I veckans Svamppod Fyrkant hör ni mig hylla presentationen i The Wolf Among Us sönder och samman. Jag är verkligen upp över öronen förälskad i vad jag får presenterat framför mig i Telltales episodbaserade tv-spelsserie. Jag myser, jag ler och det händer också att jag dreglar. Jag vet att du som läser nu tror att jag överdriver, men jag kände hur det bokstavligen rann saliv ur min mungipa.

Det hjälper ju att min favoritfärg är lila.

Det är summan av allt, intrycket efteråt som räknas, inget annat
Grafik är verkligen inte allt. För egen del är ordet i sig ganska utdaterat och tråkigt. Det är förknippat med pixlar och polygoner, siffror som ska imponera. Det var länge sedan jag blev imponerad av siffror. Jag har alltid föredragit att säga presentation, och i det ordet bakas mycket mer in. Den visuella stilen, färger, konturer och texturer. Men också ljudspår, ljudmattor, liccenserade låtar och originalmusik. Även röstskådespelare, manus och ljudeffekter. Egentligen allt jag kan se och höra räknas som presentation. Och det är summan av allt, intrycket efteråt som jag tycker ska räknas, inget annat.

För min egen del får spel gärna se så overkliga ut som det bara går. Likt många andra här på Svampriket så ogillar jag strävan efter fotorealism. Varför ens försöka eftersträva en grå vardag, då endast fantasin sätter gränserna för hur ett spel kan se ut och bete sig. Detta är något som fler och fler utvecklare verkar ta tillvara på, och ingen är gladare än jag. För ”snygg grafik” är inte viktigt. Men en slående, träffande, passande, stilbildande presentation – det kan räcka hur långt som helst.

Ett annat av de spel som jag visuellt blivit hänförd av är No Man’s Sky. Och det är ju inte ens släppt ännu. Nyligen uttryckte utvecklaren Hello Games intresse att samarbeta med 65daysofstatic när det kommer till musiken i spelet, precis som de gjorde i den utannonserande trailern. Det gör mig glad. 65daysofstatic är ett band jag lyssnat mycket och länge på, och jag kan verkligen se hur den typen av musik skulle passa väl med den grafiska stil som hittills visats upp från No Man’s Sky. Plötsligt är spelet på en toppplacering av de spel jag ser fram emot mest. En ny salivutsöndring har påbörjats.

Vad tycker du? Är snygg grafik fortfarande viktigt för dig? Behövs fläskiga grafikkort och kilovis med minne även under den nya generationen? Finns det något spel som fått dig att dregla? Och i så fall; varför?