Nyhetssvepet

Slut på gratis Origin-spel, No Man’s Sky-pengar tillbaka – och fler fel i spelkod

Allt brinner, alla smälter bort och inga spel släpps. Sämsta sommaren någonsin? Nädå, visst finns det ljusglimtar – nyhetssvepet till exempel! Denna vecka får vi veta att EA slutar med att ge bort gratisspel på Origin och att folk får pengarna tillbaka på GOG när den stora No Man’s Sky-uppdateringen saknade multiplayer. Dessutom ett finfint lästips om när fel i spelkod får oväntade resultat.

EA pensionerar gratisspel på Origin

Battlefield 3 var ”on the house” vid ett tillfälle.

Nästa vecka lanserar EA sin premiumtjänst Origin Access Premier som innebär att prenumeranter får extra tidig tillgång till utgivarens största spel som Anthem, Battlefield 5 och Fifa 19.

Samtidigt upphör EA även tjänsten On the House, som inneburit att alla, oavsett om de varit Origin Access-prenumeranter eller ej, fått tillgång till gratisspel under en begränsad tid, rapporterar PC Gamer. Bland annat Dead Space, Theme Hospital och Dragon Age: Origins har varit ”on the house” vid olika tillfällen.

Att On the House läggs ner påverkar inte dem som redan laddat ner gratisspelen. Dessa är gratis att behålla.

Niklas tankar: Jag har aldrig varit en Origins-kille, helt enkelt för att jag inte spelar jättemycket av EA:s moderna spel – men det har varit kul att kunna hitta ett gammalt guldkorn gratis här och där (Theme Hospital i mitt hjärta!). Origins är såpass stort idag att EA inte behöver strössla med gratisspel för att få folk att fatta att tjänsten finns, vill man spela EA-spel på PC är det helt enkelt dit man går. Så jag förstår att man lägger ner tjänsten, men visst är det allt synd. Trenden att den som betalar mest ska få tillgång till ett spel innan det släpps är dock en helt annan fråga – som jag inte är riktigt lika positivt inställd till.

Multiplayer saknas – No Man’s Sky-köpare på GOG får pengarna tillbaka

Next-uppdateringen till No Man’s Sky introducerade multiplayer – men inte på GOG.

Förra veckan släpptes den stora uppdateringen Next till 2016 års risade och rosade No Man’s Sky. Spelet fick därmed många efterlängtade – och sedan tidigare utlovade – tillägg, bland annat möjligheten att utforska galaxen och bygga baser tillsammans med vänner. Om du inte köpt PC-versionen av spelet på GOG. Multiplayer finns nämligen bara i Playstation 4-spelet, den nysläppta Xbox One-versionen och i Steam-versionen på PC.

Avsaknaden av multiplayer möttes av kritik hos GOG-köparna som fick reda på det först samma dag som uppdateringen släpptes, skriver Eurogamer. GOG har efter uppdateringen utökat sin öppet köp-policy för spelet och skriver på sin sajt att de som köpt spelet kan få pengarna tillbaka, även om den vanliga 30-dagarsperioden har passerat. Man skriver också att det är GOG själva som står för kostnaden för utökandet av policyn.

I samma inlägg skriver GOG att deras version av No Man’s Sky kommer att få multiplayer senare i år.

Niklas tankar: Det ser inte jättebra ut att GOG inte meddelade att deras version av spelet inte innehåller multiplayer förrän samma dag den största och viktigaste uppdateringen släpptes. Skärpning! Dock bra att man tar sitt ansvar och ber om ursäkt och faktiskt mer än så – utökar öppet köp-policyn utan att man egentligen inte har någon skyldighet att göra det. GOG tycker om att skryta om att vara DRM-fria och ha schyssta villkor, så det känns inte mer än rätt att de hostar upp kulorna även om de inte måste.

Lästips: När fel i spelkod får märkliga resultat

Warhammer Online var slött när det släpptes – nu vet jag varför.

Eftersom det är mitt i högsommaren och lite nyhetstorka kommer här ett prima tips på långläsning signerat Vices spelsajt Waypoint. För ett tag sedan skrev jag om hur en enda bokstav i koden i Aliens: Colonial Marines gjorde att xenomorphens AI blev avsevärt mycket sämre. Nu har Patrick Klepek rotat fram en hel rad andra exempel på när fel i kod fått ödesdigra, eller i vissa fall bara roliga, resultat. Själv blev jag väldigt glad av att få läsa lite om Warhammer Online som jag spelade väldigt mycket, men i princip ingen annan verkar ha testat.

Waypoint: How One Line of Ancient Code Haunted a Major MMO For Six Months

Skriv en kommentar