Krönika

Att sparka brudar i ansiktet

Det finns vissa saker som ihop med en god story och ett bra utförande vinner min populärkulturella kärlek. En är brittiska dialekter, en annan drakar, en tredje att namnlösa kvinnor blir sparkade i ansiktet på någorlunda regulär basis.

När en pratar om inkludering av kvinnor i spel(/nörd)sammanhang brukar diskussionen oftast landa i en uppräkning av antalet kvinnliga huvudpersoner samt djupet i deras personlighet kontra djupet av deras urringning. Men inkludering handlar inte enbart om huvudrollsinnehavare och kärleksintressen (även om det behövs oändligt med variation även inom de områdena). Det handlar också om en känsla av att kvinnor existerar och lever i världen även utanför den slutna protagonistsfären med sitt obligatoriska följe kompisar, kärlekar och nemesis.

Även kvinnor kan vara generiska, massgenererade fiender
Det som verkligen fick mig att smälta inför Nickelodions serie Legend of Korra (fangirlhypad text här) var att i en av de första fajterna med generiska fiender i uniform hade ett antal distinkt kvinnliga kroppstyper. Jag blir lyrisk när jag ser avpersonaliserade, icke-sexualiserade kvinnorepresentationer kastas runt som vantar i en tecknad serie. Det faktum att även kvinnor kan vara generiska, massgenererade fiender skapar en inkluderande fiktiv värld där tjejer faktiskt lever egna liv och också kan vara anhängare till militanta terroristorganisationer.

Den generiska fienden är annars alltid manlig. Den manliga kroppstypen är default, den kvinnliga är undantaget som används för vissa karaktärsattribut. Om vi ser till icke-realitiska spel med massgenererade fiendestyrkor finns det aldrig några brudar. SOLDIER? Bara män. Cerberus? Bara män. The Footclan? Bara män. Heavenly Sword? Bara män. Jokerns gäng av mentalt instabila clowner? Bara män. Shadows of the Damned? Bara män. You get the point.

Just Shadows of the Damned är ett intressant exempel i den här sammanhanget. I spelets första banor finns en form av zombie-liknande generiska fiender som bebor helvetet och slaktas i mängder. Alla dessa attackerande monster har manlig kroppstyp, medan de sargade liken som ligger utspridda i husen runt om kring för att illustrera hur hemsk och vämjelig denna mardrömsvärld är, är alla kvinnliga. Det befäster en ganska trist syn på män som förövare och kvinnor som symbolen för en tragisk död (tillsammans, rätt ofta, med barn).

Män måste också kunna vara offer och kvinnor måste också kunna sparkas i ansiktet för en spelvärld där kön är represenativt istället för stereotypt.

Kommentarer

  1. Magnus skriver:

    Väldigt bra skrivet, har aldrig tidigare relaterat över generiskt skapade fiender. Nu när man i stora spel som Fable, Fallout osv. kan välja kön borde kanske även andra karaktärer i spelen ses över. Men måste ändå säga att det bär mig emot att skjuta mot kvinnor och barn .. men var går gränsen? Tycker att den överstegs redan i den (enligt min tycke) avskyvärda scenen i MW där man går omkring på en flygplats och skjuter civila ..

    Givetvis finns det alltid undantag och just vad gäller “kvinnliga terrorister” så finns det att gammalt utskällt spel med skrikande terroristnunnor (Postal 2). Samt sonens favoritspel Spiderman där det drar omkring stora gäng med tjejer på stan, av någon konstig anledning använder de paraplyer som vapen?

  2. Mats Nylund skriver:

    I verkligheten bör det bära emot att skjuta även på män :). I spel bör det dock inte vara någon skillnad, och det är skönt att se ett spel som fattar det.

  3. Michel skriver:

    Intressant artikel – tredje vågens feminism? En djup urringning kan faktiskt vara ett uttryck för en djup personlighet, så länge urringningen är ett resultat av ett individuellt val och inte bara ett svar på en allenarådande norm. Det behöver inte handla om sex utan kan också handla om kontroll: en dag kan en kvinna ta på sig en klänning med djup urringning, en annan dag låter hon bli. Makten ligger i att kunna välja och kontrollera det sätt på vilket man uppfattas av omvärlden.

    Så långt i verkligheten. Men i spelen? Ska man svara på den frågan måste man också fråga vilka som skapat spelet ifråga och kanske också vilka konsumenterna är.

    Magnus här ovan har svårt att skjuta på kvinnor och barn i spel, och här kan jag ju hålla med (om hon inte är dilerisk och mordisk som i Fallout och kommer emot dig med tuppkam och allt?)

    Om man ser på (vissa) människor som offer så blir allt mycket svårare också i spelen. Hur många kommer ihåg hur det kändes att skjuta på horder av afrikanska ”zombies” i Resident Evil 5? Afrikaner som redan är hårt drabbade av fattigdom, svält och torka – ska de behöva uthärda att också vara legitima mål för västerländska soldater?

  4. Tuffa Killen skriver:

    Fantastiskt skrivet.
    Nästan allt du skriver är väldigt bra, och i många fall ganska ögonöppnande för mig:)

    Har aldrig förut reflekterat över bristen av kvinnliga dussinfiender, utom när jag spelade mgs4, där det finns ett specialmove där man vrider om en fångad fiendes könsdelar tills han svimmar, vilket inte funkar på kvinnliga fiender. Samt att de kvinnliga dussinfienderna av någon anledning var mycket farligare än de manliga.

  5. gabbay skriver:

    Jag har en kompis som är SDare och han tänker ungefär som du gör, man letar efter allting som bekräftar hans världsbild. Han sitter timtals på Avpixlat och Flashback och du letar kvinnliga sterotyper. Det är intressant hur två olika människor med så extremt olika åsikter ändå tänker på exakt samma sätt.

    MVH
    Gabbay

  6. Samson Wiklund skriver:

    @gabbay: Förklara gärna hur du menar att Malin letar efter saker som bekräftar hennes världsbild.

  7. Malin Söderberg skriver:

    @Gabbay: Jag letar sjukt sällan kvinnliga stereotyper, det är nämligen inget som behövs letas efter. Däremot så sitter jag ofta och försöker googla fram exempel på kvinnor (och män!) som inte uppfyller de stereotypt angivna rollerna. Har du tips på några sådana forum där jag kan gotta ned mig så tar jag gärna mot dem (fast förmodligen har de många goda exemplen raderats från Google av Feminazistmaffian som tillsammans med ZOG kontrollerar all information, via teknologi de fått skänkt från The Great Spagetthimonster in the sky).

  8. Alex skriver:

    “icke-sexualiserade”
    Har du lust att utveckla det här med din definition och några exempel? För oss som inte tittar på Nickelodeon eller kan ha “fel” uppfattning. Hårddrar jag och tänker allinkluderande så har jag svårt att se hur nånting alls kan vara helt icke-sexualiserat.

    “alltid manlig”
    Men inte alltid av manligt kön! (förlåt). “alltid” stämmer förstås inte, onödigt att överdriva för att låtsas bevisa en poäng. Var nog det som gabbay reagerade på.

    Med det sagt håller jag helt med i sak. Sen kan man förstås reflektera över om avhumaniseringen av människor i våldsspel öht är något eftersträvansvärt, jag ser nog hellre fler spel med färre generiska fiender och fler som jag som spelare bygger en relation till och nästan mår dåligt över att ha ihjäl (kommer att tänka på Drakes typ dubbellivsaktiga person i Uncharted som det bloggats om på Loading, när det snackas dussinfiender). Men det är en annan diskussion.

  9. Malin Söderberg skriver:

    @Alex: Icke-sexualiserad: I exemplet med generiska fiendestykor kan en definera det som sexualiserat om den kvinnliga uniformen exempelvis diffar från den manliga på vissa delar.
    Exempel vis i Dirge of Cerberus (som har kvinnliga soldater till skillnad på FF7 etc) http://img.neoseeker.com/v_concept_art.php?caid=15024 Det finns en VISS skillnad här mellan manliga uniformen och kvinnliga.
    Se sedan exempel Cerberus (blev rättad, hade fel, Cerberus HAR kvinnliga soldater!) Cerberus Centurion: http://na.llnet.bioware.cdn.ea.com/u/f/eagames/bioware/masseffect3/resources/assets/media/concepts/concept-002-cerberus_trooper-p.jpg
    Cerberus Phantom: http://masseffect.wikia.com/wiki/Phantom (Bättre bild, men fanmade: http://www.masseffect-universe.de/images/content/ME3_Cerberus-Phantom.jpg
    Även om rustningen är anpassad för en kvinnlig kroppstyp (Boobs ftw!)och för att vara smidigare så diffar den inte från Cerberus design. Den har inga hål, saknar inte armor på strategiska ställen och är funtkionsduglig.
    Det finns också andra sätt som sexualisering yttrar sig på, men det orkar jag inte gå in på här, det sker oftast inte med generiska fiender. Men det är bla. hur fiender dör, hur de presenteras, och främst när det gäller våld är det hur kroppar positioneras under en fight. Just detta sker inte så mycket i spel (utöver fightingspel) men destomer i exempelvis comics. Läs new 52’s Batwoman(och eller Batgirl, de är så sjukt bra att du inte direkt förlorar något på att läsa dem!) och jämför med New 52’s Catwoman och du har rätt klara exempel på positonering etc.

    Vad det gäller alltid manlig så ge mig gärna några exmepel med humanoida generiska fiender där kroppstypen inte är i huvudsak manlig(jag kan tre, och alla är Bioware)?

  10. Malin Söderberg skriver:

    @Magnus/Michael: Jag håller på att skriva en kort uppföljning om precis det du tar upp i din kommentar, nämligen att folk tycks ha svårare att slentrianmörda (fiktiva!) kvinnor än män, vilket jag tycker är intressant!

  11. gabbay skriver:

    @gabbay: Förklara gärna hur du menar att Malin letar efter saker som bekräftar hennes världsbild.

    Ähh typ varje inlägg här och på twitterraden på svampriket.

    Däremot är det intressant att ingen har svarat på mitt påstående om att feminister och rättshaveristerna tänker på ungefär samma sätt. Händer det något positivt i deras huvudämnen så försvinner det lika fort som det kom, däremot händer det något negativt så tar det hus i helvete!

    Förövrigt så är det facken som har misslyckats i sin löneförhandling när det handlar om “kvinnoyrken” som är huvudanledningen till varför kvinnor har lägre lön än män. Problemet är bara att jag aldrig hört en feminist säga det.

  12. Ackreman skriver:

    Jag minns första kvinnliga fienden jag stötte på i ett spel som jag fick reda på att de var kvinnor först efter att jag hade skjutit dem: den kvinnliga Black Ops-assassin som finns i första Half-Life http://www.nextdimension.org/other/hd2/hl1/hassassin.jpg

    Minns att jag var grymt rädd för den fienden då den är übersnabb och gillar att springa upp bakom en och skjuta, man såg dem sällan komma. Sen lista jag ut ett sätt som fungerade.

    Dock är den här sortens fiende ovanlig i dagens spelklimat. Spelutvecklare vill fortfarande göra en markant skillnad på den kvinnliga respektive manliga outfiten, och det är ofta man tänker att det inte är en chans man går ut i strid klädd sådär. Bra inlägg!

  13. Malin Söderberg skriver:

    @Gabbay: Du vet att du kommenterar exakt som rassar kommenterar, dvs du kommer med en crazy påstående (för det var inte en fråga du ställde) som folk inte petar på med en pinne, förklarar dig inte där du får en motfråga och sedan påstå att ingen vågar bemöta dina påståenden? Precis som rasister! Vi kan bilda klubb! Du och jag Gabby, DU OCH JAG I EN TRÄKOJA! :)))))))

    Förövrigt debatterar jag som en massa saker, om vi enbart ska se till Person med X ställning som ser Y som problem och skriver om Y. Sedan att du inte kan skilja på ett inlägg på Flashback om att Invandrargrupp Y är onda versus ett inlägg om att stereotypisering Y är en dålig grej så är det ett rent bildningproblem hos dig. Faktiskt. Att jag tar det medieutrymme jag har för att diskutera de problem jag ser inom exempelvis nördkulturen är heller inget konstigt. Vill du slippa behöva nudda kritiskt tänkande rekommenderar jag att du ser valfritt program på Kanal 5 eller läser någon av de spelskribenter som inre går djupare in i kulturen än att avgöra om handkontrollen är okej eller inte.

    Vad det gäller löneskillnader mellan män och kvinnor så… vad fan plockade du det ifrån? Hursom, kan rekommendera Una Gustavsson som skrev en avhandling om psykologin bakom löneförhandlingar. Psykologienheten, Lunds Universitet 2010. Kan beställas in till ditt lokala bibliotek ev läsas på nätet. Testa googla!

    Nu ska jag gå tillbaka och typ hata på Castle Crashers! VARFÖR RÄDDAR EN BARA PRINSESSOR GRRRR! HATA ALLT!( Nah, jk, hihi!)

  14. Malin Söderberg skriver:

    Ackerman: Fråga, när du fick reda på att det var en tjej, spelade det nån roll? Håller på med en uppföljningsartikel nämligen ang. det som Magnus och Michel ovan skriver om, att de inte är bekväma med att döda kvinnor i spel och det skulle vara intressant att veta om det blev annorlunda för dig eftersom det var en fiendetyp som du uppfattade som jobbig (vilka det brukar vara tillfredställande att ha ihjäl, när man dödade helikoptern i Half-Life 2, JÄÄÄÄKLAR vad nöjd jag var!!)

  15. gabbay skriver:

    @Gabbay: Du vet att du kommenterar exakt som rassar kommenterar, dvs du kommer med en crazy påstående (för det var inte en fråga du ställde) som folk inte petar på med en pinne, förklarar dig inte där du får en motfråga och sedan påstå att ingen vågar bemöta dina påståenden? Precis som rasister! Vi kan bilda klubb! Du och jag Gabby, DU OCH JAG I EN TRÄKOJA! ))))))

    Haha Underbart min käre politiker men du svarar fortfarande inte på mitt påstående/teori/fråga. Det du istället gör är att du använder exakt samma mynt som du anklagar mig för.

    Vad det gäller löneskillnader mellan män och kvinnor så… vad fan plockade du det ifrån? Hursom, kan rekommendera Una Gustavsson som skrev en avhandling om psykologin bakom löneförhandlingar. Psykologienheten, Lunds Universitet 2010. Kan beställas in till ditt lokala bibliotek ev läsas på nätet. Testa googla!

    ok jag skall läsa detta men vad är din teori om att kvinnor tjänar mindre än män? Det är helt klart ett faktum att tex kommunal inte har fått upp sina löner på samma sätt som tex metall eller andra mer mansorienterade fackförbund!
    MVH Gabbay

  16. Alex skriver:

    @Malin: Okej, tackar! Fast per den vanliga definitionen (sexuella anspelningar eller när fysiska drag som ses som attraktiva sätts i fokus) så borde inte ens Cerberus få grönt kort, inte förrän fler kroppstyper representeras och samma rustning finns för bägge könen, som det gör (tror jag?) för huvudkaraktären.

    Hade faktiskt problem att komma på exempel, men här har du några stycken:

    Dawn of War
    Farseer: http://media.pcgamer.com/files/2010/11/Dawn-of-War-Retribution-Eldar-Farseer-590×295.jpg,
    Howling Banshees (som är på typ samma nivå som ME, liknar andra enheter men är specifik för kvinnor): http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m430241_banshee_banner.jpg

    Resident Evil och Dead Rising
    Torde ju ha en hel del, visserligen zombies då och utan uniformer 🙂
    http://www.supercheats.com/xbox360/deadrising2casewestscreenshots.htm

    Vagrant Story
    Asura: http://shrines.rpgclassics.com/psx/vs/enemy/asura.gif
    Kali: http://shrines.rpgclassics.com/psx/vs/enemy/kali.gif

    Phantasy Star
    Fatima: http://shrines.rpgclassics.com/genesis/ps3/images/monsterpics/fatima.gif

    Xenogears
    Suzarn: http://shrines.rpgclassics.com/psx/xeno/enemies/suzarn.gif

    Persona-serien
    Finns lite allt möjligt här, spelen leker en del med gränsen mellan sexigt, konstigt och äckligt. Ibland känns det också som att det är upp till spelaren att bestämma själv om det är en kvinna eller man det är du tittar på:
    http://www.digitaldevildb.com/tony/games/persona3/artmodels.php#
    http://img.waffleimages.com/aa0f0c1ea638b0e8d57bbd9cc0032e5605d42779/teoskirt.jpg

    Metal Gear Solid 4
    FROG Soldier: http://borderhouseblog.com/wp-content/uploads/2010/03/mgs4-frogs-soldier_sm.jpg

    …samt alla odefinierbara sprites i äldre spel (skelett, mumier, spökriddare, magiker i robes osv). Men tyvärr kan man inte sparka så många av dem i fejan.

  17. Ackreman skriver:

    Tro mig, de hade skapat den sådan att man såg den asexuell. Fienden var så tillfredsställande att ta ner att man gav ifrån sig ett litet jubel varje gång man fick ner en av dem. Jag har personligen aldrig haft problemet med vilket kön fienden har, utan rankat dem efter deras ettrighet och envishet. Jag är väl en väldigt jämställd spelare gissar jag, rankar dem efter svårighetsgrad, inte kön.

  18. Malin Söderberg skriver:

    Alex: Helst skulle det ju funnits kvinnliga centurions (vilket jag enbart antar inte finns pga. att de aldrig pratar med kvinnoröster) men det var det bästa exemplet jag kunde hitta med män och kvinnor inom samma fiendestyrka/typ där uniformen är konsekvent och osexualiserad.

    Zombiespel är lite ett undantag eftersom de ofta har alla möjliga typer av folkslag som fiender, helt u linje med zombiekultur i övrigt.

    Sen är det jrpgs mest, en spelgenre som ofta har undantag och är rätt duktiga på att vara inkluderande. Men när det kommer tex till Fatima i Phantasy Star är det en egen fiendetyp eller är det en del av en större grupp? (Ex. Centurions är en typ av Cerberus-soldater, och Cerberussoldaterna är en generisk fiendestyrka). Det finns ofta specifika monster/fiender som ser kvinnliga ut (och som det inte finns män bland), det säger jag inte emot. Däremot så är de sällan ett inslag bland generiska fiender, speciellt inte människostyrkor. Nu kanske det låter som om jag bara klyver hårtrån, men de enda riktiga undantaget jag kommer på på rak arm är Gerudos från Ocarina of time (innan de blir snälla).

    @Gabbay: Jag besvarade faktiskt din fråga. Jag tror du failade på att läsa bara. Vad det gäller kvinnolöner kan jag avslöja att det hela är en stor konspiration från oss feminazgûls som förfalskar statistik för att ni män ska ge oss kvinnor era pengar också! På så vis kommer VI sitta på allt kapital i slutändan och enbart investera det i genusdagis och frisörsalonger som klipper Vasa-frilla! MOWAHAHAHAAHAHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!

    Ackerman: Tack för svar! 🙂

  19. Skuldvärjan skriver:

    Min spontana pseudo-vetenskapliga/filosofiska teori om att man kan finna det obehagligare att döda kvinnor än män är att djupt rotat i det djuriska ursprunget finns en tanke på artens fortlevnad. Kvinnor ska beskyddas för att kunna bära vidare på nästa generation. Medan män ses som naturliga hot för den egna “flocken”.

    Personligen delar jag dock Ackremans inställning om att fiender oavsett kön rankas baserat på deras svårighetsgrad.

  20. Alex skriver:

    @Malin: Fatima tolkar jag (kan ha fel) som en slags kattmänniska, vilket det finns en manlig variant på i serien men som då är mer avklädd och djurisk. Att det sällan finns exakt samma fiendetyp i två olika kön tror jag har mest att göra med att utvecklare velat skapa så mycket unikt innehåll som möjligt med det begränsade utrymme de hade eller vad budgeten tillät. Man prioriterade hellre unika varelser såsom mytologiska väsen (vilka ju ofta är kopplade till biologin sett till hur deras krafter är) än att vara allinkluderande med varje fiendetyp. Det här med att RPG:n i väst ofta hämtar från “fantasy” är ironiskt nog en flaskhals också då det är en rätt rigid genre när det kommer till såna saker.

    Hursomhelst så är jag försiktigt optimistisk, tror inte att utvecklingen kommer gå bakåt på den här fronten.

  21. T4 was Here skriver:

    Ser en massa prata om the psykologiska och samhälds krafterna bakom men inget om dom rent tekniska problem också står till skuld.
    Så bra att du både tog up Korra och Fotklanen efter som dom båda dyker up på Nick snart(eller i Korra’s fall vare söndag 9:00 redan nu. PÅ SVENSKA!) för nu kan jag använd dom som exempel.

    Korra är hand-animerat och kan därför rita figurer hur dom vill utan att det (teoretist sett) tar för mycket på budgeten.
    Men det är väldigt bra av dom att använda females så här som när Korra var med på sin första raid där många av dom maskerade motståndarna inte bara var tjejer utan hade även unik design(från dom avsnitt jag har sätt anyway).

    Dom nya Fotsoldaterna från Nick’s new serie har inte samma tur.
    För inte nog med att dom är killar allihop, dom är alla samma jävla snubbe!
    Det är för att dom är en cgi model som återanvänds om och om igen.

    Det samma gäller i tv-spel(och comic’s nu när ctrl+C&V funkar i rit program) ända sedan gammal sprit grafik.
    Tjejerna i Double Dragon som man drog i håret och knäade i ansiktet var alltid samma tjej fast i olika färger.
    Samma sak gäller även nu när spritsen har byts ut mot polygoner.

    Så i slutändan kommer det så kommer det som alltid ner till pengarna.
    Varför spendera budgeten på att göra om samma fiende fast med bröst när man kan lägga dom på en ny enemy type eller unik karaktär som t.ex Karai från TMNT.

    Särskilt i den här skit ekonomin…

    Vilket faktist gör krigspelen alldra mest retardo i allt detta med tanke på att nästan alla fiender i dom ÄR SAMMA JÄVLA SNUBBAR MED OLIKA VAPEN. Hur svårt vore det att “fixa”?
    (FoC > CoD BtW. Även om dom tog ur Slipstream…)

    (Also ingen Merch, inga pengar. Sorry Malin, men Korra har redan förlorat på den fronten.)

    Nu ska jag gå och sova på vad jag sak skriva till “del två”.
    Någonting om a reincarnated Tyranosaurs Rex.

  22. Michel skriver:

    Årets bästa spelblogg i Sverige hallå! Än har ni långt till Spelkriget där man numera inte skriver så mycket längre, men man bemöter alltid desto mer och är villig till diskussion. Diskussion innebär att ta ställning och säga vad man tycker. Men att bara producera texter som alltid är öppna för diskussion men där dörren är stängd för alla utom trollen? Vill ni bli spelbloggens Twitter? Yes, you will.

  23. Samson Wiklund skriver:

    @Michael: Hur tycker du att vi har misslyckats med att diskutera?

  24. Michel skriver:

    Samson: Det var en kommentar som jag skulle skrivit om, råkade sända den istället. Men generellt tycker jag att lite för mycket får stå oemotsagt i kommentarsfälten (men du bevisar ju nu att systemet funkar). Det gäller ju många bloggar. Men oroa er inte, jag gillar Svampriket och det var inte heller riktat mot någon särskild. 🙂

Skriv en kommentar