Det mesta som hÀnt i spelvÀrlden den gÄngna veckan överskuggas av tvÄ evenemang. NÀr The Game Awards och Playstation Experience hÄlls samma vecka blir det nÀstan som ett litet mini-E3 med en massa presentationer av hittills okÀnda spel och nya trailers för efterlÀngtade titlar. DÀrför tÀnkte jag att vi Àgnar nyhetssvepet Ät de göttigaste grejerna frÄn förra veckans evenemang.
Brutal
Visst, sjÀlva spelandet i Brutal verkar kanske inte superspÀnnande, men det Àr ÀndÄ nÄgot i estetiken som tilltalar. Som nÄgon som spelade ASCII-baserade spel i sin ungdom blir det ÀndÄ en fin nostalgitripp i modern tappning.
Golem
Fokuset pĂ„ VR-headsetet Playstation VR var stort pĂ„ Playstation Experience, och det börjar verkligen kĂ€nnas att virtual reality snart Ă€r hĂ€r pĂ„ riktigt igen. Det Ă€r nĂ„got oklart vad Golem innebĂ€r, uteöver att spelaren troligen kontrollerar en stor stengolem som förhoppningsvis fĂ„r hĂ€rja omkring. Ăven om trailern egentligen inte sĂ€ger nĂ„got alls fĂ„ngar den mitt intresse.
100ft Robot Golf
Om Golem verkar luddigt sÄ Àr 100ft Robot Golf desto mer sjÀlvklart. 30 meter höga robotar som bringar förödelse och samtidigt ska veva ner en golfboll i ett hÄl? Jag Àr pÄ!
Final Fantasy VII: Remake
Hade jag listat det göttigaste frĂ„n helgens evenemang utan att nĂ€mna Final Fantasy VII-remaken hade jag troligen blivit kölhalat av ett krĂ€nkt internet. Final Fantasy VII Ă€r ett fantastiskt spel, men jag mĂ„ste sĂ€ga att jag inte vĂ„gar vara helt salig nĂ€r det kommer till remaken, Ă€ven om trailern Ă€r fantastisk. Jag har svĂ„rt att sĂ€tta fingret pĂ„ det, men jag Ă€r lite orolig för att spelet kan vara vĂ€ldigt mycket âav sin tidâ, sĂ„ att sĂ€ga.
Tre gÄnger Double Fine
Förra veckan dominerades, Ätminstone enligt mig och min Svampriket-kollega Anna, av Double Fine och Tim Schafer. Under The Game Awards slÀppte man bomben att Psychonauts 2 verkar bli av. Med hjÀlp av bland annat grÀsrotsfinansiering pÄ Fig.com ska uppföljaren till det grymt uppskattade Psychonauts fÄ liv.
Under Playstation Experience var det Àn en gÄng dags för Double Fine att glÀnsa. Vi bjöds pÄ en trailer för remaken av Day of the Tentacle, Lucasarts enligt mig absolut bÀsta spel. NÀr man ÀndÄ höll pÄ passade man dessutom pÄ att meddela att det helt fantastiska Full Throttle Àven det ska putsas upp. Pepp!
Det hÀr var bara ett litet axplock av vad The Game Awards och Playstation Experience hade att bjuda pÄ. Det visades bland annat en trailer för Ratchet & Clank, spelet som ska bli film för att sedan bli spel igen. Epic Games visade upp sitt MOBA Paragon, Street Fighter V fick en ny karaktÀr, det blir ett Ni No Kuni 2 och sÄ vidare, och sÄ vidare. Bring it on, framtiden!
FF7 remaken ska slÀppas i delar enligt utvecklaren. FrÄgan Àr bara hur ofta de kommer att komma ut. Det kÀnns som minst 1 per Är och jag hoppas verkligen inte de kommer stycka upp spelet i 10 delar. Hoppas inte pÄ fler Àn 3 delar men det kÀnns som det kan bli fler. 599 spÀnn gÄnger 3 det blir ett dyrt spel det men Àr det nÄgon remake som kan vara vÀrd det sÄ Àr det vÀl FF7.
LÀngtar Àven efter Ratchet and Clank som sÄg grymt bra ut. Sen att de har vÀrldens kanske bÀsta vapen Groovitron gör det inte sÀmre direkt.
De har ett vÀldigt starkt Är framför sig Sony sÄ jag hoppas Nintendo och Xbox svarar upp.
Svar till bÄde Booliboo och Quid:
Enligt en intervju som ni kan lÀsa hÀr:
http://www.novacrystallis.com/2015/12/kitase-and-nomura-explain-why-final-fantasy-vii-remake-is-a-multi-part-series/
..SĂ„ var ”splittningen” nödvĂ€ndig för att allt skulle fĂ„ plats.
Saxar in lite random;
Kitase: From the beginning, we have considered it impossible to remake FF7 into one single game.Althought it’s impossible to tell you the details about the splitting at the moment, please wait for our further announcement.
Nomura: If we tried to stuff the whole game into one release, some part of the game would have to appear as digests. We’d have to remove some contents from the game, and it would be difficult to add more to the game. Considering that a full remake of the original game must be achived, we have decided to split the game into episodes.
Kitase: Taking the No.8 street shown in the video this time, even just this is already highly dense. If we are to remake the content of the original version at that quality, it would have been impossible to do with a single release.
Splitting the original version into episode with nothing dropped, as well as adding complements, and remaking the game the game in its full volume is what we are thinking.
Q: What will the battle system look like?
Kitase: Unlike the encounter battles in the original version, we were aiming for a seamless active battle like shown in the video.
Nomura: Regarding the speed of the combat, as well as the sensation of tempo, we have considered something alongside Dissidia FF that you can play without stress. The degree of action would feel like Dissidia FF > KH > FF7 Remake.
We are trying to make a new action combat system that definitely demand no action technique, and let you consider your strategy during the combat.
Som jag skrev i forumet sĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt kluven inför FF7-remaken, det kĂ€nns som ett helt annat spel med samma karaktĂ€rer och story. Ăr mest orolig för stridssystemet som verkar vara helt Ă€ndrat…
Verkar vara inspirerat av FF15 och jag har tyvÀrr inte spelat det Àven om jag var sugen att köpa spelet dÀr man fick det med. Var det inte Ludde och Tommy som testade FF15 sÄ de kanske kan ge en bÀttre bild av hur det verkar.
Men tyvÀrr Àr man tvungen att köpa remaken och jag tror det kan bli bra.
PÄ vilket sÀtt inspirerat av FF15?