Finns det någonting som är mindre kreddigt i spelkretsar än att säga att man gillar mobilspel? Och då tänker jag inte på vilka mobilspel som helst, utan framför allt de som handlar om tre-i-rad, med glättiga färger och repetitiva banor. De är enkla, hjärndöda och beroendeframkallande. Som spelvärldens ful-tjack. Ingenting man skryter om att man sysslar med i de fina salongerna helt enkelt.
Visst är det i viss mån fult, då viss forskning visat att mobilspeljättarna gärna utnyttjar den del av hjärnan där belöningssystemet sitter. Liknande typ av välmående som vi får av mobilspel, får vi alltså när vi spelar om pengar på ett casino eller genom att dra en lina kokain. Någonting flertalet spelutvecklare självfallet utnyttjar för att gräva ner handen i folks plånböcker.
Men precis som att forskningen visar det ena, finns det som i all god vetenskap en annan sida av myntet. För några år sedan kom en studie som hade forskat på personer med Posttraumatiskt stressyndrom och Tetris (inte ursprungligen mobilspel, men ni förstår grejen). Där visade studierna att patienterna just mådde bra, eller åtminstone bättre, av spel som tillät dem att sortera, fokusera och repetera. Tetris blev för dessa patienter som en form av meditation. Hjärnan mår alltså bra av en anledning.
Min tatuerare av alla människor hade en liknande historia. När jag satt där på britsen och väntade på att allt skulle dra igång, såg han att jag spelade ett av alla färgglada tre-i-rad-spel som passerat mina mobiler. ”Jag spelar också sånt där”, erkände han, precis innan han satte nålen i min arm, ”Det är det enda som får min kaotiska hjärna att slappna av.”