Vilket val, inte sant? Äh, i skrivande stund har jag ingen aning om hur det har gått. Men vad jag vet är att Stålmannen ska spela Geralt i The Witcher-serien på Netflix. jag vet även att stora spelsajten Polygon slutat med sifferbetyg i sina recensioner. Jag vet även helt säkert att det finns en riktigt snygg version av Metal Gear Solid-introt gjord i Unreal Engine.

Henry Cavill spelar Geralt på Netflix

Stålmannen som Geralt – ja eller nej?

Skådespelaren Henry Cavill tar av sig superhjältemanteln och plockar upp silversvärden sedan det blivit klart att han ska spela Geralt of Rivia i Netflix kommande The Witcher-serie, rapporterar bland andra Polygon. Henry Cavill är mest känd för att ha spelat Stålmannen i Man of Steel, Batman v Superman och Justice League.

The Witcher ska bli serie om åtta avsnitt på Netflix, och projektet leds av Lauren Schmidt Hissrich, som tidigare jobbat med Marvel’s Daredevil och Marvel’s The Defenders. Det är ännu oklart när serien får premiär.

Niklas tankar: Jag ska vara helt ärlig med att jag inte är såld på Cavill som den ärrade och väderbitne Geralt of Rivia, men å andra sidan är det bara utseende, och det är ju lätt fixat. Jag har inte sett vare sig Batman v Superman eller Justice League, men är Cavill hälften så torr i de filmerna som i Man of Steel så kanske han ändå kan passa som Geralt? Han har visserligen dragit ett skämt eller två under årens lopp, och kanske till och med dragit på smilbanden ibland, men Geralt är ändå oftast rätt fnöskig.

Polygon slopar sifferbetygen i sina recensioner

Polygon Recommends är Polygons nya kvalitetsmärkning av spel.

En av världens största spelsajter, Polygon, har bytt strategi för spelrecensioner, vilket bland annat innebär att man rör sig bort från de traditionella sifferbetygen. Istället för betygen rullar man ut ett program man kallar ”Polygon Recommends”, där man samlar spel som fått särskilt bra kritik. Ett antal spel som nyligen recenserats har fått rekommendationsmärkningen retroaktivt.

”När vi delar ut Polygon Recommends-märkningen är det för att vi tycker att spelet är särskilt tänkvärt, underhållande, uppfinningsrikt eller kul – och tycker att det är värt att passa in i ditt schema”, skriver Polygon om märkningen på sin sajt.

Polygon är inte den enda stora sajten som inte använder sig av sifferbetyg idag. Eurogamer har ett liknande rekommendationssystem som Polygon, och Vices spelsajt Waypoint delar inte ut några betyg alls.

Niklas tankar: Jag är helt för slopandet av sifferbetyg i spelrecensioner. Dels för att spel idag är under ständig förändring. Ett spel som till exempel No Man’s Sky skulle idag få ett helt annat betyg än när det först släppts som en ofullständig röra. Men även för att betyg, trots att det är ett smidigt och sätt att snabbt få en överblick över hur bra ett spel är, leder till en massa krångel. När utgivare går efter ett spels sammanlagda betyg på Metacritic för att bestämma om utvecklarna ska få någon bonus eller inte har betygen enligt mig gjort med skada en nytta. Personligen tycker jag att det är lite märkligt att sätta en siffra på en så subjektiv upplevelse som spel, även om sifferbetyg ibland kan vara kul och nödvändigt. Jag fattar att många publikationer vill, och i vissa fall måste, sätta sifferbetyg. Helt okej – men jag är samtidigt glad att det finns dem som är villiga att testa att köra utana.

Videotips: Metal Gear Solid-introt omgjort i Unreal Engine

För att ni inte ska bli helt utmattade såhär dagen efter valet så avslutar vi med ett trevligt litet videotips. Erasmus Brosdau, som tidigare jobbat som art director för bland annat Crysis, Ryse och Star Citizen, har gjort om det klassiska introt till Metal Gear Solid i Unreal Engine. Resultatet blev smått fantastiskt, och jag kan knappast vara ensam om att tråna efter en modern remake av första MGS.