I dagarna fick ryktena att Sony kommer att släppa en “Playstation 4.5” redan i år ny fart. Åtminstone om man går efter den dokumentation som Giant Bomb kommit över. Enligt dessa dokument kommer nästa version av Playstation 4, som har arbetsnamnet Neo, att ha en snabbare processor, mer grafikkraft och mer RAM-minne för spel. Den ska även kunna skicka 4K-signaler, även om det är oklart om den faktiskt kommer att köra spel i så hög upplösning.

Från och med oktober ska varje ny titel som släpps till Playstation 4 ha ett “base mode” för originalkonsolen och ett “Neo mode” där man kan kräma på med högre upplösning, snabbare bilduppdatering och annat. Detta för att inte fragmentera användarbasen och låsa ute de tiotals miljoner konsumenter som redan äger en Playstation 4.

Dessa rykten, kombinerat med att Microsoft uttalat sig om en eventuell framtida uppgraderingsbar Xbox One, gör frågan om hur framtiden för konsoler ser ut oundviklig. Vi som varit med sedan 80- och 90-talet är vana vid att våra spelkonsoler har mer eller mindre identisk prestanda hela generationen igenom, och att dessa håller i runda slängar fem-sex år.

Men idag, när tekniska framsteg görs snabbare än någonsin måste de stora konsoltillverkarna tänka om för att hänga med. De två stora stationära maskinerna, Playstation 4 och Xbox One, har efter drygt två år på marknaden halkat efter såväl utvecklares som konsumenters krav på prestanda. Med virtual realitys intåg på marknaden krävs dessutom ännu mer kraft under huven för att kunna leverera de upplevelser som utvecklarna vill.

“Många av oss är beredda att punga ut 5 000 spänn för en ny smartphone vartannat år. Varför skulle vi då inte byta eller uppgradera våra spelkonsoler lika ofta?”
Jag är övertygad om att konsolgenerationerna som vi är vana vid att se dem snart är ett minne blott. Vi lägger idag en allt större del av vår disponibla inkomst på teknik och många av oss är beredda att punga ut 5 000 spänn för en ny smartphone vartannat år. Varför skulle vi då inte byta eller uppgradera våra spelkonsoler lika ofta?

Med fler och mindre uppgraderingar av konsolerna blir tillverkarnas största utmaning balansgången mellan att öppna för spel som kräver högre prestanda och att fragmentera användarbasen. Ett möjligt scenario är att man, likt Apple, ställer kravet att nya spel ska stödja ett visst antal iterationer av konsolen bakåt.

Oavsett vilken väg konsoljättarna väljer så står vi inför en väldigt intressant framtid för en bransch som just nu förändras snabbare än någonsin tidigare. Men en sak är jag som sagt säker på. Konsolens livscykel är rubbad, och tiden då de höll sig till samma tekniska specifikationer i ett halvt decennium är över.