Överlevde ni hettan i helgen? Det var knappt att jag gjorde det, och det var så varmt att jag inte ens orkade läsa spelnyheter. Därför kommer här veckans nyhetssvep en dag senare än normalt. Idag avhandlar vi välgörande bröder, Pewdie-pengar samt tar reda på hur mycket RROD-kaoset på Xbox 360 faktiskt kostade Microsoft.

 

Bröder donerar 20 000 dollar till Shenmue 3-kickstartern för välgörande ändamål

Brödernas skola i Guilin. Foto: Wdrpgwd på Shenmue Dojo

Brödernas skola i Guilin. Foto: Wdrpgwd på Shenmue Dojo

Två amerikanska bröder har donerat 20 000 dollar till Kickstarterkampanjen för Shenmue 3 i syfte att öka uppmärksamheten den skola i Guilin i Kina där de volontärjobbar som lärare. Det skriver bröderna själva i ett foruminlägg på Shenmue Dojo. Shenmue 3 utspelar sig i Kina och bröderna tror att donationen kan få fler att få upp ögonen för Volunteer English Teacher-programmet som deras skola ingår i.

I foruminlägget skriver de att de tror att donationen kan ge mer uppmärksamhet än om de hade gett pengarna direkt till skolan, även om de redan donerat 10 000 dollar av sina egna pengar till skolan tidigare.

Donationen på 20 000 dollar gör att de får en middag med spelets skapare Yu Suzuki. De hoppas kunna be honom att göra en av volontärlärarna på deras skola till en NPC i spelet.

Niklas tankar: Ja, vad ska man säga? Bröderna hoppas att deras donation ska öka uppmärksamheten kring ett volontärprojekt och här sitter jag, och resten av spelmedia runt om i världen, och skriver om det. Det finns inte så mycket mer att skriva om det än att jag tycker att bröderna förtjänar all uppmärksamhet de kan få för volontärprojektet. Kör hårt!


 

Tidigare Xbox-chef om kostnaden för Red ring of death

10 miljarder kronor. Så mycket, i runda slängar, kostade det beryktade Red ring of death-felet på Xbox 360. Det avslöjade den tidigare Xbox-chefen Peter Moore i podcasten Podcast Unlocked. Att erbjuda alla som drabbades av problemet nya konsoler var kostsamt, men nödvändigt, menar Moore, som säger att varumärket inte hade överlevt och att Xbox One inte hade blivit verklighet om de inte gjort så.

Niklas tankar: 10 miljarder kronor! Att RROD var ett allvarligt problem visste jag, men att det skulle ha kostat Microsoft 10 miljarder kronor kunde jag aldrig tro. Xbox 360 var till syvende och sist en succé, det går knappast att förneka, men var de 10 miljarderna ett jätteproblem för konsolen existens, eller mer ett mindre hinder på vägen? Själv är jag glad att Moore fattade beslutet och fick grönt ljus från Microsoft-chefen Steve Ballmer.

Att bygga upp ett helt nytt varumärke är utan tvekan mycket dyrare och mer omständligt än att fixa ett dåligt rykte för ett existerande varumärke. Konkurrens gynnar alltid oss konsumenter, och det är tur att Xbox One börjar få rejält med fart under galoscherna och kan ge Playstation 4 en rejäl match.


Pewdie Pie gjorde 63 miljoner i vinst

Pewdie Pie.

Pewdie Pie.

Det går bra för Felix ”PewDiePie” Kjellberg. Så bra att hans bolag gjorde 63 miljoner i vinst innan skatt i fjol, skriver Expressen. Bolaget Pewdie Productions AB startades 2012 och omsatte då 7,2 miljoner kronor. Pewdie Pie har gjort sig världskänd för sina Youtube-videor där han spelar och snackar om spel. I skrivande stund har han nästan 38 miljoner följare på Youtube.

Niklas tankar: Nyheten om Felix Kjellbergs makalösa omsättning och vinst är svår att förstå även för mig som tycker att jag har koll på vad som funkar i spelbranschen. Men det faktum att let’s plays blivit big business överraskar mig lika mycket varje gång. Ett tag gick det att hålla koll på de flesta större kanalerna på Youtube, men nu har de blivit så många att det är omöjligt att skaffa sig en bild över hur många som gör det professionellt. Det är nästan som att kidsen gillar att kolla på när andra spelar mer än de tycker om att spela själva.

Även om det är ett märkligt fenomen för oss ålderstigna spelälskare är det fantastiskt att vårt lilla hörn i kultur- och nöjessfären kommit så långt att fler kan tjäna bra på att göra det de älskar. Det är även en påminnelse för oss som på något sätt ska försöka bevaka branschen att den är så stor att det omöjligt går att bara “ha stenkoll på spel”. Precis som ingen musikjournalist kan veta allt om alla genres går det inte längre att veta allt om spel. Även om det kan kännas överväldigande gillar jag det. Mer spel åt folket!