Under Nintendos kris med Wii U har röster höjts bland investerare, som vill att Nintendo expanderar sin affärsplan och beger sig in i en till synes luktrativa smatphonemarknaden. Det har även talats om att ändra modellen för hur man levererar spel, med bland annat mikrotransaktioner. Det har alltså uppstått en liten mängd press på Nintendo att förändra både plattform och produkt. Om Nintendo börjar släppa billiga småspel till smarta telefoner och surfplattor, tror jag de skulle slänga bort det enda de har kvar just nu – sin image. Säga vad man vill om Nintendo, men deras egna spel är kanske spelinustrins mest slipade och välgjorda titlar. Det kan inte förklaras med att bara säga ”Nintendo är helt enkelt så jävla bäst”. Det finns många anledningar till varför Nintendos spel håller så hög standard som hantverk, och varför den standarden skulle skadas om de lyssnade på människor som Seth Fischer.

De flesta av Nintendos stora speltitlar är över 15 år gamla
Nintendo är gammal i gemet. Utvecklarteamen i Kyoto vilar på decennier av fasta utvecklartraditioner som få andra spelhus har. Här snackar vi rutinerad diciplin, både på gott och ont. Så visst, det finns enorma mängder talang backat av enorma mängder erfarenhet. De flesta av Nintendos stora speltitlar är över 15 år gamla. Många av dem är dubbelt så gamla än så. Grunden för dessa spelserier är till stor del intakta. När Nintendo börjar utveckla en ny del i en av sina serier behöver de sällan börja från grunden som många andra utvecklare. Det finns redan ett fundament att stå på, och bygga vidare. Det blir som ett försprång, och det behöver bara putsas och justeras. Det här gör att det ofta är lätt att kritisera Nintendo för att inte bryta normer och traditioner tillräckligt ofta, men det går inte att förneka att det hjälper skapa högkvalitativa hantverk.

Nintendo har dessutom ingen press på sig. De släpper spelet när spelet är klart. Det finns ingen utgivare som går ut med ett släppdatum mot utvecklarnas vilja, som stressar dem att nå deadline för att sedan resultera i en oundviklig försening. Hur ofta har Nintendo försenat ett spel efter att ha givit oss ett datum? Det händer. Speciellt nu när man plötsligt måste bära Wii U på egen hand, medan HD-grafik kräver mer resurser. Men det händer inte ofta. Nintendo utannonserar inte ens titlar förrän i deras slutskede, ibland bara några månader innan release. Jag garanterar att vi kommer få se ett par nya titlar utannonserade på årets E3 om drygt 50 dagar, som sedan släpps i november eller december. Ingen pressar Nintendo så som exempelvis Electronic Arts verkar ha pressat DICE, och produkterna är därmed helt färdiga när de väl släpps.

Det faller sig kanske naturligt att spel blir mindre finslipade ju mer avancerade de är
Som jag nämnde tidigare kräver Wii Us hårdvara mer resurser än Wiis hårdvara – något som Nintendo själva gått ut och sagt delvis är anledningen till vissa förseningar. Men hårdvaran Nintendo jobbar med den här generationen, precis som förra, var ändå mer simpel än konkurrenternas. Det faller sig kanske naturligt att spel blir mindre finslipade ju mer avancerade de är. Att Nintendo såvitt jag minns bara råkat ut för två stora buggar som behövt patchas under de senaste åren (Skyward Sword samt Mario Kart 7) beror förmodligen till stor del på att spelen och hårdvaran är simplare. För att inte nämna att det är Nintendo själva som utvecklat hårdvaran. Se bara på hur mycket bättre Nintendos och Rarewares spel såg ut på Nintendo 64, jämfört med alla andras spel. Nintendo vill dessutom gärna inte ha något med internet att göra, och ser inte patchande av spel efter release som annat än en sista utväg.

Det finns alltså många anledningar till varför Nintendos produkter är så mycket mer polerade än andras. Och det är det enda de har kvar just nu, sitt hantverk. Slopar Nintendo det till förmån för snabba pengar, tror jag de begår ett misstag. En misslyckad konsol är lättare att rädda än ett trasigt rykte. Fråga Sega vad som händer när man får panik och offrar kvalitet.