Om du är intresserad av spel i någon grad är chansen stor att du sett en Expressenartikel om föreningen Sverok fladdra förbi i dina flöden under de senaste dagarna. I artikeln, med det extremt dramatiska namnet “Skattepengar betalas ut till rasistiska våldtäktsspel”, pekar Expressens journalist på vad han anser är stora brister i sättet Sverok kontrollerar sina medlemsorganisationer. Han pekar på en rad föreningar vars namn kraftigt tyder på att de enbart skapats för att ta del av Sveroks bidragspengar, vilket i förlängningen är våra skattepengar.

Ett jävla gräv, verkar det vid första anblick. Sverok får hela 17 miljoner kronor om året i statligt bidrag och om de pengarna, som rubriken antyder, går till rasistiska våldtäktsspel på grund av föreningens bristande rutiner, ja då är det snudd på skandalöst.

Vad det i själva verket handlar om är dock sensationalistisk smörja.

Det ser så klart väldigt dåligt ut att Sverok släppt igenom föreningar med namn som HärFörPengarna så att dessa kunnat få ta del av pengarna, vars syfte är att främja faktisk ungdomsverksamhet. Och ja, kanske behövs det något skärpa rutiner. Något Sveroks Anna Erlandsson i en intervju också påpekar att de nu har. Och i ett pressmeddelande som Sverok senare skickade ut förklarar de att de dessutom haft möte med MUCF, organet som är de som ger pengarna till Sverok, som inte ansåg att det behövdes några särskilda åtgärder efter att ha fått rutinerna presenterade för sig.

Hittills är det här väl inget jättekonstigt. Artikeln gick väl kanske lite väl aggressivt in på något som var värt att ta upp, men kanske inte var så illa som man fick det att framstå, sånt händer rätt ofta inom journalistiken. Men så var det den där rubriken. Pengarna som gick till rasistiska våldtäktsspel. Vad handlade det om egentligen?

[quote-right:precis som Expressen planerat slår deras fälla igen]Jo, i ett försök att ge artikeln lite extra krydda och haffa Sverok på bar gärning med att inte kontrollera vem de skickade ut pengar till så skapade Expressen själva en fejkad förening. Den döper de efter ett ökänt, men ganska obskyrt, 36 år gammalt spel till Atari 2600. Spelet, Custer’s Revenge, handlar om att som General Custer våldta en fastbunden en amerikansk urinvånare, och föreningen får namnet Custer’s Revenge Stockholm. Och precis som Expressen planerat slår deras fälla igen och de får pengarna.

Och det är här Expressens hela artikel rasar samman. All form av trovärdighet flyger ut genom fönstret. Tilltaget hade lika gärna kunnat beskrivas som att Expressen använder sig av ett rasistiskt våldtäktsspel för att begå bidragsfusk. En beskrivning jag personligen tycker mer korrekt beskriver verkligheten.

Den här artikeln kommer tveklöst användas som slagträ av de som redan rynkar på näsan åt att pengar betalas ut till dataspelande. Och en siffra som 17 miljoner låter onekligen väldigt stor presenterade utan kontext (ett trick som ofta används för att få bidrag till olika diverse syften att verka onödigt stora). Att det utgör 0.0017% av statens budget för 2018, som låg på en bit över tusen miljarder, och ungefär 8% av MUCFs totala utdelade bidrag hoppas med fördel över för att inte riskera att det man förlorar chockvärdet.

Jag kan inte se någon annan bra förklaring för artikeln än att författaren halvvägs igenom upptäckte att texten inte var så spännande som han hade tänkt och valde att artificiellt krydda till den lite. Att den sen kom så långt som till publicering i sin nuvarande form har jag däremot svårare att begripa. Det är helt enkelt väldigt dålig journalistik.