Visst känner man när ett spel man gillar tar slut att man vill ha mer? Speciellt om man investerat åtskilliga timmar i karaktärer och världar så infinner sig en tomhet i mig när jag tvingas lämna allt, när de inte har mer att ge. Folk älskar sina favoritspel förbehållslöst och det är då inte konstigt att kreativa och tekniskt lagda individer skapar sina egna fortsättningar. Romhacking innebär just att man ändrar i ett redan existerande spel; det kan vara en så enkel sak som att byta färg på Marios mössa till att skapa helt nya banor och fiender. Spelen kan sen spelas i en emulator eller i vissa fall brännas till en riktig kassett och spelas på originalkonsolen. Det finns en hel värld därute med hemmasnickrade alster, och jag har inte testat ett enda.

Jag har länge haft koll på det tekniska men aldrig tagit klivet, men det är dags snart. Här är ett gäng spel som jag verkligen vill sätta tänderna i; kom jättegärna med egna erfarenheter och tips.

title2

Hur förbättrar man världens bästa spel? Jo man ökar svårighetsgraden, justerar vapen och tekniker, ändrar i gravitation och en fyra gånger så stor värld. Som jag förstår det är det här en milstolpe inom romhacking som än idag sju år senare står stadigt. Sen är det ju det där med svårighetsgraden alla klagar på, men jag har väl aldrig varit främmande för en utmaning?

Finns att hämta HÄR.

Crimson_Echoes_logo

 

Fortsättningen på Chrono Trigger som utspelar sig fem år efter första spelet och ska knyta det samman med uppföljaren. I fem år arbetades det på spelet och bara nån månad innan det skulle släppas så slog Square Enix advokater ner och stoppade spelet. Dock läckte den nästan klara versionen ut och internetdrama utspelade sig när en annan grupp försökte fortsätta utvecklingen.

Officiella hemsidan finns inte längre men en sökningen borde kunna trolla upp nödvändiga filer.

the_legend_of_zelda___parallel_worlds_logo_by_neorame-d63pdod

Ännu ett av mästerverken på SNES har fått sig en total omarbetning, en mängd nyheter som bla ett system för natt och dag och en helt ny värld och historia. Även detta ökänt för sin svårighetsgrad med bla mattepussel av hög nivå. Så svårt att ett en ny version kom för nåt år sen där flera av de tyngsta partierna förändrats till en mer human nivå.

Originalet finns att hämta HÄR och den lättare versionen HÄR.

customLogo.gif

Självklart finns det högkvalitativa hacks på Megaman. Det här har till och med blivit så stort att det spelats i AGDQ ett flertal gånger. Självklart supersvårt och självklart ruskigt välgjort. Ny musik, nya banor med vägskäl och nya attackmönster för existerande fiender är bara några av nyheterna.

Finns att hämta HÄR.

När jag gjorde research för den här listan hittade jag ett överflöd av vad som verkar vara hacking med kvalitet. Projekt för att restaurera och fixa Castlevania 2, Metroid-versioner som går långt utanför ramarna, tusentals Pokemon-versioner, Punch-Out med motståndare utan byxor och Mario-spel så svåra att ingen kan klara dem. Hade det varit kul att se en videoserie där jag spelar sånt här? Kanske till och med för PowerPlay? Glöm inte komma med era tips!