Krönika

Nintendos rädsla för kukar

Little Big Planet 3 närmar sig, och när det senaste materialet postas på sociala medier är det med uppspelta rubriker som glatt utropar att ”you can now create fully 3D Super Mario style platformers!” Om vi bara tar ett steg tillbaka och reflekterar kring det en stund. Det släpps nyheter och gameplay om ett spel som är exklusivt till en konsol som inte är Nintendos, och det gamers tar med sig från klippet är att de kommer få skapa något i stil med Nintendos spel. Det är så otroligt talande om tåget som Nintendo borde hoppat på redan för fyra år sedan – eller åtminstone när Wii U släpptes. När jag recenserade Mario Kart Wii skrev jag att Nintendo måste erbjuda level editor i nästa del av serien. Det gjorde man inte. Jag kommer inte på ett enda storspel där Nintendo erbjudit user generated content. Varför?

Nintendo har en historia av att vilja ha kontroll. Redan i början av sin hemkonsolkarriär reglerade man hur många spel varje utgivare fick släppa under en viss period. Det var förmodligen en företagsfilosofi som formades efter tv-spelskraschen under början av 80-talet. Utgivare var hårt bundna till Nintendos regler, och företaget hade ett enormt kontrollbehov. Jag undrar om det är rester av det här gamla kontrollbehovet som gör att man inte vågar räcka över kreativ kontroll till användarna. Om det är den där gamla ”Nintendo seal of approval”-filosofin som spökar. Att man inte litar på att användargenererat material ska leva upp till en viss standard.

Enorma kukar och obscena ord byggda av myntblock är oundvikligt
Eller så kanske det beror på Nintendos familjevänliga image. För vi vet alla att user generated content = stora penisar. Om man släpper användarna fria kommer man vilja reglera materialet väldigt hårt – titta bara på hur välmodererat MiiVerse är. Kanske anser man sig inte ha resurserna att moderera ett helt spel på samma nivå som man kan moderera MiiVerse. Kanske inser man att enorma kukar och obscena ord byggda av myntblock är oundvikligt, och att det kommer skada deras familjevänliga image. Eller så är det helt enkelt bara så att man inte riktigt listat ut internet tillräckligt för att veta hur man ska låta användarna dela sina kreationer med varandra.

Mario Maker är första gången Nintendo tar ett steg mot user generated content sedan… Ja… Mario Paint? Jag har säkert fel där. Kanske Animal Crossing räknas. Wario Ware DIY räknas absolut! Men det är deras största steg någonsin mot den här typen av UGC i alla fall, även om det verkar relativt begränsat. Senast jag kollade var det inte ens bekräftat att man ska kunna dela kreationerna online, vilket i så fall skulle vara katastrof. Jag kan inte tänka mig att det inte skulle gå. Och då är frågan, kommer användargenererat material bli något Nintendo strävar efter mer om Mario Maker blir en succé? För hur Little Big Planet tas emot visar ju på att det uppenbarligen finns ett behov av ett mer avancerat Mario Maker.

Är det här ett spår som Nintendo redan börjat följa, och Mario Maker är bara första steget mot en lång väg? Det kittlar i magen att föreställa sig möjligheterna som kan uppfyllas med Nintendos starka arv av 2D-spel som vi kan få se nya äventyr med. Eller varför inte en character creator i Zelda, där spelaren får skapa sin egen protagonist? Och det är då som jag börjar tänka att det kanske är därför Link såg så annorlunda ut i trailern. Kanske var det därför som Aonuma var så diffus med sina uttalanden angående vem det var vi såg i klippet. Ja, jag hoppas att Nintendo vågar ge oss spelare lite mer kreativ frihet. U:et i Wii U är menat att representera dig – spelaren. Wii You. Det är dags att Nintendo står för det!

Kommentarer

  1. Johan skriver:

    Heh. Lirat Spin the Bottle: Bumpies Party? Där kan vi snacka kukiga designer.

  2. Gazimaluke skriver:

    Nintendo verkar hålla hårt i gamla idéer som man grundade för 30 år sedan. Idéer som fungerade bra då. Man använde gammal teknologi för att göra hårdvara som ändå blev bra för sin tid men billig på grund av just gammal teknologi. Idéer som kanske inte riktigt fungerar lika bra idag men de kör vidare på det.
    Likadant är det med deras kontrollbehov och andra föråldrade idéer. Det verkar som att de behöver ett generationsskifte på Nintendo. Flera av deras studios leds idag av de som själva gjorde spel och hårdvara på 70-80-talen. Men de börjar bli gamla nu och jag hoppas att bakåtsträvare som Miyamoto slutar snart och låter de yngre göra något nytt.

  3. Magnecyl skriver:

    Inte för att man kan kalla Excitebike på Nes för ett storspel. Men det var nog senast Nintendo lät användarna skapa egna banor.

    • Lovelime skriver:

      SSB:Brawl lät dig skapa egna banor, som sedan kunde plockas ur ditt sd-kort, och delas på nätet om du vill. Visst lite mera omständligt än de flesta andra spel där man gör allt genom spelet. Men det går att byta banor spelare emellan.

Skriv en kommentar