Det har i skrivande stund bara gått några dagar sedan Steam Greenlight lanserades. För er som inte vet är det en funktion där folk får rösta upp indiespel som de tycker ser intressanta ut, och rösta ner spelen som verkar ointressanta. Spelen som röstas upp får läggas upp på Steam för försäljning, medan spelen som röstas ner eller inte får tillräckligt med uppröster blir dömda att försvinna bland fördömandets svarta skuggor. Det är i grund och botten en jättebra tanke som ger indiespel en plattform att uppmärksammas via. Men jag ser även några problem med den här metoden.

Är inte poängen med indie att det är något som står utanför mainstreammassans ”mass appeal”?
Valve är ett företag, och jag förstår varför ett företag vill göra det lätt att lyssna på vad sidan med flest plånböcker har att säga. Men samtidigt, är inte poängen med indie att det är något som står utanför mainstreammassans ”mass appeal”? Utanför det kommersiellt bekräftade som kan marknadsföras med en trailer och några textrader. Jag förstår att det inte går att lägga upp alla världens indiespel på Steam, och att man måste plocka och välja. Men finns det inte ett bättre sätt att göra det på? Just nu avgör användarna ett spels öde utifrån en begränsad mängd information. Och det är ganska tydligt att alldeles för många röstar ner spel efter att de bara kastat ett öga på några screenshots.

Det är inte Greenlights fel att så många dömer ut spel på grunder baserade på missförstånd och brist på information. Och jag tror det kommer bli bättre med tiden, då de oseriösa användarna inte tycker den sprillans nya tjänsten är spännande längre. Men som det är nu råder jag hoppfulla indieutvecklare att vänta med att lägga upp sina spel på Greenlight, tills man slutat rösta ner skiten ur titlar med okonstruktiva och felaktiga motiveringar som ”OMG MINECRAFT RIP OFF”, ”GAY JRPG” eller ”UGLY GRAPHICS”. Med allt hat som Dust: An Elysian Tail fått för sin furrydesign är det inte svårt att se att det spelet hade blivit nedröstat till glömska.

Att 10 000 personer ogillar ett spel har ingen inverkan så länge som det finns 10 000 som gillar det
Kanske borde man avlägsna nedröstningsfunktionen. Jag vet att den ska hjälpa att sortera bort spelen som ingen borde ödsla sin tid på. Men i mitt huvud känns det lite som att man skulle kunna dra bort pengar från Kickstarterprojekt man inte är intresserad av. Att 10 000 personer ogillar ett spel har ingen inverkan så länge som det finns 10 000 som gillar det. Spelet kommer ändå köpas av 10 000 användare. Ta bort nedröstningsknappen, och slipp nedröstande troll. Den som inte är intresserad av spelet kan då helt enkelt avstå från att rösta utan att skada spelet med negativitet. En kund som inte vill köpa ska inte ta ut en kund som vill köpa.