Det finns vissa saker som ihop med en god story och ett bra utförande vinner min populÀrkulturella kÀrlek. En Àr brittiska dialekter, en annan drakar, en tredje att namnlösa kvinnor blir sparkade i ansiktet pÄ nÄgorlunda regulÀr basis.
NÀr en pratar om inkludering av kvinnor i spel(/nörd)sammanhang brukar diskussionen oftast landa i en upprÀkning av antalet kvinnliga huvudpersoner samt djupet i deras personlighet kontra djupet av deras urringning. Men inkludering handlar inte enbart om huvudrollsinnehavare och kÀrleksintressen (Àven om det behövs oÀndligt med variation Àven inom de omrÄdena). Det handlar ocksÄ om en kÀnsla av att kvinnor existerar och lever i vÀrlden Àven utanför den slutna protagonistsfÀren med sitt obligatoriska följe kompisar, kÀrlekar och nemesis.
Den generiska fienden Àr annars alltid manlig. Den manliga kroppstypen Àr default, den kvinnliga Àr undantaget som anvÀnds för vissa karaktÀrsattribut. Om vi ser till icke-realitiska spel med massgenererade fiendestyrkor finns det aldrig nÄgra brudar. SOLDIER? Bara mÀn. Cerberus? Bara mÀn. The Footclan? Bara mÀn. Heavenly Sword? Bara mÀn. Jokerns gÀng av mentalt instabila clowner? Bara mÀn. Shadows of the Damned? Bara mÀn. You get the point.
Just Shadows of the Damned Àr ett intressant exempel i den hÀr sammanhanget. I spelets första banor finns en form av zombie-liknande generiska fiender som bebor helvetet och slaktas i mÀngder. Alla dessa attackerande monster har manlig kroppstyp, medan de sargade liken som ligger utspridda i husen runt om kring för att illustrera hur hemsk och vÀmjelig denna mardrömsvÀrld Àr, Àr alla kvinnliga. Det befÀster en ganska trist syn pÄ mÀn som förövare och kvinnor som symbolen för en tragisk död (tillsammans, rÀtt ofta, med barn).
MÀn mÄste ocksÄ kunna vara offer och kvinnor mÄste ocksÄ kunna sparkas i ansiktet för en spelvÀrld dÀr kön Àr represenativt istÀllet för stereotypt.
VÀldigt bra skrivet, har aldrig tidigare relaterat över generiskt skapade fiender. Nu nÀr man i stora spel som Fable, Fallout osv. kan vÀlja kön borde kanske Àven andra karaktÀrer i spelen ses över. Men mÄste ÀndÄ sÀga att det bÀr mig emot att skjuta mot kvinnor och barn .. men var gÄr grÀnsen? Tycker att den överstegs redan i den (enligt min tycke) avskyvÀrda scenen i MW dÀr man gÄr omkring pÄ en flygplats och skjuter civila ..
Givetvis finns det alltid undantag och just vad gĂ€ller ”kvinnliga terrorister” sĂ„ finns det att gammalt utskĂ€llt spel med skrikande terroristnunnor (Postal 2). Samt sonens favoritspel Spiderman dĂ€r det drar omkring stora gĂ€ng med tjejer pĂ„ stan, av nĂ„gon konstig anledning anvĂ€nder de paraplyer som vapen?
I verkligheten bör det bÀra emot att skjuta Àven pÄ mÀn :). I spel bör det dock inte vara nÄgon skillnad, och det Àr skönt att se ett spel som fattar det.
Intressant artikel â tredje vĂ„gens feminism? En djup urringning kan faktiskt vara ett uttryck för en djup personlighet, sĂ„ lĂ€nge urringningen Ă€r ett resultat av ett individuellt val och inte bara ett svar pĂ„ en allenarĂ„dande norm. Det behöver inte handla om sex utan kan ocksĂ„ handla om kontroll: en dag kan en kvinna ta pĂ„ sig en klĂ€nning med djup urringning, en annan dag lĂ„ter hon bli. Makten ligger i att kunna vĂ€lja och kontrollera det sĂ€tt pĂ„ vilket man uppfattas av omvĂ€rlden.
SÄ lÄngt i verkligheten. Men i spelen? Ska man svara pÄ den frÄgan mÄste man ocksÄ frÄga vilka som skapat spelet ifrÄga och kanske ocksÄ vilka konsumenterna Àr.
Magnus hÀr ovan har svÄrt att skjuta pÄ kvinnor och barn i spel, och hÀr kan jag ju hÄlla med (om hon inte Àr dilerisk och mordisk som i Fallout och kommer emot dig med tuppkam och allt?)
Om man ser pĂ„ (vissa) mĂ€nniskor som offer sĂ„ blir allt mycket svĂ„rare ocksĂ„ i spelen. Hur mĂ„nga kommer ihĂ„g hur det kĂ€ndes att skjuta pĂ„ horder av afrikanska âzombiesâ i Resident Evil 5? Afrikaner som redan Ă€r hĂ„rt drabbade av fattigdom, svĂ€lt och torka â ska de behöva uthĂ€rda att ocksĂ„ vara legitima mĂ„l för vĂ€sterlĂ€ndska soldater?
Fantastiskt skrivet.
NÀstan allt du skriver Àr vÀldigt bra, och i mÄnga fall ganska ögonöppnande för mig:)
Har aldrig förut reflekterat över bristen av kvinnliga dussinfiender, utom nÀr jag spelade mgs4, dÀr det finns ett specialmove dÀr man vrider om en fÄngad fiendes könsdelar tills han svimmar, vilket inte funkar pÄ kvinnliga fiender. Samt att de kvinnliga dussinfienderna av nÄgon anledning var mycket farligare Àn de manliga.
Jag har en kompis som Àr SDare och han tÀnker ungefÀr som du gör, man letar efter allting som bekrÀftar hans vÀrldsbild. Han sitter timtals pÄ Avpixlat och Flashback och du letar kvinnliga sterotyper. Det Àr intressant hur tvÄ olika mÀnniskor med sÄ extremt olika Äsikter ÀndÄ tÀnker pÄ exakt samma sÀtt.
MVH
Gabbay
@gabbay: Förklara gÀrna hur du menar att Malin letar efter saker som bekrÀftar hennes vÀrldsbild.
@Gabbay: Jag letar sjukt sÀllan kvinnliga stereotyper, det Àr nÀmligen inget som behövs letas efter. DÀremot sÄ sitter jag ofta och försöker googla fram exempel pÄ kvinnor (och mÀn!) som inte uppfyller de stereotypt angivna rollerna. Har du tips pÄ nÄgra sÄdana forum dÀr jag kan gotta ned mig sÄ tar jag gÀrna mot dem (fast förmodligen har de mÄnga goda exemplen raderats frÄn Google av Feminazistmaffian som tillsammans med ZOG kontrollerar all information, via teknologi de fÄtt skÀnkt frÄn The Great Spagetthimonster in the sky).
”icke-sexualiserade”
Har du lust att utveckla det hĂ€r med din definition och nĂ„gra exempel? För oss som inte tittar pĂ„ Nickelodeon eller kan ha ”fel” uppfattning. HĂ„rddrar jag och tĂ€nker allinkluderande sĂ„ har jag svĂ„rt att se hur nĂ„nting alls kan vara helt icke-sexualiserat.
”alltid manlig”
Men inte alltid av manligt kön! (förlĂ„t). ”alltid” stĂ€mmer förstĂ„s inte, onödigt att överdriva för att lĂ„tsas bevisa en poĂ€ng. Var nog det som gabbay reagerade pĂ„.
Med det sagt hÄller jag helt med i sak. Sen kan man förstÄs reflektera över om avhumaniseringen av mÀnniskor i vÄldsspel öht Àr nÄgot efterstrÀvansvÀrt, jag ser nog hellre fler spel med fÀrre generiska fiender och fler som jag som spelare bygger en relation till och nÀstan mÄr dÄligt över att ha ihjÀl (kommer att tÀnka pÄ Drakes typ dubbellivsaktiga person i Uncharted som det bloggats om pÄ Loading, nÀr det snackas dussinfiender). Men det Àr en annan diskussion.
@Alex: Icke-sexualiserad: I exemplet med generiska fiendestykor kan en definera det som sexualiserat om den kvinnliga uniformen exempelvis diffar frÄn den manliga pÄ vissa delar.
Exempel vis i Dirge of Cerberus (som har kvinnliga soldater till skillnad pÄ FF7 etc) http://img.neoseeker.com/v_concept_art.php?caid=15024 Det finns en VISS skillnad hÀr mellan manliga uniformen och kvinnliga.
Se sedan exempel Cerberus (blev rÀttad, hade fel, Cerberus HAR kvinnliga soldater!) Cerberus Centurion: http://na.llnet.bioware.cdn.ea.com/u/f/eagames/bioware/masseffect3/resources/assets/media/concepts/concept-002-cerberus_trooper-p.jpg
Cerberus Phantom: http://masseffect.wikia.com/wiki/Phantom (BĂ€ttre bild, men fanmade: http://www.masseffect-universe.de/images/content/ME3_Cerberus-Phantom.jpg
Ăven om rustningen Ă€r anpassad för en kvinnlig kroppstyp (Boobs ftw!)och för att vara smidigare sĂ„ diffar den inte frĂ„n Cerberus design. Den har inga hĂ„l, saknar inte armor pĂ„ strategiska stĂ€llen och Ă€r funtkionsduglig.
Det finns ocksĂ„ andra sĂ€tt som sexualisering yttrar sig pĂ„, men det orkar jag inte gĂ„ in pĂ„ hĂ€r, det sker oftast inte med generiska fiender. Men det Ă€r bla. hur fiender dör, hur de presenteras, och frĂ€mst nĂ€r det gĂ€ller vĂ„ld Ă€r det hur kroppar positioneras under en fight. Just detta sker inte sĂ„ mycket i spel (utöver fightingspel) men destomer i exempelvis comics. LĂ€s new 52’s Batwoman(och eller Batgirl, de Ă€r sĂ„ sjukt bra att du inte direkt förlorar nĂ„got pĂ„ att lĂ€sa dem!) och jĂ€mför med New 52’s Catwoman och du har rĂ€tt klara exempel pĂ„ positonering etc.
Vad det gÀller alltid manlig sÄ ge mig gÀrna nÄgra exmepel med humanoida generiska fiender dÀr kroppstypen inte Àr i huvudsak manlig(jag kan tre, och alla Àr Bioware)?
@Magnus/Michael: Jag hÄller pÄ att skriva en kort uppföljning om precis det du tar upp i din kommentar, nÀmligen att folk tycks ha svÄrare att slentrianmörda (fiktiva!) kvinnor Àn mÀn, vilket jag tycker Àr intressant!
@gabbay: Förklara gÀrna hur du menar att Malin letar efter saker som bekrÀftar hennes vÀrldsbild.
Ăhh typ varje inlĂ€gg hĂ€r och pĂ„ twitterraden pĂ„ svampriket.
DÀremot Àr det intressant att ingen har svarat pÄ mitt pÄstÄende om att feminister och rÀttshaveristerna tÀnker pÄ ungefÀr samma sÀtt. HÀnder det nÄgot positivt i deras huvudÀmnen sÄ försvinner det lika fort som det kom, dÀremot hÀnder det nÄgot negativt sÄ tar det hus i helvete!
Förövrigt sĂ„ Ă€r det facken som har misslyckats i sin löneförhandling nĂ€r det handlar om ”kvinnoyrken” som Ă€r huvudanledningen till varför kvinnor har lĂ€gre lön Ă€n mĂ€n. Problemet Ă€r bara att jag aldrig hört en feminist sĂ€ga det.
Jag minns första kvinnliga fienden jag stötte pÄ i ett spel som jag fick reda pÄ att de var kvinnor först efter att jag hade skjutit dem: den kvinnliga Black Ops-assassin som finns i första Half-Life http://www.nextdimension.org/other/hd2/hl1/hassassin.jpg
Minns att jag var grymt rĂ€dd för den fienden dĂ„ den Ă€r ĂŒbersnabb och gillar att springa upp bakom en och skjuta, man sĂ„g dem sĂ€llan komma. Sen lista jag ut ett sĂ€tt som fungerade.
Dock Àr den hÀr sortens fiende ovanlig i dagens spelklimat. Spelutvecklare vill fortfarande göra en markant skillnad pÄ den kvinnliga respektive manliga outfiten, och det Àr ofta man tÀnker att det inte Àr en chans man gÄr ut i strid klÀdd sÄdÀr. Bra inlÀgg!
@Gabbay: Du vet att du kommenterar exakt som rassar kommenterar, dvs du kommer med en crazy pĂ„stĂ„ende (för det var inte en frĂ„ga du stĂ€llde) som folk inte petar pĂ„ med en pinne, förklarar dig inte dĂ€r du fĂ„r en motfrĂ„ga och sedan pĂ„stĂ„ att ingen vĂ„gar bemöta dina pĂ„stĂ„enden? Precis som rasister! Vi kan bilda klubb! Du och jag Gabby, DU OCH JAG I EN TRĂKOJA! :)))))))
Förövrigt debatterar jag som en massa saker, om vi enbart ska se till Person med X stÀllning som ser Y som problem och skriver om Y. Sedan att du inte kan skilja pÄ ett inlÀgg pÄ Flashback om att Invandrargrupp Y Àr onda versus ett inlÀgg om att stereotypisering Y Àr en dÄlig grej sÄ Àr det ett rent bildningproblem hos dig. Faktiskt. Att jag tar det medieutrymme jag har för att diskutera de problem jag ser inom exempelvis nördkulturen Àr heller inget konstigt. Vill du slippa behöva nudda kritiskt tÀnkande rekommenderar jag att du ser valfritt program pÄ Kanal 5 eller lÀser nÄgon av de spelskribenter som inre gÄr djupare in i kulturen Àn att avgöra om handkontrollen Àr okej eller inte.
Vad det gĂ€ller löneskillnader mellan mĂ€n och kvinnor sĂ„… vad fan plockade du det ifrĂ„n? Hursom, kan rekommendera Una Gustavsson som skrev en avhandling om psykologin bakom löneförhandlingar. Psykologienheten, Lunds Universitet 2010. Kan bestĂ€llas in till ditt lokala bibliotek ev lĂ€sas pĂ„ nĂ€tet. Testa googla!
Nu ska jag gĂ„ tillbaka och typ hata pĂ„ Castle Crashers! VARFĂR RĂDDAR EN BARA PRINSESSOR GRRRR! HATA ALLT!( Nah, jk, hihi!)
Ackerman: FrĂ„ga, nĂ€r du fick reda pĂ„ att det var en tjej, spelade det nĂ„n roll? HĂ„ller pĂ„ med en uppföljningsartikel nĂ€mligen ang. det som Magnus och Michel ovan skriver om, att de inte Ă€r bekvĂ€ma med att döda kvinnor i spel och det skulle vara intressant att veta om det blev annorlunda för dig eftersom det var en fiendetyp som du uppfattade som jobbig (vilka det brukar vara tillfredstĂ€llande att ha ihjĂ€l, nĂ€r man dödade helikoptern i Half-Life 2, JĂĂĂĂKLAR vad nöjd jag var!!)
@Gabbay: Du vet att du kommenterar exakt som rassar kommenterar, dvs du kommer med en crazy pĂ„stĂ„ende (för det var inte en frĂ„ga du stĂ€llde) som folk inte petar pĂ„ med en pinne, förklarar dig inte dĂ€r du fĂ„r en motfrĂ„ga och sedan pĂ„stĂ„ att ingen vĂ„gar bemöta dina pĂ„stĂ„enden? Precis som rasister! Vi kan bilda klubb! Du och jag Gabby, DU OCH JAG I EN TRĂKOJA! ))))))
Haha Underbart min kÀre politiker men du svarar fortfarande inte pÄ mitt pÄstÄende/teori/frÄga. Det du istÀllet gör Àr att du anvÀnder exakt samma mynt som du anklagar mig för.
Vad det gÀller löneskillnader mellan mÀn och kvinnor sÄ⊠vad fan plockade du det ifrÄn? Hursom, kan rekommendera Una Gustavsson som skrev en avhandling om psykologin bakom löneförhandlingar. Psykologienheten, Lunds Universitet 2010. Kan bestÀllas in till ditt lokala bibliotek ev lÀsas pÄ nÀtet. Testa googla!
ok jag skall lÀsa detta men vad Àr din teori om att kvinnor tjÀnar mindre Àn mÀn? Det Àr helt klart ett faktum att tex kommunal inte har fÄtt upp sina löner pÄ samma sÀtt som tex metall eller andra mer mansorienterade fackförbund!
MVH Gabbay
@Malin: Okej, tackar! Fast per den vanliga definitionen (sexuella anspelningar eller nÀr fysiska drag som ses som attraktiva sÀtts i fokus) sÄ borde inte ens Cerberus fÄ grönt kort, inte förrÀn fler kroppstyper representeras och samma rustning finns för bÀgge könen, som det gör (tror jag?) för huvudkaraktÀren.
Hade faktiskt problem att komma pÄ exempel, men hÀr har du nÄgra stycken:
Dawn of War
Farseer: http://media.pcgamer.com/files/2010/11/Dawn-of-War-Retribution-Eldar-Farseer-590×295.jpg,
Howling Banshees (som Àr pÄ typ samma nivÄ som ME, liknar andra enheter men Àr specifik för kvinnor): http://www.games-workshop.com/MEDIA_CustomProductCatalog/m430241_banshee_banner.jpg
Resident Evil och Dead Rising
Torde ju ha en hel del, visserligen zombies dĂ„ och utan uniformer đ
http://www.supercheats.com/xbox360/deadrising2casewestscreenshots.htm
Vagrant Story
Asura: http://shrines.rpgclassics.com/psx/vs/enemy/asura.gif
Kali: http://shrines.rpgclassics.com/psx/vs/enemy/kali.gif
Phantasy Star
Fatima: http://shrines.rpgclassics.com/genesis/ps3/images/monsterpics/fatima.gif
Xenogears
Suzarn: http://shrines.rpgclassics.com/psx/xeno/enemies/suzarn.gif
Persona-serien
Finns lite allt möjligt hÀr, spelen leker en del med grÀnsen mellan sexigt, konstigt och Àckligt. Ibland kÀnns det ocksÄ som att det Àr upp till spelaren att bestÀmma sjÀlv om det Àr en kvinna eller man det Àr du tittar pÄ:
http://www.digitaldevildb.com/tony/games/persona3/artmodels.php#
http://img.waffleimages.com/aa0f0c1ea638b0e8d57bbd9cc0032e5605d42779/teoskirt.jpg
Metal Gear Solid 4
FROG Soldier: http://borderhouseblog.com/wp-content/uploads/2010/03/mgs4-frogs-soldier_sm.jpg
…samt alla odefinierbara sprites i Ă€ldre spel (skelett, mumier, spökriddare, magiker i robes osv). Men tyvĂ€rr kan man inte sparka sĂ„ mĂ„nga av dem i fejan.
Tro mig, de hade skapat den sÄdan att man sÄg den asexuell. Fienden var sÄ tillfredsstÀllande att ta ner att man gav ifrÄn sig ett litet jubel varje gÄng man fick ner en av dem. Jag har personligen aldrig haft problemet med vilket kön fienden har, utan rankat dem efter deras ettrighet och envishet. Jag Àr vÀl en vÀldigt jÀmstÀlld spelare gissar jag, rankar dem efter svÄrighetsgrad, inte kön.
Alex: Helst skulle det ju funnits kvinnliga centurions (vilket jag enbart antar inte finns pga. att de aldrig pratar med kvinnoröster) men det var det bÀsta exemplet jag kunde hitta med mÀn och kvinnor inom samma fiendestyrka/typ dÀr uniformen Àr konsekvent och osexualiserad.
Zombiespel Àr lite ett undantag eftersom de ofta har alla möjliga typer av folkslag som fiender, helt u linje med zombiekultur i övrigt.
Sen Àr det jrpgs mest, en spelgenre som ofta har undantag och Àr rÀtt duktiga pÄ att vara inkluderande. Men nÀr det kommer tex till Fatima i Phantasy Star Àr det en egen fiendetyp eller Àr det en del av en större grupp? (Ex. Centurions Àr en typ av Cerberus-soldater, och Cerberussoldaterna Àr en generisk fiendestyrka). Det finns ofta specifika monster/fiender som ser kvinnliga ut (och som det inte finns mÀn bland), det sÀger jag inte emot. DÀremot sÄ Àr de sÀllan ett inslag bland generiska fiender, speciellt inte mÀnniskostyrkor. Nu kanske det lÄter som om jag bara klyver hÄrtrÄn, men de enda riktiga undantaget jag kommer pÄ pÄ rak arm Àr Gerudos frÄn Ocarina of time (innan de blir snÀlla).
@Gabbay: Jag besvarade faktiskt din frÄga. Jag tror du failade pÄ att lÀsa bara. Vad det gÀller kvinnolöner kan jag avslöja att det hela Àr en stor konspiration frÄn oss feminazgûls som förfalskar statistik för att ni mÀn ska ge oss kvinnor era pengar ocksÄ! PÄ sÄ vis kommer VI sitta pÄ allt kapital i slutÀndan och enbart investera det i genusdagis och frisörsalonger som klipper Vasa-frilla! MOWAHAHAHAAHAHAHAAHAHAHAHAAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Ackerman: Tack för svar! đ
Min spontana pseudo-vetenskapliga/filosofiska teori om att man kan finna det obehagligare att döda kvinnor Ă€n mĂ€n Ă€r att djupt rotat i det djuriska ursprunget finns en tanke pĂ„ artens fortlevnad. Kvinnor ska beskyddas för att kunna bĂ€ra vidare pĂ„ nĂ€sta generation. Medan mĂ€n ses som naturliga hot för den egna ”flocken”.
Personligen delar jag dock Ackremans instÀllning om att fiender oavsett kön rankas baserat pÄ deras svÄrighetsgrad.
@Malin: Fatima tolkar jag (kan ha fel) som en slags kattmĂ€nniska, vilket det finns en manlig variant pĂ„ i serien men som dĂ„ Ă€r mer avklĂ€dd och djurisk. Att det sĂ€llan finns exakt samma fiendetyp i tvĂ„ olika kön tror jag har mest att göra med att utvecklare velat skapa sĂ„ mycket unikt innehĂ„ll som möjligt med det begrĂ€nsade utrymme de hade eller vad budgeten tillĂ€t. Man prioriterade hellre unika varelser sĂ„som mytologiska vĂ€sen (vilka ju ofta Ă€r kopplade till biologin sett till hur deras krafter Ă€r) Ă€n att vara allinkluderande med varje fiendetyp. Det hĂ€r med att RPG:n i vĂ€st ofta hĂ€mtar frĂ„n ”fantasy” Ă€r ironiskt nog en flaskhals ocksĂ„ dĂ„ det Ă€r en rĂ€tt rigid genre nĂ€r det kommer till sĂ„na saker.
Hursomhelst sÄ Àr jag försiktigt optimistisk, tror inte att utvecklingen kommer gÄ bakÄt pÄ den hÀr fronten.
Ser en massa prata om the psykologiska och samhÀlds krafterna bakom men inget om dom rent tekniska problem ocksÄ stÄr till skuld.
SĂ„ bra att du bĂ„de tog up Korra och Fotklanen efter som dom bĂ„da dyker up pĂ„ Nick snart(eller i Korra’s fall vare söndag 9:00 redan nu. PĂ SVENSKA!) för nu kan jag anvĂ€nd dom som exempel.
Korra Àr hand-animerat och kan dÀrför rita figurer hur dom vill utan att det (teoretist sett) tar för mycket pÄ budgeten.
Men det Àr vÀldigt bra av dom att anvÀnda females sÄ hÀr som nÀr Korra var med pÄ sin första raid dÀr mÄnga av dom maskerade motstÄndarna inte bara var tjejer utan hade Àven unik design(frÄn dom avsnitt jag har sÀtt anyway).
Dom nya Fotsoldaterna frĂ„n Nick’s new serie har inte samma tur.
För inte nog med att dom Àr killar allihop, dom Àr alla samma jÀvla snubbe!
Det Àr för att dom Àr en cgi model som ÄteranvÀnds om och om igen.
Det samma gĂ€ller i tv-spel(och comic’s nu nĂ€r ctrl+C&V funkar i rit program) Ă€nda sedan gammal sprit grafik.
Tjejerna i Double Dragon som man drog i hÄret och knÀade i ansiktet var alltid samma tjej fast i olika fÀrger.
Samma sak gÀller Àven nu nÀr spritsen har byts ut mot polygoner.
SÄ i slutÀndan kommer det sÄ kommer det som alltid ner till pengarna.
Varför spendera budgeten pÄ att göra om samma fiende fast med bröst nÀr man kan lÀgga dom pÄ en ny enemy type eller unik karaktÀr som t.ex Karai frÄn TMNT.
SĂ€rskilt i den hĂ€r skit ekonomin…
Vilket faktist gör krigspelen alldra mest retardo i allt detta med tanke pĂ„ att nĂ€stan alla fiender i dom ĂR SAMMA JĂVLA SNUBBAR MED OLIKA VAPEN. Hur svĂ„rt vore det att ”fixa”?
(FoC > CoD BtW. Ăven om dom tog ur Slipstream…)
(Also ingen Merch, inga pengar. Sorry Malin, men Korra har redan förlorat pÄ den fronten.)
Nu ska jag gĂ„ och sova pĂ„ vad jag sak skriva till ”del tvĂ„”.
NÄgonting om a reincarnated Tyranosaurs Rex.
Ă rets bĂ€sta spelblogg i Sverige hallĂ„! Ăn har ni lĂ„ngt till Spelkriget dĂ€r man numera inte skriver sĂ„ mycket lĂ€ngre, men man bemöter alltid desto mer och Ă€r villig till diskussion. Diskussion innebĂ€r att ta stĂ€llning och sĂ€ga vad man tycker. Men att bara producera texter som alltid Ă€r öppna för diskussion men dĂ€r dörren Ă€r stĂ€ngd för alla utom trollen? Vill ni bli spelbloggens Twitter? Yes, you will.
@Michael: Hur tycker du att vi har misslyckats med att diskutera?
Samson: Det var en kommentar som jag skulle skrivit om, rĂ„kade sĂ€nda den istĂ€llet. Men generellt tycker jag att lite för mycket fĂ„r stĂ„ oemotsagt i kommentarsfĂ€lten (men du bevisar ju nu att systemet funkar). Det gĂ€ller ju mĂ„nga bloggar. Men oroa er inte, jag gillar Svampriket och det var inte heller riktat mot nĂ„gon sĂ€rskild. đ