Det har gått runt 8 månader sedan jag valde att sluta jobba med att sälja spel. En primär orsak till det var mina studier – det var svårt att fokusera på det som är viktigt ”på riktigt”. Så i efterhand är det också en av de största vinsterna: helt plötsligt finns det åtta nya dagar i månaden att plugga heltid på! Men det var inte den enda anledningen till varför jag slutade, trots att det är en väldigt bra sådan. Så den här veckan tänker jag lista fyra anledningar till varför sluta med spelförsäljning var det bästa jag gjort.

Man bör inte jobba med det man älskar om man vill fortsätta älska det

Lite som att jag när jag var yngre blev avrådd från att bli veterinär bara för att jag älskar djur är det också ganska svårt att behålla peppen och kärleken till spel uppe när man varje dag är fokuserad på att sälja så många som möjligt, utan hänsyn på den faktiska kvaliteten. När jag kom hem var jag inte sugen på att spela något mer, snarare ville jag göra precis vad som helst annat än at spela. Men till slut kom jag fram till att jag hellre såg spelen som något jag ville istället för någonting jag måste. En skillnad som förändrar allting.

Att sälja i kvantitet är smutsigt

Generellt sett har jag svårt för konsumtionshets. Istället för att köpa kvalitetsgrejer som håller länge är det ett linne på H&M för 49 kronor som anses vara bra köp, och även om det inte har gått så långt att spelförsäljning sker mot prestationslön skulle jag inte vara förvånad om konsolförsäljning skulle övergå till att vara ett prestationsunderlag för åtminstone bonus. Men att sälja ett spel som jag vet köparen lägger ner 700 kronor på och kanske inte ens kommer tycka om, enbart för att jag övertalade hen, är smutsigt och står inte alls för de värderingar jag har. För mig skulle det vara så mycket mer värde i att sälja något köparen skulle älska, än att få den där dyra försäljningen i min statistik. Tyvärr är det inte så det funkar idag. Företag behöver sälja för att överleva. Företag behöver sälja ännu mer för att gå med vinst.

Förtroendet från kunderna är skitläskigt

Det är en stor, och naturlig, del av jobbet att fungera som rådgivare för vilka spel kunden ska köpa. Det är också den absolut roligaste delen – när man lyckas hitta det där perfekta spelet och får en väldigt nöjd kund känns det så kul och bra att det nästan är värt att missa den där obligatoriska föreläsningen som inte spelas in. Men samtidigt är det skitläskigt när en kund kommer in och förväntar sig att bli nöjd med det jag väljer ut och föreslår. Allra värst är det när kunden ska handla som present till någon annan. Det jag har att gå på då är andrahandsinformation, där ”hen äger det här spelet” inte alls är samma sak som ”hen älskar det här spelet”. När hen sedan kommer in och vill byta för att det inte alls blev bra och de usla reglerna inte tillåter utbyten av öppnade spel och jag behöver be om ursäkt för att det blev galet är det inte alls särskilt kul längre.

Kunder kan vara jättejobbiga

”Kunden har alltid rätt” måste vara vissa personers dagliga mantra. Men låt mig berätta en sak: Det är INTE sant. Ibland har kunden inte alls rätt, snarare en pissig attityd och är sjukt otrevlig när hen blir informerad om att nej, hen inte alls har rätt enligt konsumentköplagen att få lämna tillbaka sin fläckfria konsol som det inte alls är något fel på efter 1,5 år och få alla pengar tillbaka. Jag önskar att den här lögnen som någonstans nästlat sig in i vårt konsumtionskåta medvetande kunde åtminstone bli ett ”kunden har ibland rätt”. Det skulle förhoppningsvis resultera i färre arga människor som kommer in med en stridsinställning och använder både fula och nedsättande ord för att mobba sig till att få som de vill.

Jag är inte ute efter att avskräcka de som eventuellt är sugen på en karriär inom spelförsäljning. Det finns massor av positiva sidor av det också – stamkunder kan vara jobbigt emellanåt, men är oftast riktigt sköna människor. Jag ska inte hymla med att det är bra pengar som extrajobb, framför allt OB på helgerna. Man har en grymt bra koll på vilka spel som ska komma och hur de verkar bli. Med lite tur får man underbara kollegor som förgyller dagarna då man har samma intressen och det alltid finns något gemensamt.

Men i retrospektiv är att sluta det absolut bästa jag gjort, det gav mig den där riktiga kärleken till spelen tillbaka.