När spelade du en demoversion av ett spel senast? Hur många demoversioner av spel har du spelat hittills i år? Jag vet inte när jag spelade en demoversion senast, men jag vet att jag inte spelat en demoversion i år. Och jag tror faktiskt inte att jag kommer göra det heller. Inte bara för att jag inte tycker en demoversion säger mig så mycket, utan även för att jag inte är säker på hur ofta spel får demoversioner nu för tiden. Jag minns att demos fortfarande var en ganska stor grej i början av den här generationen, men nu hör jag mindre och mindre om dem. När det utannonserades att Watch Dogs inte skulle få en demoversion innan release slog det mig hur sällan jag hör det talas om just demoversioner av spel. Jag började fundera lite på saken, och kom fram till att det förmodligen beror på två saker.

Det här skulle kunna vara det nya sättet att smaka på spel
Spelklimatet har ändrats, men jag tror alltid utvecklare sett demoversioner som ett nödvändigt ont i PR-maskineriet. Något som stjäl viktiga resurser under spelets kritiska slutskede, och som lika gärna kan avråda som locka kunder att köpa den slutgiltiga produkten. Demoversioner är något som jag föreställer mig att så gott som alla utvecklare hatat, speciellt när man gör ett spel där kontext och berättande är viktigt för upplevelsen. Och att vi får fler såna spel kanske är en liten del av varför demoversioner syns till mindre. Men en större anledning tror jag är alla dessa mängder av videomaterial som finns tillgängligt. När någon är nyfiken på ett spel beger sig personen till Twitch eller YouTube för att bilda sig en uppfattning om spelet. Se hur mycket av spelet du vill, i stället för bara de första 20 minuterna. Det här skulle kunna vara det nya sättet att smaka på spel, och utvecklarna behöver inte spendera dyrbara resurser på det.

Men det finns ännu en anledning till demoversionens långsamma försvinnande, och jag vet inte riktigt hur jag känner inför den. Det blir mer och mer vanligt med stängda eller öppna betatester av spel. Problemet är att pengar ibland byter händer för dessa ofullständiga versionerna av spelen, utan att spelindustrin hunnit etablera en specifik definition för vad som bör förväntas av produkten. Vill man vara riktigt cynisk skulle man kunna säga att linjen mellan beta och slutgiltig produkt inte ens går där spelet säljs i butik, med tanke på alla patchar och fixar som ofta följer en release. Min fråga är då om det går att se det som att vi börjat betala för demoversioner. Att få testa spelen innan de släpps, eller innan de presenteras i sin slutgiltiga version.