En gÄng i mitten av det glada 90-talet sÄ skaffade jag mig ett chippat Playstation. Min TV hade ingen scart-ingÄng sÄ jag kopplade likt mina övriga konsoler via RF, annan namn för antennsladd. En lÄnad skiva av ett amerikanskt Die Hard Trilogy sattes i och vi satte oss spÀnt i soffan, nÄgra minuter senare tittade vi pÄ en svartvit titelskÀrm och förstod ingenting. Jag satte mig vid datorn, ringde upp en modempool med mitt 28.8-modem och började söka pÄ AltaVista, fast besluten att lösa fÀrgmysteriet. HÀr nÄgonstans föddes mitt intresse för tekniken som driver vÄr elektronik, ett intresse som i omgÄngar varit större Àn sjÀlva anvÀndandet av den.
Först lite TV-historia:
I USA anvÀnds NTSC (National Television System Committe, men ibland elakt kallat Never The Same Color) och ett elnÀt som surrar pÄ 60Hz. Större delen av Europa (förutom fransmÀnnen som sÄklart ska vara annorlunda med sitt SECAM) anvÀnder PAL (Phase Alternating Line) och vÄrt elnÀt gÄr i 50Hz. NÀr Europa pÄ 50-talet skulle introducera fÀrg-TVn sÄ ansÄg man att NTSC var för dÄligt med fÀrgförvrÀngningar och problem under svaga sÀndningsförhÄllanden. Man tog helt enkelt och utvecklade ett bÀttre system med fler linjer pÄ skÀrmen (576 kontra 480) och bÀttre fÀrgÄtergivning.
Hastigheten pĂ„ vĂ€xelströmmen i vĂ„ra uttag var direkt lĂ€nkad till uppdateringshastigheten pĂ„ skĂ€rmen, det vill sĂ€ga hur ofta en ny bild visas, sĂ„ material behövde konverteras nĂ€r de skickades över Atlanten. En film inspelad i 24 bilder per sekund behövde i USA konverteras till 30 (hĂ€lften av elnĂ€tet), detta görs genom ”3-2 pulldown” dĂ€r man enkelt uttryckt visar vissa bilder flera gĂ„nger. Filmer som skulle visas i Europa snabbades helt enkelt upp till 25 bilder per sekund. Det innebĂ€r alltsĂ„ att vĂ„ra filmer gĂ„r 4% snabbare och ofta har en ljusare ton dĂ„ hastigheten Ă€ndrats (detta korrigeras dock ibland).
PAL NTSC |
TV-spel dĂ€r timing i processorn trimmats till 60Hz fĂ„r ocksĂ„ problem nĂ€r de spelas i Europa. Antingen körs de helt enkelt rakt av (16,67% lĂ„ngsammare) eller sĂ„ behöver man skriva om spelet för att drivas pĂ„ 50Hz timing. Under lĂ„ng tid var tyvĂ€rr det första alternativet vanligast vilket gör att musiken vi minns frĂ„n vĂ„r barndom idag lĂ„ter för snabb nĂ€r vi hör de amerikanska versionerna. Ett annat problem var att upplösningen i höjdled var högre hĂ€r, vilket gjorde att mĂ„nga spel blev hoptryckta med kanter ovan och under. Ăven hĂ€r krĂ€vdes det att man skrev om spelet för att det skulle visas rĂ€tt, vilket ofta förbisĂ„gs. |
Tillbaka till mitt svartvita Playstation. Min TV klarade helt enkelt inte av att visa NTSC-fÀrger, för att lösa detta behövde jag ett fÀrgsystem som bÄde konsol och TV kunde förstÄ. Jag behövde en RGB-scart.
Dags för en dos kabelteknik:
Vi har redan pratat om de olika systemen för att Äterge bild och elnÀtets inverkan pÄ hastigheten, men hur man skickar signalen Àr minst lika viktigt. Under Nintendos glansdagar sÄ kopplade man oftast som sagt via antennkabeln. Det innebÀr att bÄde ljud och bild pÄ vÀldigt mÄnga frekvenser ryms i samma kabel, och tyvÀrr smÀlter in i varandra. Resultatet blir att skÀrpan i bilden försvinner. PÄ sidan av ett NES sitter det en gul och en vit utgÄng, dit kan man koppla RCA-kablar för att fÄ ut ljud och bild med bÀttre kvalitet. Bildkabeln kallas komposit och skickar bild genom en egen kabel. Resultatet Àr klart bÀttre Àn RF-kabel men bilden blir fortfarande suddig.
Bild Àr inte sÄ enkelt som man kan tro, den bestÄr av flera delkomponenter som alla Àr störningskÀnsliga. Varje pixel pÄ skÀrmen dÀr du lÀser detta kan Äterge rött, grönt och blÄtt och det vanligaste Àr att varje fÀrg har en skala mellan 0 och 255, vilket ger 16,7 miljoner fÀrger. Förutom detta behöver man skicka en synksignal sÄ skÀrmen vet var varje pixel ska visas. Det bÀsta Àr alltsÄ att skicka allt det hÀr i separata kablar, vilket Àr precis vad en RGB-scart gör. Det finns Àven andra varianter som S-video (fÀrg och ljusstyrka skickas i tvÄ separata kablar) och komponent (fÀrg skickas över tvÄ kablar och synk i en) men RGB Àr klart överlÀgsen. De flesta konsoler klarar av att skicka ut RGB-signal och det rÀcker med rÀtt kabel eller en enkel fix. TvÄ populÀra konsoler som dock behöver större ingrepp Àr NES och N64 vilka krÀver att bildprocessorn delvis byts ut. Andra vanliga modifikationer Àr regionsfrihet med 50/60Hz stöd. I moderna tider skickas dock signal digitalt via HDMI, vilket löser alla problem. Det Àr dock inget man kan bygga in utan att introducera nya problem som fördröjningar.
à ter till mitt Playstation som nu, tack vare en RGB-scart, visade fÀrg pÄ min TV. Allt var frid och fröjd och jag lÄnade en mÀngd rollspel av min importtokiga kompis. Tio Är senare gjorde platt-TVn sitt intÄg och plötsligt sÄg inte mina gamla spel sÄ bra ut lÀngre. Att spela Megaman blev plötsligt som att styra en blÄ klump som slirar runt pÄ is.
Mer TV-snack:
Bild frĂ„n ett Ă€ldre spel skickas i en upplösning pĂ„ cirka 720×576 i Europa. Den bilden ska sen visas pĂ„ en modern skĂ€rm som har 1920×1080 pixlar, vilket sjĂ€lvklart stĂ€ller till problem.  NĂ€r den fĂ„r en bild som Ă€r för liten för skĂ€rmen sĂ„ mĂ„ste TVn skala upp och kompensera pĂ„ olika smarta sĂ€tt. En TV Ă€r i grunden gjord för att Ă„terskapa verkligheten pĂ„ ett snyggt sĂ€tt och lĂ€gger pĂ„ filter för att mjuka upp skarpa kanter vid en förstoring, nĂ„got vi oftast inte vill ha pĂ„ vĂ„ra retrospel.
Du har sÀkert sett flashiga loggor pÄ TV-apparater som Natutal Motion och liknande, det Àr en funktion som försöker visa 25 bilder per sekund i 100Hz eller mer. För att göra det behöver den rÀkna ut hur de bildrutor som inte finns ser ut, nÄgot som fungerar helt okej pÄ vanlig film eller TV (mÄnga klagar dock pÄ att det ser billigt ut, som en sÄpa) men för TV-spel blir det oftast inte alls bra. Det hÀr gÄr dock oftast att avaktivera i TVn och Game mode Àr verkligen att rekommendera nÀr det finns dÄ det stÀnger av de flesta av funktionerna.
Ett annat problem Ă€r responsen, tiden det tar mellan knapptryck och resultat pĂ„ skĂ€rmen. PĂ„ gamla tjock-TVs sĂ„ var den i princip 0 men med all bildhantering (sĂ€tt pĂ„ Game mode!) plus förhĂ„llandevis lĂ„ngsamma LCD-kristaller resulterar det ofta i en fördröjning pĂ„ uppĂ„t 100 millisekunder. TĂ€nk hĂ€r att en bildruta i ett 60Hz-spel visas i 16,7ms vilket innebĂ€r att du fĂ„r en fördröjning pĂ„ uppĂ„t 6 bildrutor, vilket Ă€r katastrofalt i reflextunga spel. Om en TV tar emot samma upplösning som den har pĂ„ sin panel behöver mycket av jobbet inte göras och responstiden gĂ„r ner, problemet hĂ€r Ă€r att Ă€ldre konsoler inte kan skicka ut HD-signaler. (Responstiden som brukar stĂ„ i specifikationerna till en TV eller skĂ€rm Ă€r inte det jag menar, den visar bara hur snabbt panelen kan vĂ€xla fĂ€rg, en databas med riktiga mĂ€tningar kan man hitta HĂR).
SÄ hur löser man dÄ att spela Àldre konsoler med bra bild och rapp responstid pÄ en modern TV? Svaret Àr en extern uppskalare, en lÄda vars enda jobb Àr att behandla bildsignalen och skala upp den till nÄgot moderna skÀrmar gillar. Givetvis gÀller att ju bÀttre signal du skickar in desto bÀttre blir resultatet och ju snabbare TV du har desto mindre fördröjning mÀrker du av. Uppskalaren som blivit den mest populÀra i dessa kretsar Àr XRGB-mini, Àven kallad Framemeister, som ger ett fantastiskt resultat med 20ms fördröjning. My Life In Gaming har en vÀldigt bra videoserie dÀr de guidar i RGB- och uppskalardjungeln för den som vill lÀra sig mer.
I dag spelar jag enbart pÄ RGB-modifierade konsoler kopplade via en Framemeister pÄ en monitor med under 10ms responstid. Det ser fantastiskt ut men jag frÄgar mig sjÀlv ibland om jag verkligen spelar mycket nog för att försvara tiden och pengarna jag lagt pÄ det. För mig har dock teknik ett egenvÀrde och den Àr inte bara ett nödvÀndigt ont för att saker ska fungera. Det Àr nÄgot som driver mig att utvecklas och har hjÀlpt mig enormt i mitt jobb, sen har det ocksÄ skapat den ni idag kÀnner som Tobbefix.
En mÀngd information i texten ovan har utelÀmnats för att inte göra den för tung. Jag har egentligen bara skrapat pÄ ytan, men har du nÄgra frÄgor sÄ tveka inte att stÀlla dem i kommentarerna.
Tja!
Inte säker på vad jag vill säga, men kände att jag ville kommentera bara för att det är kul att se en annan typ av krönikor här på Svampriket, omväxling förnöjer eller nåt sådant.
Just dom RCA portarna på NES fängslade mig väldigt mycket på den tiden, vad var det där för dold hemlighet som gav mig bättre bild? Varför var dom så hemliga och hur kunde det hela fungera?
Det vaknade nog lite intresse där och har en eller ett par backar hemma hos morsan med kontakter, övergångar och kablar. Det var på något sätt mycket jobbigare men också lite roligare förr. Nu är det lite väl enkelt med en HDMI kabel och både bild och ljud är löst.
Dock funkar ju faktiskt HDMI som det ska, kommer ihåg när man kopplade sin tjock TV till datorn och det var lite av en chansning varje gång om datorn skulle hitta TVn. Så egentligen ska vi nog vara glada att vi slipper mycket av det där nu för tiden.
Höll på mycket med Videokameror och redigering också på den tiden, där kan man snacka om att få tillgång till en hel värld av nya och intressanta problem. För en en hel del problem var det… đ
Jaja, det var det om det tack för fin text!
På tal om hemligheter på NES så var jag otroligt nyfiken på vad som doldes under plastluckan på undersidan, samma sak på SNES đ
Ja att koppla datorn till TVn var ett rejält krångel och det bästa grafikkorten kunde skicka ut på den tiden var Svideo. Jag läste på lite och insåg att VGA och RGB är samma signal förutom att VGA har två kablar för synk, hittade sen en guide och lödde en VGA till scart-kabel som gav mig knivskarp bild på mina DivX-filmer jag hämtat på DC đ
Jävlar vilken text!
Jag som anser mig ha ett fullständigt obefintligt teknik-intresse inser nu att jodå, ett litet intresse har alltid spirat utan att jag varit särskilt medveten om det. Det här var grymt intressant läsning đ
Tja!
Inte sÀker pÄ vad jag vill sÀga, men kÀnde att jag ville kommentera bara för att det Àr kul att se en annan typ av krönikor hÀr pÄ Svampriket, omvÀxling förnöjer eller nÄt sÄdant.
Just dom RCA portarna pÄ NES fÀngslade mig vÀldigt mycket pÄ den tiden, vad var det dÀr för dold hemlighet som gav mig bÀttre bild? Varför var dom sÄ hemliga och hur kunde det hela fungera?
Det vaknade nog lite intresse dÀr och har en eller ett par backar hemma hos morsan med kontakter, övergÄngar och kablar. Det var pÄ nÄgot sÀtt mycket jobbigare men ocksÄ lite roligare förr. Nu Àr det lite vÀl enkelt med en HDMI kabel och bÄde bild och ljud Àr löst.
Dock funkar ju faktiskt HDMI som det ska, kommer ihÄg nÀr man kopplade sin tjock TV till datorn och det var lite av en chansning varje gÄng om datorn skulle hitta TVn. SÄ egentligen ska vi nog vara glada att vi slipper mycket av det dÀr nu för tiden.
Höll pĂ„ mycket med Videokameror och redigering ocksĂ„ pĂ„ den tiden, dĂ€r kan man snacka om att fĂ„ tillgĂ„ng till en hel vĂ€rld av nya och intressanta problem. För en en hel del problem var det… đ
Jaja, det var det om det tack för fin text!
PĂ„ tal om hemligheter pĂ„ NES sĂ„ var jag otroligt nyfiken pĂ„ vad som doldes under plastluckan pĂ„ undersidan, samma sak pĂ„ SNES đ
Ja att koppla datorn till TVn var ett rejĂ€lt krĂ„ngel och det bĂ€sta grafikkorten kunde skicka ut pĂ„ den tiden var Svideo. Jag lĂ€ste pĂ„ lite och insĂ„g att VGA och RGB Ă€r samma signal förutom att VGA har tvĂ„ kablar för synk, hittade sen en guide och lödde en VGA till scart-kabel som gav mig knivskarp bild pĂ„ mina DivX-filmer jag hĂ€mtat pĂ„ DC đ
JĂ€vlar vilken text!
Jag som anser mig ha ett fullstĂ€ndigt obefintligt teknik-intresse inser nu att jodĂ„, ett litet intresse har alltid spirat utan att jag varit sĂ€rskilt medveten om det. Det hĂ€r var grymt intressant lĂ€sning đ
Mycket intressant att läsa! Är själv ingen hejare på sånt här så när jag köpte mig ett Super Famicom när jag var i Japan och sen kom hem och skulle koppla upp det på en plattskärm så var det ett himla massa trassel.
Så skulle inte ha något emot att läsa en artikelserie om hur man lättast går till väga för att få optimal bild på olika konsoler.
Tackar đ
När du köper konsoler från Japan behöver du dels rätt strömadapter då de kör 110V där borta och för bästa bild en RGB-scart som du kan köpa här: http://www.retrogamingcables.com/super-nintendo-ntsc-rgb-av-scart-cable-av-lead-cord-for-sale.html (välj Euro-scart och Csync).
Mycket intressant att lĂ€sa! Ăr sjĂ€lv ingen hejare pĂ„ sĂ„nt hĂ€r sĂ„ nĂ€r jag köpte mig ett Super Famicom nĂ€r jag var i Japan och sen kom hem och skulle koppla upp det pĂ„ en plattskĂ€rm sĂ„ var det ett himla massa trassel.
SÄ skulle inte ha nÄgot emot att lÀsa en artikelserie om hur man lÀttast gÄr till vÀga för att fÄ optimal bild pÄ olika konsoler.
Tackar đ
NÀr du köper konsoler frÄn Japan behöver du dels rÀtt strömadapter dÄ de kör 110V dÀr borta och för bÀsta bild en RGB-scart som du kan köpa hÀr: http://www.retrogamingcables.com/super-nintendo-ntsc-rgb-av-scart-cable-av-lead-cord-for-sale.html (vÀlj Euro-scart och Csync).
Hmmm mycket intressant läsning. Sitter just nu med component+scartadapter till både Gamecube och PS2…och gissa vad, det ser utsmetat och för djävligt ut.
Har beställt RGBscart (tyvärr icke original då den numer kostar 1000-lappar) till gamecube och composite till PS2. Hoppas det blir en märkbar skillnad :p
Du har blandat ihop komponent och komposit, men du tänker rätt đ
Har du en NTSC-Gamecube så kan komponent vara intressant då du kan skicka ut Progressive Scan på de spel som stödjer det (Metroid Prime och RE4 tex). På PAL-Gamecube så kan du skicka PAL60-signal på vissa spel, hålle inne B på kontrollen när du bootar upp så får du en fråga om du vill aktivera det (samma för att aktivera Progressive Scan på NTSC).
På PS2 finns det extremt få spel som stödjer Progressive Scan (God of War tex) så komponent har ingen direkt fördel så jag kör RGB-scart där đ
Ah jag gjorde visst det đ
Fick i alla fall sladdarna idag och jag får inte de att fungera, på nån av maskinerna :/
RGB till Gamecube, där går det inte att plugga in i kuben, kollar man kontakten så ser nya nästan likadan ut som den gamla. Den nya kontakten har fler ”piggar” så det blir ett knastrande ljud när jag försöker plugga in den i analoga porten, vågar inte pressa på grund av ljudet. Trodde att RGB skulle vara digitalt förresten, har en sån port och vill minnas att Nintendos officiella RGBscart är digital.
PS2an, där funkar allt att koppla men jag får inte fram bild eller ljud. Jag har ändrat i PS2 inställningarna från RGB till component men inget händer, TVn (har testat på två stycken) hittar ingen signal. Har läst runt lite och vissa påstår att vissa chipmodningar kan innebära att component valet har blivit inaktiverat. Vet inte hur sannolikt detta är.
Har alltså försäkrat mig att:
*Inställning i PS2 är korrekt
*Våldat in sladdarna så inge glapp
*Kollat noga att jag inte förväxlat de röda sladdarna
Har jag missat nåt tro?
RGB är inte digitalt så det är den analoga utgången du ska använda. Den digitala utgången används till komponent-kablar (det sitter en digital till analog-konverter i en sån kabel vilket är anledningen till att de är dyra).
Låter som du gjort allt rätt vad gäller PS2, jag har aldrig haft några problem efter jag ställt in utsignal i menyn. Vissa modchip har en ”green screen fix” som kan ställa till problem med komponent men ibland kan man stäng av det. Vilket chip har du?
Jag har tyvärr ingen koll på vilket chip som är installerat. Det var PSX-care som gjorde det nån gång mellan 2001-2003. Nåt slags Multi-X.
Hur kan man stänga av ”green screen fix”?
En del chip har en meny man kan komma till genom att hålla inne vissa knappar när du bootar upp, andra med en skiva du bränner och kör.
Kul att det finns en scaler anpassad för just spelkonsoller (med ett bra kamfilter dessutom vad det verkar). Synd å andra sidan att den är så dyr.
Spännande men svårt att förstå. Känner igen det här med att fastna i själva teknikfrågan för att kunna spela för att när det sen är löst så vill man inte spela mer.
Funderar även på det här med skalning mellan olika länders system. Var det så att spelen var snyggare och renare på de format de skapats för, dvs hade japanerna den bästa och skarpaste bilden? Eller hade de någon annan teknikdel som begränsade dem?
De har samma system i USA och Japan vad gäller TV-signal och elnät så spelen blev likvärdiga där.
Kul med lite omväxling på krönikor och bra skrivet Tobbe.
Jag tycker det ändå är konstigt att det går dåligt för Sonys tv avdelning då deras ofta ligger i toppen på lågt input lag vilket vi gamers iaf strävar efter och vi är ju ändå en del som spelar.
Du har helt rätt i att Sony har bra koll när det gäller input lag men tyvärr är det bara entusiasterna som faktiskt har koll på det här. Förhoppningsvis har den här krönikan gjort någon mer medveten om det här och jag önskar att det värdet blev standard att visa upp i en skärms specifikation.
Hmmm mycket intressant lĂ€sning. Sitter just nu med component+scartadapter till bĂ„de Gamecube och PS2…och gissa vad, det ser utsmetat och för djĂ€vligt ut.
Har bestÀllt RGBscart (tyvÀrr icke original dÄ den numer kostar 1000-lappar) till gamecube och composite till PS2. Hoppas det blir en mÀrkbar skillnad :p
Du har blandat ihop komponent och komposit, men du tĂ€nker rĂ€tt đ
Har du en NTSC-Gamecube sÄ kan komponent vara intressant dÄ du kan skicka ut Progressive Scan pÄ de spel som stödjer det (Metroid Prime och RE4 tex). PÄ PAL-Gamecube sÄ kan du skicka PAL60-signal pÄ vissa spel, hÄlle inne B pÄ kontrollen nÀr du bootar upp sÄ fÄr du en frÄga om du vill aktivera det (samma för att aktivera Progressive Scan pÄ NTSC).
PĂ„ PS2 finns det extremt fĂ„ spel som stödjer Progressive Scan (God of War tex) sĂ„ komponent har ingen direkt fördel sĂ„ jag kör RGB-scart dĂ€r đ
Ah jag gjorde visst det đ
Fick i alla fall sladdarna idag och jag fÄr inte de att fungera, pÄ nÄn av maskinerna :/
RGB till Gamecube, dĂ€r gĂ„r det inte att plugga in i kuben, kollar man kontakten sĂ„ ser nya nĂ€stan likadan ut som den gamla. Den nya kontakten har fler ”piggar” sĂ„ det blir ett knastrande ljud nĂ€r jag försöker plugga in den i analoga porten, vĂ„gar inte pressa pĂ„ grund av ljudet. Trodde att RGB skulle vara digitalt förresten, har en sĂ„n port och vill minnas att Nintendos officiella RGBscart Ă€r digital.
PS2an, dÀr funkar allt att koppla men jag fÄr inte fram bild eller ljud. Jag har Àndrat i PS2 instÀllningarna frÄn RGB till component men inget hÀnder, TVn (har testat pÄ tvÄ stycken) hittar ingen signal. Har lÀst runt lite och vissa pÄstÄr att vissa chipmodningar kan innebÀra att component valet har blivit inaktiverat. Vet inte hur sannolikt detta Àr.
Har alltsÄ försÀkrat mig att:
*InstÀllning i PS2 Àr korrekt
*VÄldat in sladdarna sÄ inge glapp
*Kollat noga att jag inte förvÀxlat de röda sladdarna
Har jag missat nÄt tro?
RGB Àr inte digitalt sÄ det Àr den analoga utgÄngen du ska anvÀnda. Den digitala utgÄngen anvÀnds till komponent-kablar (det sitter en digital till analog-konverter i en sÄn kabel vilket Àr anledningen till att de Àr dyra).
LĂ„ter som du gjort allt rĂ€tt vad gĂ€ller PS2, jag har aldrig haft nĂ„gra problem efter jag stĂ€llt in utsignal i menyn. Vissa modchip har en ”green screen fix” som kan stĂ€lla till problem med komponent men ibland kan man stĂ€ng av det. Vilket chip har du?
Jag har tyvÀrr ingen koll pÄ vilket chip som Àr installerat. Det var PSX-care som gjorde det nÄn gÄng mellan 2001-2003. NÄt slags Multi-X.
Hur kan man stĂ€nga av ”green screen fix”?
En del chip har en meny man kan komma till genom att hÄlla inne vissa knappar nÀr du bootar upp, andra med en skiva du brÀnner och kör.
Kul att det finns en scaler anpassad för just spelkonsoller (med ett bra kamfilter dessutom vad det verkar). Synd Ä andra sidan att den Àr sÄ dyr.
SpÀnnande men svÄrt att förstÄ. KÀnner igen det hÀr med att fastna i sjÀlva teknikfrÄgan för att kunna spela för att nÀr det sen Àr löst sÄ vill man inte spela mer.
Funderar Àven pÄ det hÀr med skalning mellan olika lÀnders system. Var det sÄ att spelen var snyggare och renare pÄ de format de skapats för, dvs hade japanerna den bÀsta och skarpaste bilden? Eller hade de nÄgon annan teknikdel som begrÀnsade dem?
De har samma system i USA och Japan vad gÀller TV-signal och elnÀt sÄ spelen blev likvÀrdiga dÀr.
Kul med lite omvÀxling pÄ krönikor och bra skrivet Tobbe.
Jag tycker det ÀndÄ Àr konstigt att det gÄr dÄligt för Sonys tv avdelning dÄ deras ofta ligger i toppen pÄ lÄgt input lag vilket vi gamers iaf strÀvar efter och vi Àr ju ÀndÄ en del som spelar.
Du har helt rÀtt i att Sony har bra koll nÀr det gÀller input lag men tyvÀrr Àr det bara entusiasterna som faktiskt har koll pÄ det hÀr. Förhoppningsvis har den hÀr krönikan gjort nÄgon mer medveten om det hÀr och jag önskar att det vÀrdet blev standard att visa upp i en skÀrms specifikation.
Mer teknik åt folket.
Såna här artiklar får du fortsätta med!
Mer teknik Ă„t folket.
SÄna hÀr artiklar fÄr du fortsÀtta med!
Bra och intressant artikel!
Bra och intressant artikel!
Trevligt med en videospelsartikel på svenska. Bra skrivet till 99.9%. Måste dock reservera mig för att RGB otvetydigt skulle vara bästa signal. Vad jag förstår har component högre analog bandbredd vilket betyder minskad signalförlust och ökad visningskvalitet i andra änden dvs analoga outputten. Med högre bandbredd är den även specad för högre upplösningar (2160@60i vs 576@60i) och kabelarean är ju grövre än de separerade RGB-bild-lakritskablarna i en 21-pins scart. Kabelarean kan teoretiskt även påverka positivt i längre kablar vilket är till components fördel. Analog bildkvalitet handlar ju om bandbredd och minska sin signalförlust till målet.
Jag har personligen aldrig upplevt RGB bättre än component när jag kopplat under åren. Och då jämför jag med samma interlaced källa. (component har utöver det progressiv bildmöjlighet) Skillnaden ökar möjligen eftersom det brukar vara halvrisig kvalitet på slentrian lakrits-RGB-scart-kablar medan separata component-bild-kablar kan ha bättre bygg-kvalitet. Skillnaden i bild finns där dock. Både i teorin och i praktiken.
Att sedan RGB må vara det mest praktiska valet för videospelen är en annan sak.
// MVH.
kul och påläst svar đ Du har rätt i att YPbPr (komponent) har flera fördelar som upplösning, progressiv bild och kabeltjocklek (ett problem med Scart snarare än RGB). I min erfarenhet så får jag i princip likvärdig bild när jag testar på en konsol som stödjer båda, tex PS2, men brukar välja YPbPr för att få progressiv bild på de spel som stödjer det. Rent tekniskt är dock RGB bättre än YPbPr då den har separata kablar för varje färg kontra YPbPr som skickar färginfo i två kablar och sen räknar baklänges för att få fram den tredje, det blir alltså större separation. I princip kan man säga att YPbPr skapas vid källan genom att konvertera RGB444 till YUV422. YUV komprimeras mycket bättre och lämpar sig således bättre för sändningar medan RGB är ”rent” och används historiskt i datorer.
Anledningen till att RGB trycks så hårt inom gamingkretsar, även bland amerikanska retrospelare, är att 15 KHz RGBs är färgsystemet internt i maskinerna, det är alltså den bästa möjliga bild man kan få ut. Vill man ha komponentvideo så måste man konvertera till YUV och vi vet ju att konverteringar aldrig är bra.
Ja. Jag har märkt att component har liten annorlunda tint. Inte mycket men lite grann. Kanske är något i RGB-konverteringen som gör det (som du beskriver). Dock känns det overkill att spel måste nödvändigtvis ha exakt rätta nyanser/färger. Det kan ju se ut hur som helst eftersom det gestaltar fantasi. Brukar garva över dom som demar sina nya kalibrerade TVs med animerat. Hur i all världens namn skall man kunna uppskatta prestandan på det? đ
När jag tänker på det – synd inte TV-branschen var lite förutseende och följde data-branschens standardiserade kablar för RGB en gång i tiden så man hade sluppit konvertering. RGBHV hade funkat utmärkt + analogt ljud tills dess att dvi kom. Jag har själv aldrig förstått varför man haft så tajta regler kring accepterade signal-format i kombination med proprietära kablar typ scart-standard. Varför inte t.ex. använda redan existerande kapabel RGBHV-kabel och skicka TV-signal från enhet som TV förstår? På köpet kanske vi även hade fått monitorer som klarade TV-standard ur kartongen.
Ja det vore helt fantastiskt om det varit RGBHV överallt đ Problemet ligger nog i att det är för mycket data för att sända i luften tyvärr. För ett tag sen, före HDMI fanns, så byggde jag en VGA till RGB-scartkabel som jag körde från datorn till tjocktvn. Fick tvinga signalen till 15KHz genom mjukvara men jävlar vilket lyft i bild från de inbyggda svideo- och kompositutgångarna. Men ja det är lite overkill att färgkalibrera efter ett spel men rena ogrumliga pixlar är guld värt đ
Trevligt med en videospelsartikel pÄ svenska. Bra skrivet till 99.9%. MÄste dock reservera mig för att RGB otvetydigt skulle vara bÀsta signal. Vad jag förstÄr har component högre analog bandbredd vilket betyder minskad signalförlust och ökad visningskvalitet i andra Ànden dvs analoga outputten. Med högre bandbredd Àr den Àven specad för högre upplösningar (2160@60i vs 576@60i) och kabelarean Àr ju grövre Àn de separerade RGB-bild-lakritskablarna i en 21-pins scart. Kabelarean kan teoretiskt Àven pÄverka positivt i lÀngre kablar vilket Àr till components fördel. Analog bildkvalitet handlar ju om bandbredd och minska sin signalförlust till mÄlet.
Jag har personligen aldrig upplevt RGB bÀttre Àn component nÀr jag kopplat under Ären. Och dÄ jÀmför jag med samma interlaced kÀlla. (component har utöver det progressiv bildmöjlighet) Skillnaden ökar möjligen eftersom det brukar vara halvrisig kvalitet pÄ slentrian lakrits-RGB-scart-kablar medan separata component-bild-kablar kan ha bÀttre bygg-kvalitet. Skillnaden i bild finns dÀr dock. BÄde i teorin och i praktiken.
Att sedan RGB mÄ vara det mest praktiska valet för videospelen Àr en annan sak.
// MVH.
kul och pĂ„lĂ€st svar đ Du har rĂ€tt i att YPbPr (komponent) har flera fördelar som upplösning, progressiv bild och kabeltjocklek (ett problem med Scart snarare Ă€n RGB). I min erfarenhet sĂ„ fĂ„r jag i princip likvĂ€rdig bild nĂ€r jag testar pĂ„ en konsol som stödjer bĂ„da, tex PS2, men brukar vĂ€lja YPbPr för att fĂ„ progressiv bild pĂ„ de spel som stödjer det. Rent tekniskt Ă€r dock RGB bĂ€ttre Ă€n YPbPr dĂ„ den har separata kablar för varje fĂ€rg kontra YPbPr som skickar fĂ€rginfo i tvĂ„ kablar och sen rĂ€knar baklĂ€nges för att fĂ„ fram den tredje, det blir alltsĂ„ större separation. I princip kan man sĂ€ga att YPbPr skapas vid kĂ€llan genom att konvertera RGB444 till YUV422. YUV komprimeras mycket bĂ€ttre och lĂ€mpar sig sĂ„ledes bĂ€ttre för sĂ€ndningar medan RGB Ă€r ”rent” och anvĂ€nds historiskt i datorer.
Anledningen till att RGB trycks sÄ hÄrt inom gamingkretsar, Àven bland amerikanska retrospelare, Àr att 15 KHz RGBs Àr fÀrgsystemet internt i maskinerna, det Àr alltsÄ den bÀsta möjliga bild man kan fÄ ut. Vill man ha komponentvideo sÄ mÄste man konvertera till YUV och vi vet ju att konverteringar aldrig Àr bra.
Ja. Jag har mĂ€rkt att component har liten annorlunda tint. Inte mycket men lite grann. Kanske Ă€r nĂ„got i RGB-konverteringen som gör det (som du beskriver). Dock kĂ€nns det overkill att spel mĂ„ste nödvĂ€ndigtvis ha exakt rĂ€tta nyanser/fĂ€rger. Det kan ju se ut hur som helst eftersom det gestaltar fantasi. Brukar garva över dom som demar sina nya kalibrerade TVs med animerat. Hur i all vĂ€rldens namn skall man kunna uppskatta prestandan pĂ„ det? đ
NĂ€r jag tĂ€nker pĂ„ det – synd inte TV-branschen var lite förutseende och följde data-branschens standardiserade kablar för RGB en gĂ„ng i tiden sĂ„ man hade sluppit konvertering. RGBHV hade funkat utmĂ€rkt + analogt ljud tills dess att dvi kom. Jag har sjĂ€lv aldrig förstĂ„tt varför man haft sĂ„ tajta regler kring accepterade signal-format i kombination med proprietĂ€ra kablar typ scart-standard. Varför inte t.ex. anvĂ€nda redan existerande kapabel RGBHV-kabel och skicka TV-signal frĂ„n enhet som TV förstĂ„r? PĂ„ köpet kanske vi Ă€ven hade fĂ„tt monitorer som klarade TV-standard ur kartongen.
Ja det vore helt fantastiskt om det varit RGBHV överallt đ Problemet ligger nog i att det Ă€r för mycket data för att sĂ€nda i luften tyvĂ€rr. För ett tag sen, före HDMI fanns, sĂ„ byggde jag en VGA till RGB-scartkabel som jag körde frĂ„n datorn till tjocktvn. Fick tvinga signalen till 15KHz genom mjukvara men jĂ€vlar vilket lyft i bild frĂ„n de inbyggda svideo- och kompositutgĂ„ngarna. Men ja det Ă€r lite overkill att fĂ€rgkalibrera efter ett spel men rena ogrumliga pixlar Ă€r guld vĂ€rt đ