Efter Nintendos presskonferens i tisdags så utropade många direkt att Nintendo haft den bästa dito av dem alla. Med många efterlängtade och överraskande utannonseringar så blåser de nytt liv i sin, försäljningsmässigt något handikappade, konsol Wii U. Spel som Legend of Zelda Wii U, Splatoon, Star Fox Wii U, Kirby: Rainbow Curse, Yoshi’s Wooly World och mer fick folk att jubla och öppnar sina plånböcker för att kunna kasta pengar på Nintendo. Det anrika tv-spelsföretaget hade behövt detta för ett, eller till och med två, år sedan, men bättre sent än aldrig. Jag ställer mig i alla fall till den skara människor som anser att Nintendo ”vann” E3 på det stora hela.

Men jag ser det som att de vann inte bara med vilka spel som utannonserades, utan även med vad de innehöll. Eller snarare vilka.

hyrule-warriors-e3-2014-1Det som stack ut mest för mig var den framåttänkande könsfördelningen i deras spel. Om vi börjar med att titta på spelet Hyrule Warriors, som är barnet som föddes efter en galen natt mellan Legend of Zelda och Dynasty Warriors, så är det ett rent action-spel. Man går runt och spöar upp diverse Zelda-monster i drivor med en valfri karaktär från universumet. Det fina med det hela är att helt emot spelvärldens konventioner så är tre av de fyra valbara karaktärerna kvinnor.

I action-betonade spel så läggs huvudrollen oftast på en snubbe och om det finns flera valbara karaktärer så är kanske en av dem kvinna. Kanske. Men här väljer alltså Nintendo, ett gammalt japanskt spelföretag (vilka inte brukar vara direkt kända för att vara bra på varken könsfördelning eller kvinnosyn), att ha tre stycken spelbara kvinnor samt en man, som oftast är väldigt androgyn. Det är så bra på så många sätt att jag nästan spricker för att jag ler så stort!

[quote-left:Det är så bra på så många sätt att jag nästan spricker för att jag ler så stort!]På tal om att Link brukar vara så androgyn, så är hen mer så än någonsin i den korta trailern för nya Legend of Zelda. Det har alltid varit en sån bra sak med denna hjälte, då alla kan sätta sig in i den väldigt blanka karaktären och känna sig själv som räddaren av Hyrule. Om de fortsätter så även när grafiken blir bättre och bättre så är det ett fantastiskt bra drag. Heja!

Annars brukar ju utvecklarna/utgivarna, även när de har värsta chansen, skippa tjejerna till förmån för extra dudes. Väldigt många ursäktar sig med att det är för svårt, att det inte säljer eller som i Ubisofts fall att det kostar för mycket och tar för mycket tid. Vi kan se på senaste Assassin’s Creed till exempel, där de nu lagt in co-op som nyhet. De illustrerar detta i sin fina trailer med fyra stycken lönnmördare som hjälps åt att slåss på Paris gator. Alla fyra är däremot män. Varenda en. Med tanke på deras enorma budget och armé av utvecklare, hur svårt hade det varit att göra åtminstone en av karaktärerna till kvinna? Jag såg väldigt mycket fram emot att få sätta tänderna i äventyret, men deras ofräscha uttalanden la sig som en fuktig handduk över mina förväntningar.

Vad jag ser som den nästan raka motsatsen till detta spelet är Nintendos helt nya WiiU_Splatoon_scrn07_E3Splatoon. Ett spel för fyra spelare DÄR ALLA FYRA ÄR KVINNOR. Bam! Så svårt var det. Det ser färgsprakande, fartfyllt, roligt och glatt ut. Assassin’s Creed har rätt många spel under bältet just nu, där endast ett sidospel (som tyvärr var ganska dåligt och sexistiskt) haft en spelbar kvinna. Nintendo kommer med ett helt nytt IP och kör direkt med fyra färgglada tjejer som även är bläckfiskar. Eh, ja, det låter lite skumt, men varför inte liksom? Bättre det än fyra vita dude-bros som springer runt, då det är så uttjatat att man nästan får eksem.

Detta är en helt ny sida av Nintendo som, vad jag kan se, satsar på kvinnor. De förstår, till skillnad från de flesta andra utvecklare och utgivare, att kvinnor som huvudpersoner faktiskt säljer. Riktigt bra till och med. Tomb Raider är ett bra sådant exempel. Nu hoppas jag bara att när Nintendo håvar in högar med stålars från sina spel att resten av spelvärlden inser att det är precis lika lätt/svårt att skapa en trovärdig kvinnlig karaktär som en manlig. Det är inte dyrare, det tar inte mer tid (inte om man jobbar med rätt folk åtminstone) och manliga gamers kommer inte fly (inte alla i alla fall) gråtandes över att de inte fick springa runt med en digital snopp medan de skjuter på saker.
Nintendo vann tvåfaldigt för mig, och för många andra skulle jag tro. Jag vet var mina pengar komma landa i alla fall.

Text av Anders Gatu

bild_anders Anders är en spelnörd och trekkie som ägnar dagarna åt att knacka kod för webbens räkning och kämpar med att bygga sina egna spel. Gillar att ta isär (och laga) gamla konsoler. Retrospel ligger honom varmt om hjärtat.