Krönika

Exklusiva destruktiva Lara

Om vi ska sätta fingret på en sak som är säker i stormen runt Rise of the Tomb Raider’s exklusivitet så är det att folk är upprörda. Något annat går inte riktigt att säga ännu, då alla uttalanden från Microsoft (som med alla stora utgivare) är notoriskt vaga. Det officiella uttalandet lyder att nästa installation i Tomb Raider-serien är “exklusivt på Xbox för julen 2015”.

Personligen tycker jag den angivna tidsrymden pekar åt att Microsoft betalat för att få släppa spelet på sina plattformar några månader innan alla andra. Kanske till och med ett år. För allvarligt talat; att göra detta varumärke exklusivt för Microsoft på heltid vore HELT JÄVLA VANSINNIGT.

KonsolkrigetTill att börja med skriver Darrell Gallagher på Crystal Dynamics att Tomb Raider under 2013 “blev en framgång mycket tack vare alla spelares fortsatta stöd.” Han fortsätter sedan förklara hur deras mål “alltid varit att leverera något verkligen speciellt med Rise of the Tomb Raider”. Det här påminner mig om en historielektion en gång där jag fick höra om en romersk kejsare som gav ett storvulet tal inför alla romare efter den lyckade skördefesten. Som tack för allt berättade han för åhörande ligurer, veneter och bruttier att på nästa fest får det bara komma etrusker. Ja jag ljuger. Det verkar dock inte Darrell Gallagher göra då han faktiskt tackar för stödet genom att vända ryggen till två tredjedelar av sin publik och samtidigt slänga napalm på elden som är konsolkriget.

Kan någon verkligen vara så dum i det långa loppet?

Det ter sig dessutom ännu märkligare då det inledande spelet var för alla plattformar. Det släpptes till och med på PS4 och blev en av konsolens första stora titlar. Om de för ett år sedan presenterade Tomb Raider som Xbox-exklusivt hade vi nog inte sett särskilt upprörda kommentarer eller besvikna fans ens då. Vi har lärt oss att leva med att Kratos bor hos Sony och Marcus Phoenix hos Microsoft eftersom det var så från början. Det är inte konstigare än att Mario bor hos Nintendo. Vad som är konstigt är som sagt att ge ut ett briljant spel som river ner otroliga recensioner för att sedan göra detta.

Utspelet gör mig inte bara upprörd utan också nyfiken på vad det finns att vinna, och för vem?

Någonstans känns det som att Square och Crystal ska ha blivit rejält blåsta
Att Microsoft går vinnande ur det här är det nog ganska goda odds på då de säkerligen betalat en mycket rimlig och förmånlig summa för detta. Någonstans känns det som att Square och Crystal ska ha blivit rejält blåsta om det nu är exklusivt för all tid framåt. De har fått höra att de är suveräna utvecklare och de har en solid utgivare. Om spelet nu sålde under förväntningar kommer väl inte försäljningen öka om en skär bort stora delar av sin målgrupp?

Det låter dock ännu troligare att Crystal och Square också har väldigt kapabla juridik och finansfolk som inser att Tomb Raider är ett så starkt varumärke att den här exklusivitetsperioden inte kommer påverka försäljningen under 2016 till PS4 och PC. Förra spelets kvalitet och Laras dragningskraft är starka nog för att kunna ta emot Microsofts snabba cash.

Risk och belöning är kapitalets visa och jag tror att den visslas i allas kontor just nu.

Vad tror ni?

Kommentarer

  1. Tasseklumpen skriver:

    Rätta mig om jag har fel, men SE har väl inte visat särskilt bra resultat på sistone trots att Tomb Raider sålde bra även om det inte levde upp till alltför stora förväntningar. X-box behöver en edge för att komma ikapp Playstations försäljningssiffror. Kan ju vara så att SE:s behov av att få in kapital nu och Microsofts behov av en större maknadsandel på konsolmarknaden har lett till att en exklusivitetsdeal varit nödvändig för båda parter. Däremot tror inte jag heller att det är en allframtidsaffär utan snarare en begränsad tid som exklusiviteten gäller. Att exklusiviteten marknadsförs på ett tvetydigt sätt tyder enligt mig också på att det gäller en begränsad tid – annars hade väl microsoft slagit på stora trumman direkt?

  2. Tasseklumpen skriver:

    Phil Spencer via Eurogamer: ‘Rise of the Tomb Raider will only be exclusive to Xbox One for a “duration” of time.’
    Källa: http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2014/08/13/tomb-raider-is-timed-exclusive-for-xbox-could-release-on-other-platforms.aspx

  3. Robert Johansson skriver:

    Äh Tomb Raider var inte mycket mer än ett halvkul spel med tråkig handling. Vi som har köpt PS4 ser fram emot Uncharted 4 istället.

    • Peter Ahonen skriver:

      Vi vet vad vi kommer få med Uncharted, det är samma smörja, om än en ljuvligt smakande sådan. Tomb Raider tog genren framåt och var som ett matinéäventyr minst lika spännande och engagerande som något Uncharted jag spelat (läs: alla)

  4. T4_was_here skriver:

    Jag är mer arg över att ALLA I HELA JÄVLA SPEL PRESSEN prata mer om det här spelet än Lara Croft: The Temple of Osiris.

    Like Asura’s Wrath nivå av ilska.

  5. gabbay skriver:

    Varför gnäller alla nu? Nog att Microsoft har badwill så det sjunger om det men vafan ps4an kommer få det tids nog. P:S Senaste Tomb Raiden var rejält överskattad med en grafikmotor som gjorde hela spelet grått. Uncharted är bättre.

    • Peter Ahonen skriver:

      Jag älskar skiten ur Uncharted och spelar just nu igenom 2:an för femte gången på 3 år. Men Tomb Raider var enligt mig inte alls fult utan tvärt om snyggare. Sen är grafik det sista jag tänker på i en berättelse där hjälten för första gången tillåts vara sårbar, rädd, gråta och panikslagen utan att vara käck samtidigt. Nathan Drake är ett klass A exempel på sådan machotyp av hjälte som håller tillbaka spelutvecklingen på viktiga plan. Laras karaktärsdrag var rakt igenom progressiva. Hoppas kunna se manliga actionhjältar som bryter ihop snart.

      • Tasseklumpen skriver:

        Word

        • Tasseklumpen skriver:

          Eller jag kanske ska ta tillbaka mitt word. Håller helt klart med om att Lara för utvecklingen framåt på många sätt men håller kanske inte helt med om att Nathan Drake är en klass A-matchohjälte. Klass A skulle väl kanske utgöras av Kratos eller liknande stenhårda mördarmaskiner. Nathan görs väldigt mänsklig och trovärdig, ibland också sårbar, även om det för det mesta skämtas bort med fyndiga oneliners och slapstick-komik. Hursomhelst så tycker jag man kan märka en bra trend även där. Joel i the Last of Us är ett steg fram jämfört med Nate där man kan se att han försöker vara en klass A-actionhjälte men inte alltid klarar av att leva upp till det. Men visst hade det varit frisk om Naughty Dog vågat låta Joel bryta ihop helt istället för att göra honom ännu kallare när känslorna blir för mycket för honom.

      • gabbay skriver:

        Spelet är helt klart jävligt snyggt rent tekniskt men likt Crysis-serien är det någonting med designen som drar ner det.

        “Sen är grafik det sista jag tänker på i en berättelse där hjälten för första gången tillåts vara sårbar, rädd, gråta och panikslagen utan att vara käck samtidigt”.
        Jo det stämmer helt klart in i trippel-A genren men det blev så jävla övertydligt när hon drar ut spikar och skrot från benet för tjugonde gången. Detta misstag gör även Uncharted serien men då spelserien snarare är mer matine än försök till realism gör det inte så mycket. Problemet är helt enkelt att dom trycker för mycket på det dom vill förmedla. NOLL Subtilitet. Ungefär som när det börjar regna i slutet i Brothers. Två pinnar i betyget försvann direkt!

        • Peter Ahonen skriver:

          Tycker inte det blir mindre matiné för att hon drar ut skrot ur kroppen. Matiné Noir kanske en kan säga då många klassiska grepp från genren görs. Och övertydlighet och självironi är lite av matiné-genrens grej i mina ögon. Inte att det ska vara en grej men att jag iom genren ser blidare på sånt. I mina ögon hade Tomb Raider så mycket nyheter och mod som vägde upp det bitvis pajiga eller överdrivna. Inte minst i hur de moderniserade sin egen hjälte.

  6. Aaeon skriver:

    Microsoft satsade lite mer på en trippel-a titel, medan Sony satsade lite mer på indie.

    Återigen är det bevisat hur viktig en trippel-a titel är jämfört med tjugo indie-titlar.

    I mina ögon så är tidsexklusiviteten för No Mans Sky mer frustrerande än denna, för där snackar vi VERKLIGEN vaga ord från Sony och Hello Games.

    Men vänta nu… Hur kommer det sig att vi inte bashar Sony och Hello Games för det? Kan det vara så att vi som alltid är fanboys för PR-tricken a la “4thegamers”, “1080p+60fos” osv osv.

    Ursäkta min pessimistiska ton, men det här är bara business. Enda sättet att inte bidra är tala med plånboken. Vem trodde att ett Microsoft med enorm sparkassa inte skulle lägga stålarna på exklusiviteter? Har ni läst Sonys senaste resultat?

    Jag tror definitivt inte att detta är det sista vi ser av köpta exklusiviteter på Xbox One.

    • Peter Ahonen skriver:

      Du missar att jag i huvudsak kritiserar hur spel ett släpps till allt och uppföljaren blir exklusiv. Nu är det som sagt under en kort period men att göra fans på alla plattformar och sen krama bara en av dem är vad som gör det extra fult. Hur som haver så håller jag med, så länge vi har denna konkurrens kommer exklusiva deals hagla

Skriv en kommentar