2015-04-28_00021Broken Age – spelet som på sätt och vis satte crowd funding på kartan – har nu fått sin andra del släppt. Nästan ett och ett halvt år efter att första delen släpptes. Var det värt väntan? Det korta svaret på det är nej. Det lite längre svaret på det är också nej, men lägger även till att den långa väntan till stor del är anledningen till varför det inte var värt det. Double Fine må vara veteraner inom äventyrsspelen, men när det kommer till moderna metoder för att släppa äventyrsspel i episodformat har de mycket att lära från exempelvis Telltale Games. Innan jag skriver ett enda ord till om spelet vill jag bara påpeka att jag och min sambo är backare av spelet och har därför haft Act 2 i vår ägo under en lång tid nu, men att vi trots detta inte tagit oss igenom det än. Det här är med andra ord inte så mycket en regelrätt recension, som det är en förklaring till varför vi såsar så mycket med den här delen jämfört med Act 1, som vi klarade av väldigt snart efter releasen.

Jag tänkte ”vad fan är det här” om praktiskt taget varenda pryl i mitt inventory
Varje gång en ny episod släpps av exempelvis The Walking Dead-spelet, är det bra att ha en liten re-cap av vad som hände i den förra episoden. Det hinner gå några veckor, ibland månader, mellan episoderna, och det kan vara svårt att minnas exakt vad som pågick och exakt vilka val man gjorde för sju veckor sedan. Tänk er då hur förvirrad man kan vara när man fortsätter på ett relativt storytungt spel 18 månader senare, utan att få något som ens liknar en ordentlig re-cap för att påminna spelaren om vad som gjorts, hur det gjordes, och vad som ska göras. Double Fine tror antingen att jag tänker spela om Act 1 inför Act 2, eller så tror de att deras spel är så minnesvärt att jag minns detaljerna i över ett år. Spelaren kastas in helt utan att känna engagemang eller angelägenhet, och jag tänkte ”vad fan är det här” om praktiskt taget varenda pryl i mitt inventory. Man borde avslutat Act 1 med att alla föremål används, och börjat om på ntt i Act 2. Jag känner mig vilsen och omotiverad, hela tiden.
Broken-Age_Act-2_CurtisJag är säker på att Double Fine inte räknade med att det skulle ta nästan ett och ett halvt år innan Act 2 följde upp spelets första del. Jag vet att pengar tog slut och saker försenades. Även där har man något att lära av Telltale Games. Men även om det inte var avsiktligt, så är det så det är, och det påverkar min spelupplevelse. Även utan det enorma hindret att jag inte minns vad som pågår skulle Act 2 vara så mycket sämre än Act 1 – som jag faktiskt gillade. Medan storyn droppar rejält i kvalitet efter den superspännande cliffhangern i Act 1, så tråkas jag ut av att besöka samma platser med samma karaktärer en gång till, genom nästan hela spelet. Ge mig nya platser med nya personer! Ge mig något nytt att upptäcka! Ge mig mer, och ge mig det snabbare. För att vänta så här länge på det här lilla… Nej.