”Segraren skriver historien” brukar det heta.

Jag undrar ibland hur vår samtid kommer te sig i backspegeln. Hur framtida generationer kommer se tillbaka på sina förfäder och försöka förstå vårt beteende och våra tankar genom att plöja genom lager på lager av Doge-memes och ankmunnade selfies. Tänk liksom när någon borstar fram de samlade Reddit-arkiven, som ett slags framtida Dödahavsrullarna. Risken är ganska stor att framtiden kommer vilja göra slut med oss då. Låsa in sitt förflutna i ett inbrottssäkert valv och skjuta in det i närmaste stjärna.

Ibland känner jag att jag vill göra det med delar av samtiden, fast redan nu.

Som till exempel när jag läste om Kingdom Come: Deliverance. Spelet beskrivs av sina tjeckiska utvecklare, Warhorse Studios, som ett ”realistiskt rollspel i en öppen värld”. För att försäkra sig om att spelet ska bli så realistiskt som möjligt har de bestämt sig för att inte ha med några monster, ingen magi. Istället ska spelet innehålla verkliga platser, verkliga rustningar, slott och borgar som ser ut som på riktigt – inte som något från en Disney-saga. Så långt är allting gott. Mer än gott till och med, jag tycker personligen det låter både uppfriskande och mäktigt. Och deras Kickstarter-kampanj har med två veckor kvar redan dragit in dubbelt så mycket pengar som de först bad om.

Kingdom Come ska utspela sig i Böhmen, en centraleuropeisk landmassa som idag utgör västra Tjeckien, under det tidiga 1400-talet. Och det är någonstans här som realismen tar slut.

Det är någonstans här som realismen tar slut

Tumblr-användaren tengokujin frågade utvecklarna hur det kom sig att Kingdom Come såg så himla… vitt ut? Som svar fick tengokujin att det tyvärr inte fanns några mörkhyade människor i centrala Böhmen vid den tiden. När hen sedan vände sig till MedievalPoC (PoC står alltså för People of Color) för att få hjälp att reda ut vilka som egentligen levde i Böhmen vid den här tiden resulterade det i det här långa svaret. Det korta sammandraget är: jo, det levde visst mörkhyade människor i Böhmen under den här tiden. Och kvinnor med, för den delen. Medieval PoC frågade sig sedan ironiskt om mörkhyade människor och kvinnor inte var realistiska nog för Warhorse Studios (ursprungsplanen var att kvinnor enbart skulle finnas med som karaktärer huvudpersonen kan förföra).

Whitewashing är ett begrepp som bland annat används när historia censureras och beskrivs på ett sätt som inte stämmer överens med verkligheten. Sovjetunionen, Nordkorea och Japan brukar tas upp som exempel på hur historia vittvättas för att passa den officiella sanningen. Segrarna skriver historien, återigen. I Warhorse fall skulle det mycket väl kunna tänkas vara en slags omedveten whitewash. I området i fråga bodde bland annat en stor grupp mongoler. Och medeltidens Europa var inte statiskt på något sätt – oavsett om det gällde religioner eller ”raser” (detta märkliga begrepp). Nationalism och rasism är moderna påfund.

image_kingdom_come_deliverance-23964-2864_0004

Det dröjde inte länge efter MPoC:s svar innan helvetet brakade lös. Och subreddit Death_to_SJWs (död åt social rättvise-krigare) gjorde vad det unga, vita internet brukar göra mot de som ifrågasätter. Hånar, förolämpar och uppmanar till självmord.

Warhorse Studios har naturligtvis rätt att göra vilket spel de vill. Om de vill göra ett spel där vita män slåss mot vita män, och när de inte slåss gängar med annars väldigt passiva vita kvinnor, så kan de väl få göra det. Och vad jag vet är de säkert öppna för den sortens kritik också. Det är mer än vad en kan säga om Reddit.

Det spelar liksom ingen roll att Reddit-användarna faktiskt petade hål i några av MedievalPoC:s argument (att Böhmska konstnärer målade svarta, bibliska figurer som sedan länge varit döda är inget bevis för något, egentligen). Warhorse rakt igenom vita och manliga spel är i sammanhanget ett litet problem. Den enorma motreaktionen från Reddit är däremot ett betydligt större problem. För med sina hundratals ilskna nätkrigare kan de med små medel tysta alla former av kritik. Vem orkar egentligen leva som Anita Sarkeesian, ständigt under attack från alla håll? Och vad händer med historien, och framtiden, när hatet har tystat all kritik och slutligen segrat?

Text av Michael Gill

gill Michael Gill är utbildad kulturjournalist från Umeå som skrivit om spel på heltid sedan 2007. Under de här åren har han gjort allt från att tävlingsdansa mot melodifestivalstjärnor i SVT-programmet Plus till att universitetsföreläsa och starta insamlingar för cancersjuka barn. Nu hörs han i P3 Spel, läses i Nöjesguiden och på Blogemup.se. Bland annat.