När jag skrev min text om spelbloggens död förra veckan så var den ursprungligen mycket längre. Den tog många vändningar, svävade ut åt både det ena och det andra hållet, men blev i slutändan nedkortad till den text som kom upp på sidan. Ett av spåren som försvann var frågan om pengar. Men eftersom vi på riket är all about the mad moniez tänkte jag ta och skriva en uppföljning, om just det.

Likt min förra text är det här mer ett hopkok av åsikter, generella känslor och anekdotal bevisföring än något att ta som hård sanning. En enda lång killgissning, alltså. Så tveka inte att kalla mig dum i huvudet i kommentarerna.

Att tjäna pengar på att skriva på nätet är inte enkelt
“När ska ni börja tjäna pengar?” Jag får frågan från mina föräldrar minst en gång jag träffar dem och berättar om vad vi gör på Riket. Vi lägger ju ändå ner en inte oansenlig mängd arbete, så för dem verkar det som en en rimlig utveckling. Och de är inte ensamma. Jag hör det från andra håll också ibland. Folk som tänker att vi, som ju ändå har en stabil läsarbas, borde börja tjäna pengar på vad vi gör.

Att tjäna pengar på att skriva på nätet är inte enkelt. I och med att det skrivna ordet flyttade ut på internet försvann tanken på att man skulle betala för det. Människor som utan en tanke tidigare betalade för att få en tidning hem varje morgon skulle aldrig kunna tänka sig att betala för samma innehåll på nätet. Nätet är ju gratis. Visst finns det vissa premiumtjänster att betala för men det är svårt att sälja något till människor om de upplever att de kan få det gratis någon annanstans.

Sättet folk oftast tjänar pengar på, och sättet folk tänker att vi ska göra det, är genom reklam. Upp med några banners bara. Eller nämn någon cool produkt i podden i utbyte mot en säck med guld. Idag är Riket helt reklamfritt, vilket för många känns märkligt. Och vi ska inte sticka under stol med att vi funderat på att stoppa in lite reklam och bli ekonomiskt fristående. Men det vi kom fram till och det jag tror att inte så många är medvetna om, är att reklam är ett otroligt dåligt sätt att finansiera något.

För det första förtar det från den upplevelse du försöker leverera. Kanske inte jättemycket, men märkbart. En ful banner, en popup eller gud förbjude något som spelar ljud. En reklamsnutt i början på ett videoklipp. Någonting som är i vägen. Vilket också är varför en så stor mängd människor har börjat blockera reklamen.

BuzzFeed-ClickbaitTitleMen den stora anledningen till att reklam är ett dåligt finansieringssätt är att det ger väldigt dåligt med pengar. Vilket jag inte tror går emot mångas bild av det. Reklam är en miljardindustri, absolut, men det ger väldigt dåligt med pengar per person reklamen når. Speciellt på internet. Och därför krävs det en enormt stor målgrupp för att det ska börja bli lönsamt.

Storleken på målgruppen är också i princip det enda som räknas. Reklamen har inget sätt att skilja ut en engagerad läsarbas från en som är mindre engagerad. Det kommer alltid vara mer lönsamt med klickbete än kvalitativa, men smala texter. Och smala texter är absolut vad vi på riket håller på med. Och vad vi vill hålla på med. Och då är det svårt att tjäna de feta stålarsarna.

Vad är alternativet då? Ja, om vi visste det. Jag tror inte att någon sitter på den ultimata lösningen. Och i nuläget är det därför nästan omöjligt att tjäna pengar på det vi gör. Inte för att vi gråter över det. Hellre tio engagerade läsare än 100 engångsläsare hitlurade med en sexig rubrik för en enkel vinst. Just nu är vi nöjda med att driva det så som vi gör det, på enbart passion och idioti.