Hela spelbranschen stålsätter sig för en intensiv spelhöst, som på många sätt redan har börjat. Under tiden fokuserar vi på att Amazon släppt en ny Fire TV med större spelfokus, att Nintendo har utsett en ny chef efter Satoru Iwatas bortgång och att Konami slutar med nästan alla AAA-spel.

Amazon släpper Fire TV Gaming Edition

Amazon Fire TV Gaming Edition.

Amazon Fire TV Gaming Edition.

Amazon har meddelat att de ska släppa en ny variant av sin streamingbox Fire TV, med tillägget Gaming Edition. Den nya Fire TV ska ha 75 procent snabbare processor, stöda 4K-upplösning samt vara 10 gram lättare. Med boxen kommer även en ny version av Amazons egen handkontroll i nytt utförande med bredare triggerknappar och ett upphöjt styrkors. Även två spel följer med: DuckTales Remastered och Shovel Knight. Det släpps även en billigare version av den nya Fire TV med samma prestanda men utan spel och handkontroll.  Amazon Fire TV Gaming Edition släpps i USA den 5 oktober.

Niklas tankar: Förra veckan skrev jag om nya Apple TV som till viss del fokuserar på spel, och nu släpper Amazon en Gaming Edition av sin streamingbox. Man skryter även med 800 spel i butiken och i sitt pressmeddelande menar man att användaren kan avnjuta “console style gaming”. Och visst, spelen som kommer med boxen är från början konsolspel, men kanske inte av den storleken och omfattningen vi tänker på när vi hör “console style gaming”. Det gick inte direkt jättebra för Ouya, men kanske kan Apple och Amazon, med sina gigantiska plånböcker, bana vägen för den “mindre” spelkonsolen för den som vill både kunna spela och streama för en billig peng.

Nintendo presenterar ny VD

Tatsumi Mikishima.

Tatsumi Kimishima.

Nintendo presenterade förra veckan sin nya VD. Mannen som tar över efter Satoru Iwatas tragiska bortgång tidigare i somras heter Tatsumi Kimishima och har enligt Gamespot lång erfarenhet på ledande positioner hos Nintendo. Han var chef för Nintendo of America innan Reggie Fils-Aimé tog över 2006 och har även varit chefsekonom på Pokémon Company. I samband med presentationen av nya VD:n meddelade Nintendo även att man inför så kallade “fellow”-rollerna på företaget. Punch-Out!-skaparen Genyo Takeda blir “technology fellow” och Marios pappa, Shigeru Miyamoto, blir “creative fellow”. En fellow är enligt Nintendo en person på chefsposition som har “djupa kunskaper och lång erfarenhet” och ska komma med råd och hjälp när det gäller organisationsfrågor inom sina särskilda områden.

Niklas tankar: Det är minsann ingen lätt uppgift att fylla Satoru Iwatas skor. Han var ytterst ovanlig i att han var såpass personlig och charmig för att vara VD för ett stort företag, i synnerhet ett japanskt företag. Jag tror inte att vi kan förvänta oss samma entusiasm i Kimishima, men har har onekligen massor av erfarenhet av ledande positioner på både Nintendo och andra stora företag. Nintendo har lovat att deras Nintendo Direct-videor, som tidigare leddes av Iwata, kommer att fortsätta, men det känns tveksamt att Kimishima skulle vara den som tog över rodret även där.

Konami slutar med AAA – nästan

konami

Minns ni när det här var en kvalitetsstämpel?

Det anrika spelhuset Konami kommer att sluta med produktionen av stora så kallade AAA-spel. Förutom den årliga fotbollsfranchisen Pro Evolution Soccer. Dessutom har teknologichefen Julien Merceron, som är en av personerna bakom Metal Gear Solid-motorn Fox Engine lämnat företaget. Det rapporterar den franska sajten Gameblog. Även Eurogamer erfar att uppgifterna stämmer. Konami har den senaste tiden funnit sig i ett antal skandaler. Dels har Metal Gear Solid-skaparen Hideo Kojima tvingats lämna företaget, och dels rapporterade tidningen Nikkei om dåliga arbetsförhållanden för de anställda.

Niklas tankar: Att allt inte stått rätt till hos Konami har vi vetat länge. Redan på förra årets E3-mässa gapade den klassiska utvecklarens golvyta oroväckande tom, och därefter har orosmolnen hopat sig. Det är fullt förståeligt att Konami vill fokusera på mobilspel, pachinkomaskiner och gymanläggningar. Men vad som är lite oroväckande är att studion som ligger bakom Metal Gear Solid V, som trots att det kostade 80 miljoner dollar att utveckla, i slutändan troligen drar in en rejäl hacka. Har AAA-spelen blivit så dyra nu för tiden att det inte är lönt att satsa på något annat än Call of Duty, Fifa och möjligtvis Assassin’s Creed? Vi ser redan hur spelhusen drar sig för att utveckla nya ip inom AAA-segmentet av rädsla att gå med förlust. Kommer det att gå ännu längre? Är det, som med så mycket annat nu för tiden, hos indieutvecklarna vi hittar räddningen?