Här på Svampriket sysslar vi ytterst sällan med nyhetsrapportering på det sätt som är brukligt på många spelsajter idag. Vi tror helt enkelt inte att våra läsare är här för att se de senaste fem bilderna från ett spel som släpps om ett halvår, eller för att få reda på huruvida det där efterlängtade spelet kommer att smälta datorns grafikkort eller inte. Men branschnyheter är ändå en viktig del av vårt lilla hörn i populärkulturen. Därför tar vi nu fasta på nyhetsanalysen vi sysslar med i Svamppod, fast i textform. Här tar vi upp vad vi tycker är viktiga händelser i spelbranschen, ger en kort genomgång med källhänvisningar. Sedan följer det vi tycker är viktigast, analysen. Vad innebär just det här för de inblandade och för branschen i stort? Det här är Svamprikets nyhetssvep.


 

Telltale och Marvel slår sina påsar ihop

Äventyrsspelsutvecklaren Telltale Games, som bland annat ligger bakom de omåttligt populära spelen The Walking Dead, The Wolf Among Us och Game of Thrones, har inlett ett samarbete med superhjältejätten Marvel. På sin blogg meddelar Telltale att man inleder utvecklingen av en spelserie som ska ha premiär 2017.

Niklas tankar: Trots den sparsmakade informationen fullkomligen exploderade internet av glada fans spekulationer. Vad skulle det här leda till? Jag har svårt att tänka mig att någon annan skapare av populärkultur har fler historier som skulle göra sig som ett Telltalespel än just Marvel.

Samarbetet är ett genidrag och en garanterad kassako för Telltale. Säkert för Marvel också, även om intäkterna från ett sådant spel lär vara småpotatis i jämförelse med till exempel Avengers-filmerna.

Den stora frågan är vad det kan tänkas röra sig om för spel. Som jag ser det kan de välja två vägar. Den för mig minst troliga är att man gör spel av Avengers, X-men eller Guardians of the Galaxy. Alla tre är grupper som gemene man känner till och igenkänningsfaktorn är enorm. Dock skulle jag bli förvånad om Marvel valde att fortsätta berätta deras historier i ett spel som de allra flesta biobesökare aldrig skulle spela.

Min gissning är att man väljer att göra spel av någon annan av Marvels örti miljarder karaktärer. Kanske några som redan figurerat i filmerna och har ett kultfölje bland serietidningsläsarna, men som ännu inte varit huvudkaraktärer för den breda massan. Vilka hjältar det skulle vara låter jag våra Marvel-experter till läsare spekulera fritt kring.


 

Silent Hills är dött – länge leve Silent Hills

Nästa Silent Hill-spel, Silent Hills, utannonserades med den spelbara teasern P.T. och tog communityt med storm. Regissören Guillermo del Toro, legendariske spelutvecklaren Hideo Kojima och The Walking Dead-skådisen Norman Reedus skulle göra seriens återkomst till något alldeles extra. Nu verkar spelet inte bli av. Polygon har samlat ihop bevis på att så troligen är fallet och såväl Guillermo del Toro som Norman Reedus har mer eller mindre bekräftat.

Niklas tankar: Det är alltid överraskande när ett så upphaussat och namnkunnigt spel som Silent Hills av allt att döma läggs ner, eller åtminstone på is. Konstigare saker har dock hänt, och det vore i linje med att Kojima verkar vara på väg bort från Konami. Dock kan jag inte skaka av mig den gnagande känslan av att allt bara är ett pr-trick. Det har i skrivande stund inte kommit någon officiell bekräftelse på att spelet är nerlagt. Som vanligt när Kojima är inblandad går det inte att förutse vad som kommer att hända eller vad som faktiskt är sant. Det är långsökt att tro att ryktena om nedläggningen bara är en pr-kupp, men helt hundra kan jag inte vara så länge Kojimas namn på något sätt förknippas med titeln.

UPPDATERING: Jaha. Här är man borta och tränar i någon timme och så hinner Konami inte bara med att bekräfta ryktena om Silent Hills nedläggning. Man har dessutom sett till att företaget inte längre är noterat på New York-börsen. Enligt Konami själva är beslutet att försvinna från den amerikanska börsen ekonomiska då det ska kosta företaget fem miljoner dollar bara att vara registrerade. Konami försvinner såklart inte helt och hållet, deras aktier går fortfarande att köpa och sälja på börserna i London och Tokyo.

Däremot säger det här något om hur läget är på Konami. Det verkar vara värre än åtminstone jag någonsin hade kunnat tänka mig. Har man inte fem miljoner dollar för att hålla sig kvar på börsen tror jag att det står rätt illa till. Att Hideo Kojima dessutom lämnar företaget och att Silent Hills läggs ner får det nästan att kännas som dödsstöten för den gamla favoritstudion. Jag hoppas såklart att jag har fel, men jag kan inte låta bli att bli riktigt orolig för Konamis framtid. En sak är dock säker, vi har definitivt inte sett slutordet i den här riktigt snåriga historien.


 

Betalmoddar till Skyrim upprör – alla

Valves Steam har öppnat upp möjligheten för spelmoddare att ta betalt för sina kreationer. Först ut är Skyrim, kanske det mest moddade spelet i världshistorien. Det tog dock inte lång tid innan beslutet väckte upprörda reaktioner hos både spelare som nu tvingas betala för moddar som tidigare var gratis och hos moddarna själva som tycker att de får behålla för lite av pengarna.

Niklas tankar: Vilken soppa! Det tog inte många timmar innan vad som kan verka som en hedervärd satsning på det hängivna moddarcommunityt gick käpprätt åt skogen. Moddarscenen har alltid hållts uppe av eldsjälar som jobbar ideellt med att göra sina favoritspel bättre och roligare. Att blanda in pengar i det hela känns som att det var dömt att misslyckas. Särskilt när moddarna själva bara får 25 procent av intäkterna. Resten går till Valve och Bethesda. Att pirater direkt började ladda upp och ta betalt för andras moddar gjorde knappast saken bättre. Jag får en känsla av att hungern efter nya intäkter gjorde så att satsningen inte tänktes igenom så många gånger som den borde.

Efter kritikstormen har Valve-chefen Gabe Newell försvarat tilltaget i en AMA på Reddit, men också meddelat att man ska lägga till en “betala vad du vill”-knapp. Huruvida det kommer att blidka kritikerna eller om det ens går att reparera skadorna låter jag dock vara osagt.

UPPDATERING: Surprise, surprise. Det visade sig ganska snabbt att det inte alls gick att värja sig från internets raseri, och således stängs projektet ner. De som köpt moddar till Skyrim på Steam får tillbaka sina pengar. Nu tar man ner betalmoddarna för att se var det gick fel och hur man kan rätta till det.  Valve säger i ett inlägg på Steam att man “inte förstod precis vad vi höll på med”. Jag kunde inte ha sagt det bättre själv, men jag är säker kommer att få höra mer om betalda moddar på Steam inom kort.


 

Det här var alltså Svamprikets första nyhetssvep. Vad tycker ni? Är ni intresserade av att läsa våra analyser av branschens hetaste ämnen? Kom gärna med ris, ros och förslag i kommentarsfältet.