När Hyrule Warriors utannonserades under Team Ninja var jag först inte bara fullkomligt ointresserad av spelet, utan även aktivt emot dess existens. Jag brukar inte vara emot spel. Jag brukar helt enkelt bara ignorera dem, och spela något annat i stället. Men i fallet med Hyrule Warriors kändes det som att man gått helt vilse. Dels för att Nintendo lät Team Ninja våldföra sig på ännu ett kärt IP med lång historia, trots hur resultatet blev med Metroid: Other M. Och dels för att jag kände som att man vattnade ur namnet Zelda genom att lyfta det ur sitt eget habitat och placera det i något som är väldigt likt Dynasty Warriors – en spelserie vars massappeal till synes hade överskattats av Nintendo. Att Eiji Aonuma själv såg över projektet tröstade mig föga, och jag förväntade mig inget annat än en urvattnad klon av Dynasty Warriors (som redan är en spelserie jag inte gillar) som skulle dra ner Zelda-seriens välbevarade kvalitetsstämpel.

Jag har inte ändrat min uppfattning om ett spel så här tvärt sedan Resident Evil 5
Sedan dess måste jag säga att Nintendo gjort ett fantastiskt jobb när det kommer till att marknadsföra Hyrule Warriors, och jag ångrar att jag passade på att recensera det. Jag har inte ändrat min uppfattning om ett spel så här tvärt sedan Resident Evil 5. Plötsligt är Hyrule Warriors ett av väldigt få spel jag ser fram emot det här ganska fattiga året. Plötsligt har jag ett enormt förtroende för att Team Ninja och Nintendo kommer producera något bra tillsammans, och jag minns att det största problemet med Metroid: Other M egentligen inte hade något att göra med Team Ninja. Jag vill inte ens jämföra spelet med Dynasty Warriors längre, för ju mer jag ser av spelet desto mer inser jag att de faktiskt försöker göra något eget. Jag påstår inte att jag är bekant med djupet och nyanserna i Dynasty Warriors, men variationen i Hyrule Warriors karaktärer och vapen överstiger till synes variationen i Dynasty Warriors. Det ser åtminstone mycket roligare ut!

Det jag var mest orolig för var att Zelda-seriens kvinnliga karaktärer skulle översexualiseras, så som Team Ninja ofta har en förmåga att göra med kvinnliga karaktärer. Den nya karaktären Cia verkade tyvärr bekräfta det. Men sedan dess har man utannonserat tio spelbara karaktärer – varav ÅTTA är kvinnor! Kvinnor som man inte har översexualiserat, även om Zelda själv har mer urringning än tidigare. Man har även visat ett brett och varierat urval av intressanta vapen, och presenterat enorma bosstrider på slagfälten. Hyrule Warriors ser mindre och mindre ut som Dynasty Warriors med Link i huvudrollen, och mer ut som ett otroligt varierat och storslaget Zelda-spel med fokus på stridssystemet. Nu undrar jag bara om stridssystemet här kommer influera serien i framtiden, vilket gör det hela ännu mer spännande.