? Vilka spel måste man spela? Vad gör ett spel till något man måste ha spelat? Och varför måste man ha spelat det?

Hur mycket har Pokémon egentligen påverkat spelen som kom efteråt, bortsett från uppenbara kloner?
Jag vill personligen sätta framgång och inflytande som två kriterier att titta på när det kommer till att avgöra om ett spel måste ha spelats eller inte. Ofta går framgång och inflytande hand i hand, men ibland kan ett spel ha inflytande över sina efterföljare utan att ha nått stora ekonomiska framgångar. På samma sätt kan ett spel sälja hur mycket som helst utan att egentligen sätta något fotavtryck i exmpelvis design, tema eller spelmekanik. Hur mycket har Pokémon egentligen påverkat spelen som kom efteråt, bortsett från uppenbara kloner? Och hur mycket har jämförelsevis ett spel som ICO infuerat spelutvecklare trots att det sålt så mycket mindre? Oavsett vad så finns det vissa titlar som ofta används som referensramar i diskussioner och recensioner, och för att kunna följa och delta dem tror jag det är viktigt att ha en förstahandsupplevelse av dem.

Är det lättare eller svårare att se hur ett spel har haft inflytande om spelet är nytt? Hur lång tid tog det innan det stod klart hur stort inflytande Super Mario 64 och Ocarina of Time hade? Kommer vi om fem år inse att Dishonored varit väldigt inflytelserikt? Hur stort inflytande kommer indiespelen ha? Nu slänger jag många frågor i luften, och har inga svar. Men det är intressant att fundera över, och försöka hålla ögonen öppna efter. Vilket tror jag är det mest inflytelserika spelet 2013? Jag skulle nog säga Zelda: A Link Between Worlds, och hoppas att det tar hela Zelda-serien i en ny riktning. Antingen det, eller Brothers: A Tale of Two Sons. Men egentligen kan vi bara gissa, än så länge.