Under Microsofts E3-konferens så utannonserades det att Xbox One-konsolerna skulle få bakåtkompatibilitet med den allra första Xbox-konsolen. På redaktionen visade det sig att Xbox-erfarenheterna var tämligen bristfälliga, men Pim och Jesper visade sig ha spenderat tämligen mycket tid med Microsofts bespottade debutkonsol.

Den må ha varit ful som stryk, den må ha symboliserat en ny riktning inom spelbranschen många inte tyckte om och den kostade skjortan när den släpptes, men efter en trevande start så visade sig Xbox vara en kompetent konsol som var början på något riktigt stort för Microsofts del. Vi som gärna lever en smula i det förgångna kan inte låta bli att önska att vissa av spelen vi spelade då gick att spela igen på våra Xbox One-konsoler.

Så utan större krusiduller presenterar vi här fem favoritspel var från Microsofts första konsol, som vi mer än gärna skulle spela på Xbox One idag. Av förklarliga skäl har vi valt bort spel som en redan nu kan spela på Xbox One, därav avsaknaden av till exempel Halo: Combat Evolved som vi ju redan har i den mastiga Halo: Master Chief Collection.

Rallisport Challenge 2

Utvecklare: Digital Illusions Utgivare: Microsoft Släpptes: 2004

Digital Illusions har inte bara haft en historia som utvecklare av krigs- och flipper-spel. De har även jobbat med en hel del racing under årens lopp. Såväl klassisk banracing som grussprutande rallyfester har den svenska utvecklaren pumpat ut under årens lopp, men inget av spelen har varit lika bra som Rallisport Challenge 2. Ettan var enligt mig med bred marginal det bästa lanseringsspelet till Xbox (ja, bättre än Halo: Combat Evolved) och i uppföljaren gjorde de allt bättre. Grafiken var häpnadsväckande vacker, kontrollen satt som en smäck och det fanns gott om rallysträckor, bergsklättringar, rallycrossbanor, isracingsjöar och annat att man kunde knappt ha tråkigt med Digital Illusions fantastiska spel. I mina ögon ett av de allra bästa svenskutvecklade spelen någonsin – Jesper

Nightcaster: Defeat the Darkness

Utvecklare: VR1 Entertainment Utgivare: Microsoft Släpptes: 2002

Nej, jag har inte en Xbox One. Och nej, Nightcaster är inte någon betydelsefull klassiker. Varken på Xboxen eller i spelindustrin som helhet. Men om jag hade en Xbox One och inte kunde spela Nightcaster på den hade jag varit en smula bitter. För hur mediokert spelet än må vara egentligen finns det något extremt tillfredsställande med att anta rollen som en jäkligt påläst trollkarl. Visst, det börjar med att du kastar samma gamla eldbollar som du har sett i varenda fantasyspel någonsin, men under den senare hälften av spelet kan du göra allt från att åkalla giftsprutande jättedödskallar till små arenor med snurrande sågblad! Och det finns fiender som kallas ”Stiltwalkers” – för att de går på styltor! Det är precis lika dumt och fantastiskt som det låter. För att inte tala om soundtracket! – Pim

NHL Hitz 2003

Utvecklare: Black Box Games Utgivare: Midway Släpptes: 2002

Sportspel tenderar vara lite för korrekta och fokuserade på realism kan jag tycka. Medan det självklart kan vara underhållande så föredrar jag personligen lite mer fartfylld arkadaction i mina sportspel. Detta levererade Midway i mängder med sina NHL Hitz-spel. Stenhårda tacklingar, ostoppbara slagskott, brinnande spelare och gott om fart och fläkt gjorde att NHL Hitz och då speciellt NHL Hitz 2003 roade rejält. Det fanns gott om fel och problem med spelserien men upplägget var svårslaget. Det var ett larvigt alternativ till sina mer seriösa konkurrenter och hockey hade inte varit såhär roande sedan NHL 94. NHL Hitz 2003 är ett spel jag spelar än idag och jag önskar verkligen att vi skulle få se detta bakåtkompatibelt på Xbox One. – Jesper

Panzer Dragoon Orta

Utvecklare: Smilebit Utgivare: Sega Släpptes: 2003

Det finns två anledningar till att jag inte säljer mina spel längre. Den ena är Shadow of the Colossus. Den andra är Panzer Dragoon Orta. Jag köpte spelet något år efter att det släpptes och uppenbarligen var jag för ung eller för dum för att begripa vad en rälsskjutare var – och vad som var roligt med dem. Jag såg ett fodral med en cool tjej som red på en lika cool drake och tänkte att det skulle bli ballt allt fritt flyga runt och bränna upp skit. Det var inte vad jag fick, så nästan lika snabbt som jag köpte spelet lämnade jag tillbaka det till butiken. Idag får jag ångest när jag tänker på det, för flera år efter det kom Rez in i mitt liv. Plötsligt fattade jag. Så om det finns något spel på den här listan som jag mer än något annat skulle vilja spela på en Xbox One… ja… det är det definitivt Panzer Dragoon Orta. – Pim

Capcom vs SNK 2 EO

Utvecklare: Capcom Utgivare: Capcom Släpptes: 2003

Det fanns gott om fightingspel på Xbox och även om man trodde att fighting i tre dimensioner skulle dominera totalt så fanns det en uppsjö riktigt bra tvådimensionella fightingspel också. Inget var bättre än Capcoms genombriljanta samarbetsfest med SNK i det episka Capcom vs SNK 2 EO. Själva EO-funktionen som gjorde att slagsmålsnybörjare kunde utföra avancerade attacker med ett ryck i höger analogspak gjorde man bäst i att strunta i totalt. För när man grävde lite i det svulstiga utbudet av kämpar så var möjligheterna snudd på oändliga. Mekanik, banor, karaktärer, animationer, allt var verkligen perfekt och möjligheten att spela matcher en mot en eller tre mot tre, som i SNKs spelserie King of Fighters, gjorde det hela ännu bättre. Capcom hade några år där de kräktes ur sig högkvalitativa spel och Capcom vs SNK 2 EO var det allra bästa. Faktum är att detta är topp 3-fightingspel för min del. Tillsammans med Last Blade 2 och Garou: Mark of the Wolves som båda släpptes till Dreamcast. – Jesper

Spider-Man 2

Utvecklare: Treyarch Utgivare: Activision Släpptes: 2004

En så jäkla bra superhjältefilm som Spider-Man 2 var förtjänade verkligen ett lika bra tv-spel. Vilket var en precis lika otippad sak att få då som det är att få ett bra filmlicensspel idag. Men Treyarch levererade. Jävlar vad de levererade! De oinspirerade och repetitiva sidouppdragen var inget att hänga i julgranen, men att svinga sig runt i Manhattan hade aldrig känts bättre innan Spider-Man 2-spelet. Dagarna då spandexspindeln sköt nät rakt upp i himmelen var förbi – den här gången fastnade nätet på byggnadsväggar. Vilket kanske låter som en extremt minimal förändring, men det förändrade allt. Plötsligt var momentum och rytm något att tänka på. Och det såg inte bara bättre ut, det kändes bättre. – Pim

Mashed: Fully Loaded

Utvecklare: Supersonic Software Utgivare: Empire Interactive Släppt: 2005

Att spela i grupp är löjligt underhållande och ett spel som har snurrat friskt i min Xbox 360 är Mashed: Fully Loaded. Här handlar det om frenetisk racing som man beskådar snett ovanifrån och du utmed banan kan du hitta allehanda vapen som du kan bestycka din bil med. Jag har spenderat många timmar med att preja ut mina kompisar för kajkanten i Polar Wharf och släppt otaliga mängder explosiva tunnor bakom mig för de som försöker komma ifatt. Mashed: Fully Loaded är ett sånt spel där man för en stund kan förlora sina vänner om man spelar sina kort rätt (beroende på hur man ser det). Om man gillar Micro Machines och svenskutvecklade Ignition så är detta ett spel man bara måste spela. Nästan pinsamt många underhållande timmar har plöjts ner i detta spel.
– Jesper

Blinx: The Time Sweeper

Utvecklare: Artoon Utgivare: Microsoft Släpptes: 2002

Katten Blinx skulle bli den svarta krysslådans officiella maskot. Där har vi en rimlig inledning till en standup-rutin. Men det är också sant. Innan den gröna Halo-killen blev Microsofts posterboy var det tänkt att ansvaret skulle falla på den barnvänliga, tidsresande kissekatten Blinx. Men hur dum han än må se ut, hur bedrövligt spelet emellanåt är, kan jag inte låta bli att gilla både honom och spelet på ett sätt. Idén som spelet byggde på var väldigt spännande. Det var som att spela Sands of Time. Ett år innan det släpptes. Och med möjligheten att inte bara spola bakåt, utan framåt, snabbspola, sakta ner och stanna upp allt helt och hållet. Dock har spelet också en bedrövlig kontroll, frustrerande dödsfällor samt en av de jävligaste slutbossarna som Xboxen hade att erbjuda. Jag hatar dig Blinx: The Time Sweeper. Men jag älskar dig. Även om folk (mest Jesper) jämför dig med herpes. – Pim

Soul Calibur 2

Utvecklare: Project Soul Utgivare: Namco Släppt: 2002

När Soul Blade släpptes till Playstation i mitten av 90-talet så slukade jag det med hull och hår. Jag gillade redan Tekken och ett ännu snyggare, ännu snabbare, ännu coolare fightingspel med svulstiga karaktärer, massvis med vapen, underbara animationer och perfekt kontroll kom så var jag tvungen att ha det. Jag var fast. Jag missade Dreamcast när den var aktuell och således även Soul Calibur, men när Soul Calibur 2 kom till Xbox så var jag än en gång fast. Jag hittade direkt en ny favorit i Xianghua och jag spenderade en obscen mängd timmar med att spela mot kompisar. Soul Calibur 2 var matigt och vackert och jag spelar det faktiskt fortfarande då och då. Jag minns tillbaka en spelkväll med mina kompisar där vi var fyra som turades om att möta den som vann föregående match. Jag vann 23 matcher på rad, trots att de använde det inbyggda fusket vid namn Kilik. – Jesper

Psychonauts

Utvecklare: Double Fine Productions Utgivare: Microsoft Släpptes: 2005

De tidigaste Xbox-spelen brukade innehålla både trailers och spelbara demos. En av dessa trailers är den ni ser här nedanför. Jag såg den för första gången när jag var runt åtta år gammal, men  jag ryser fortfarande när Milla Vodello inleder allt med att varna mig om att jag är ”på väg i en levande mardröm”. Lyckligtvis visade det sig vara en mardröm med mer skratt än skrik. Psychonauts lärde mig inte bara vad mörk humor var, det gav mig en plattformsupplevelse som jag nästan skulle våga säga har lika mycket betydelse för mig som Super Mario 64 har för en Nintendo-tok. Psychonauts var mitt uppvaknande. – Pim

Har du några extra nostalgiska minnen från Microsofts första konsol och vilka Xbox-spel skulle du vilja se på Xbox One i framtiden?