Spelhöst, med allt vad det innebär! Men nyheter ska hinnas med det också. Denna vecka vill vi på Svampriket passa på att gratta Åsa Roos som blir hedersdoktor på Högskolan i Skövde. Om vi blickar utomlands kan vi berätta om att indiesuccén Firewatch ska bli film och att Ubisoft verkar har klarat sig från att bli uppköpta av megakonglomeratet Vivendi.

Åsa Roos blir hedersdoktor i Skövde

Åsa Roos. Foto: Crystal Puim.

Åsa Roos. Foto: Crystal Puim.

Spelutvecklaren, debattören och förkämpen för jämställdhet inom spelbranschen, Åsa Roos, blir hedersdoktor på Högskolan i Skövde, enligt ett pressmeddelande från högskolan. Roos, som blir hedersdoktor i ämnet informationsteknologi, började sin spelutvecklarbana på Picofun och har sedan jobbat på finska Sulake och svenska Avalanche. Sedan en tid tillbaka bor hon i Edmonton i Kanada och jobbar som UX-designer på ett, i nuläget, hemligt spelprojekt på Bioware.

Här i Sverige har Åsa Roos även gjort sig ett namn genom bland annat bloggen Discordia och en rad debattinlägg i media om vikten av jämställdhet i allmänhet och i spelbranschen i synnerhet.

Promoveringen äger rum i Skövde nu på fredag den 7 oktober.

Niklas tankar: När jag så sakteliga kom in i svensk spelmedia och bloggosfären i början av detta decennium började jag tidigt följa Åsa och hennes blogg Discordia. Genom henne har jag lärt mig massor om spelbranschen och dess skriande brist på jämställdhet, som nu åtminstone verkar vara på väg åt rätt håll.

Vi har skrivit om Åsa många gånger tidigare här på Svampriket, och det har uteslutande varit hyllningar. Hon har till och med kallats Svamprikets husgudinna. Nu vill vi stämma upp i ett gemensamt GRATTIS till en av Sveriges absolut viktigaste röster i spelbranschen.

Firewatch blir film

Kan det här bli något för bioduken?

Kan det här bli något för bioduken?

Äventyrsspelet Firewatch, som släpptes tidigare i år, ska bli film. Det rapporterar Hollywood Reporter som skriver att spelets utvecklare Campo Santo inlett ett samarbete med filmstudion Good Universe. Det första projektet blir alltså en filmversion av Firewatch, som handlar om en skogsvaktare och hans relation till sin chef i en nationalpark Wyoming på 80-talet. De två företagen, Campo Sant och Good Universe, har även planer på att skapa nya projekt med avstamp i både spel och film.

Good Universe ligger bakom bland annat Neighbors-filmerna, skräckfilmen Don’t Breathe och den amerikanska versionen av Oldboy.

Niklas tankar: Jaha, ännu en filmtolkning av ett spel som kommer att bli pinsamt dålig. Det är nog de flestas första tanke när efter att ha läst den här nyheten. Men jag är ändå villig att ge Campo Santo en chans när det gäller att göra film på Firewatch. De är ett gäng väldigt smarta och och engagerade människor med förmågan att berätta på ett fängslande sätt. Och med tanke på att Firewatch är ett relativt smalt indiespel, som visserligen sålt väldigt bra, har jag svårt att se att filmen skulle vara en snabb ”cash in”.

För er som är intresserade av att veta mer om folket bakom Firewatch kan jag rekommendera podcasten Idle Thumbs där flera av utvecklarna för såväl djuplodande som tramsiga diskussioner om spel.

Ubisoft klarar Vivendi-hotet – för tillfället

Ezio hänger kvar – åtminstone ett tag till.

Ezio hänger kvar – åtminstone ett tag till.

Ubisoft fick fortsatt förtroende av aktieägarna på ett ägarmöte i förra veckan, och kunde därmed hålla konglomeratet Vivendi borta från att ta över, åtminstone ett tag till. Som Polygon skriver har mediajätten, som äger 23 procent av Ubisofts aktier, väntats försöka ta över makten över Ubisoft genom att få in sina egna styrelsemedlemmar i företaget. Men det lyckades alltså inte, och Ubisofts vd, Yves Guillemot och vd:n för Ubisoft Motion Picture, Gerard Guillemot, fick behålla sina platser i styrelsen.

Vivendi har, enligt Polygon, ett förflutet av så kallade hostile takeovers där man köper upp stora delar av företags aktier för att sedan få in sina egna medlemmar i styrelsen. I somras tog de makten över utvecklaren Gameloft, från just Ubisoft-grundarna Guillemot-familjen.

Ubisoft har sedan tidigare uttryckt oro över Vivendis vilja att köpa upp företaget, och ska ha vädjat till andra utvecklare om hjälp med att kunna hålla sig självständiga.

Niklas tankar: Det här är storföretagsbusiness på riktigt hög nivå, och kanske den torraste nyhet jag någonsin skrivit här på Svampriket. Men det är ändå viktigt att kika på, tycker jag, då Ubisoft ju faktiskt i praktiken är en (gigantisk) indieutvecklare. Säga vad man vill om deras spel, men de gör åtminstone fortfarande stora ”riktiga” spel och gör en hel del serier som jag faktiskt gillar. Vem vet vad ett ondskefullt megaföretag som Vivendi skulle göra om de fick makten över Ubisoft som bröderna Guillemot grundat och fortfarande chefar över?