Veckans nyhetssvep är väldigt sent för att Linus helt enkelt glömt bort att han skulle täcka upp för Niklas. Men vad passar bättre en måndagkväll än lite rykande färska nyheter?

Spelsida trodde Uncharted 2 var Uncharted 4

Uncharted 4

Screenshot från Uncharted 2?

Ibland går det lite väl fort när man publicerar en text. Man vill vara först på bollen och gör kanske inte all den faktagranskning man borde. Det kan hända den bästa och är ingenting att skämmas för. Eller, okej. Ibland kanske man ska skämmas lite. Som VG247, när de nyligen publicerade en kritisk text om Uncharted 4 efter att ha testat det på Tokyo Game Show. Skribenten som testade spelet sa att det visserligen var väldigt snyggt, men att det bara följde samma gamla formula och var alldeles för bekant.

Det visade sig ha en ganska enkel förklaring: Skribenten hade inte alls spelat Uncharted 4 (som inte ens var spelbart på mässa), utan remaken av Uncharted 2. Pinsamt är bara förnamnet. Sidan har sedan dess tagit ner texten och bett om ursäkt, men ni kan läsa hela mästerverket här.

Linus tankar: Alla kan som sagt göra misstag. Men det här är ett ganska stort sådant. Och något som borde vara ganska enkelt att plocka upp. Är du ensam om att publicera en förtitt på Uncharted 4 på hela jävla internet? Då har du nog inte provat Uncharted 4. Och med tanke på att författaren klagar på att spelet verkar vara “too formulaic” känner jag att jag behöver göra detsamma mot texten själv. Att skriva “even if Uncharted 4 is the most beautiful thing ever to have happened in the history of video games” känns som en typisk grej man gör för att man ska tycka det. Det är ingenting man skriver efter att ha provat remaken av Uncharted 2 och tror att det är ett helt nytt spel. För Uncharted 2-remaken må vara snygg, men det går inte att titta på det idag och tro att det är cutting edge.

Mikrotransaktioner i PayDay 2

PayDay 2

Skynda, fynda!

“No. No. God, I hope not. Never. No.”

Det sa David Goldfarb, lead designer på Overkill som svar på frågan om deras spel PayDay 2 skulle innehålla mikrotransaktioner. Han var inte heller först på studion om att uttala sig om det. Mikrotransationer i PayDay 2 var något vi aldrig skulle behöva utsättas för.

Spola framåt två år, till nutid. Overkill utannonserar miktrotransaktioner i PayDay 2. Spelet kommer nu att innehålla speciella loot crates, med bland annat nya skins till vapen som förändrar deras förmågor. Och de här kistorna kommer enbart kunna öppnas av de som har rätt verktyg. Verktyg som måste köpas för riktiga pengar. Även om vi alla så klart ser internet som en förlåtande och förstående plats så var det här för mycket för många och kritiken har inte låtit sig vänta. Reddit kokar och spelets Steam-sida fylls med negativa recensioner. Kort sagt, det här var inget lysande PR-drag.

Linus tankar: Pinsamhet tycks vara det genomgående temat i veckans nyheter. För att uttala sig så tvärsäkert och sedan behöva backa – det är inte roligt. Jag kan tänka mig att det finns personer inom företaget som är precis lika upprörda över nyheten som fansen varit. Personer som är genuint passionerade över sitt spel och var glada över att slippa mikrotransaktioner och bös, som nog de flesta är medvetna om är något väldigt få uppskattar. Den stora fråga är: var detta ett drag man gjorde av ren desperation, i behov av pengar, eller var det bara girighet som låg bakom?

Nya spel yaaaay

Crows Crows Crows

När man tänker på The Stanley Parable så är det oftast huvuddesignern Davey Wreden, som nyligen släppte The Beginner’s Guide med sin nya studio Everything Unlimited, som dyker upp i tankarna. Men han var inte ensam designer på spelet. Med på projektet fanns även William Pugh, som nu inte vill vara sämre. Inom kort släpper han nämligen spel med sin nya studio, Crows Crows Crows. Och det ser ut som att även han följer temat med att bryta konventioner. Den som vill känna på vad vi har att vänta kan testa en teaser på studions hemsida.

Innan det är dags för Crows Crows Crows ännu namnlösa nya spel är det dock dags för något helt annat. Imorgon är det nämligen dags för den avslutande delen av Dontnods episodbaserade äventyrsdrama, Life is Strange. Spelet har mottagit en stor mängd hyllningar, både för spelet i sig och för hur uppfriskande det är med en ung, kvinnlig huvudperson. Trailern finns ute för den som vill se mer, men jag vill varna för att den innehåller en hel del spoilers för saker som hänt tidigare under säsongen.

Linus tankar: Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!