“The only winning move is not to play” Ă€r bevingade ord frĂ„n 80-talet som pĂ„ stĂ€llen varit min stĂ€mgaffel genom min karriĂ€r som TV-spelsnörd. FrĂ„gan jag stĂ€ller mig sjĂ€lv svider lika mycket varje gĂ„ng, men beslutet har nĂ€r allt kommer omkring gjort att allt kĂ€nns mer harmoniskt. Är det dags att sluta, Peter? Har du nĂ„tt vĂ€gs Ă€nde med det hĂ€r spelet?

Ja.

Vinnarattityden och viljan att segra driver de allra flesta spelare jag kĂ€nner genom de svĂ„raste titlarna, vars krona pĂ„ senaste tiden burits av From Softwares stortitlar. Du ska lida, försöka igen, klara dig genom frustration och repeterande moment för att fĂ„ din belöning. Det Ă€r en egentligen samhĂ€llelig och mĂ€nsklig dygd som du ska applicera pĂ„ det du tar dig för i livet för att vara en vinnare. SĂ„ vart svedan kommer ifrĂ„n Ă€r ju ingen gĂ„ta. Att ge upp Ă€r i nĂ€stan alla sammanhang svagt och fult, och nĂ€r jag tillslut ger upp pĂ„ Bloodborne sĂ€ger en röst i huvudet att jag Ă€r lat och degenererad, gamerkulturens svar pĂ„ Reinfeldts “sovande folk”.

Men oh boy, vilken jÀvla befrielse det finns i den kÀnslan. Allt kÀnns sÄ mycket bÀttre.

För det första kÀnns det som att Bloodborne aktivt förhindrar mig frÄn att uppleva det jag vill. Hemligheter, monsterdesign, story och utforskning Àr svÄrfÄngat i dess sanna bemÀrkelse och du ska minsann jobba för att fÄ komma vidare. JÀgare och byte lÄsta i nÄn urÄldig och i dagslÀget vÀrdelös lek. MÄste du vara sÄ jÀvla elak, Bloodborne? Varför ska jag försöka upprÀtthÄlla det hÀr extremt problematiska förhÄllandet dÀr du Àr ett svin och jag Àr arg hela tiden? Ska vi verkligen försöka igen?

princessbride

För det andra sĂ„ kĂ€nns hĂ„rt arbete för en marginell belöning helt menlöst i spelkulturen 2015. Det kĂ€nns som att gĂ„ ut ur en varm buffĂ©restaurang för att jaga sitt eget byte bara för att det smakar bĂ€ttre. Eller som att behöva slĂ„ss med Thor för att fĂ„ kolla pĂ„ Avengers 2. Gudarna vet att jag uppskattar hĂ„rt arbete för belöning i andra sammanhang, men om “the path of least resistance” stĂ„r vidöppen framför dig, varför göra det jobbigt? Vi har lets play-videos dĂ€r jag kan ta del av spelets fantastiska utseende, handling och design, kommenterat av nĂ„n begĂ„vad och rolig mĂ€nniska. Dessutom finns det finns tiotals andra spel just nu jag ocksĂ„ vill testa, spela, prata om och kanske göra lite material kring. Ska vi köra ett av dem istĂ€llet?

yeah

För det tredje, jag Àr inte en lökig universitetsstudent lÀngre. Jag har ett heltidsjobb, ett förhÄllande och precis som Linus skriver sÄ Àr det inte alltid jag gillar spel mest. Film, serier, serietidningar och umgÀnge ska fÄ plats i livet. Jag har trots spelets förtjÀnster helt enkelt inte tid att bli bÀttre pÄ det, Àven om jag skulle ha det Ànglalika tÄlamodet jag anser krÀvs.

SÄ om du vill se pÄ saken ur mina ögon, stÀll dig sjÀlv frÄgan om du vill ta med en trevlig mÀnniska till en bra restaurang i nÄgra timmar? Eller lÄter det roligare att spendera tvÄ veckor med att försöka hitta mat i öknen med ett saboterande rövhÄl?

bobby

Jag har aldrig klarat ett enda av From Softwares spel men jag Àlskar dem allihopa. Vi har dock aldrig klickat helt förrÀn jag slÀppt taget och gett upp. Det Àr dÄ jag kunnat beundra deras fantastiska hantverk pÄ mina villkor.